Školský poradenský systém v Rakousku

Vydáno: 10 minut čtení
V tomto textu se zaměříme na školský poradenský systém v Rakousku. Nejprve se budeme věnovat zakotvení psychologů v rakouském systému, jejich pozici v zákoně, jejich místu ve školním a poradenském systému. Poté se postupně přesuneme ke školskému systému
v Rakousku a k tamnímu poradenství v rámci školní psychologie. Zmíněno bude především kariérové poradenství a speciální vzdělávání, které je velmi rozvinuto.
V rakouském školském systému v současné době existuje několik profesních skupin a funkcí, které podporují školy při překonávání psychologických, zdravotních a sociálních výzev. Centrálními celostátními podpůrnými systémy jsou jednak učitelé s doplňkovým vzděláním (školní a pedagogičtí poradci, učitelé mentorování a psychagogové1)), jednak příslušníci jiných profesí, jako jsou školní psychologové, školní sociální pracovníci, koučové mládeže a školní lékaři. Kromě toho existují nabídky podpory v otázkách rozvoje školy a organizace výuky i další regionální nebo místní iniciativy2).
Důležitým strategický cílem spolkového ministerstva školství a výzkumu je i podpora školní psychologie a psychosociální podpora, další rozvoj pedagogického poradenství, zlepšení komunikace, spolupráce a koordinace těchto služeba nabídek (Bundesministeruim für Bildung, Wissenschaft un Forschung, 2019).
Školní poradenství v