Dobročinnost ve škole

Vydáno:

Lidové rčení, že halíře dělají talíře, by asi bylo třeba v dnešním světě posunout o několik řádů; faktem však zůstává, že škola jako kolektivní zařízení čítající obvykle stovky lidí má potenciál poskládat z částek relativně zanedbatelných pro jednotlivce dohromady sumu dostatečně významnou pro konkrétního beneficienta. Z tohoto důvodu se asi také na školy často obracejí různé nadace a jiné organizace pořádající finanční sbírky. V tomto článku se zamýšlím nad otázkou, jak přispívat dobře, a přináším několik ilustrativních příkladů, včetně vlastní praxe.

Dobročinnost ve škole
PhDr.
Jan
Voda
Ph.D.
ředitel základní školy Wonderland Academy
Výchova k hodnotám
Dennodenně se všichni setkáváme se situacemi, v nichž se musíme zamýšlet a rozhodovat, co uděláme. Svět, ve kterém žijeme, je nepřehledný a nabízí nám matoucí množství možností. Ať už vědomě, či nevědomě neustále řešíme, jak budeme žít svůj život. To je nesnadný úkol pro nás samotné; v roli rodiče či pedagoga nám k tomu přináleží také starostlivost o životy našich dětí či žáků a jejich směřování. Každý člověk má svůj žebříček hodnot, jímž se ve svém jednání řídí. A jako učitelé musíme předávat naše nejvzácnější hodnoty (nejen) dospívající generaci žáků, jejichž životy tak ovlivníme.
V této roli máme předně za úkol jít druhým příkladem. Cokoli předvádět je téměř vždy daleko účinnější než o tom jen mluvit. Proto je vlastní příklad vlivným nástrojem pro předávání hodnot, a to ať už o tento přenos usilujeme, nebo ne – všichni neustále sloužíme jako vzor pro ostatní, pozitivně či negativně. Právě mladí lidé hledají mezi dospělými a vrstevníky vzory, s nimiž se mohou identifikovat. A dnešní svět jim nabízí takřka neomezené množství různých příkladů, které lze následovat.

Související dokumenty

Pracovní situace

Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Komisionální zkouška žáka střední školy
Školy a cestování žáků - varianty organizace akce
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Den, do kterého je žák, student žákem, studentem školy ve školním roce 2019/2020
Žákovská a studentská samospráva
Přiznání svéprávnosti nezletilému dle nového občanského zákoníku
Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Dohled a BOZ
Škola v době mimořádných opatření - pohled vedení školy
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky
Doprovod žáka do nemocnice

Poradna

Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Ubytování v internátu
Výuka Aj
Problémy ve třídě
Dobrovolnická práce
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz