Zlepšování psychické odolnosti učitelů

Vydáno:

Důsledky stresu a syndromu vyhoření pedagogů se zabývá řada studií v různých evropských zemích. Projekt ENTREE se zaměřil na možnosti prevence a položil si otázku, zda je možné posilovat odolnost vůči stresu a připravit budoucí a začínající pedagogy na situace, které je čekají, a učit je, jak se s nimi vyrovnávat.

Zlepšování psychické odolnosti učitelů
„Enhancing Teacher Resilience in Europe“
Ing.
Kateřina
Nevřalová
Euroface Consulting, s. r. o.
Alarmující počet pedagogů pociťuje v různé míře důsledky stresu ve své práci. Výzkumy potvrzují, že řada mladých učitelů/učitelek opouští svou profesi během prvních pěti let po ukončení studia a nástupu do zaměstnání (Morgan, 2011). Potřeba intervence nevyplývá jen z potřeby chránit zdraví pedagogů, ale také z přímé vazby mezi duševní pohodou učitele/učitelky a kvalitou poskytovaného vzdělávání.
Předmětem výzkumu odolnosti vůči stresu (resilience) je zkoumání, proč jsou někteří lidé schopni zvládat psychický nápor a stres lépe než ostatní. Učitelé/učitelky, kteří jsou vnímáni jako odolní (resilientní), se lépe vyrovnávají s frustrací, jsou oddaní své profesi a udržují si svůj profesní standard.
Pojem odolnost učitele se vztahuje k procesu, kapacitě a výsledkům schopnosti adaptovat se, profesní oddanosti a schopnosti čelit náročným podmínkám (Kyriacou, 2010). Resilience se utváří individuálně, vlivem prostředí a širšími kontextuálními charakteristikami, které se vzájemně a dynamicky propojují a vytvářejí rizikové nebo ochranné faktory. Jednotlivci, kteří dokážou využívat osobnostní, profesní a sociální zdroje k vlastnímu rozvoji, zažívají pocity uspokojení z práce, osobní pohody a oddanost své profesi.
TEORETICKÝ RÁMEC
Projekt ENTREE je vystavěn na teoretickém rámci, který předpokládá, že individuální chování je výstupem zkušeností, dovedností, znalostí a přesvědčení a utváří se ve vazbě na prostředí. Pro budoucího nebo nastupujícího učitele/učitelku to znamená, že vstupuje do profesního života s balíčkem individuálních přesvědčení, schopností, dovedností a strategií, které mu/jí umožňují efektivní zvládání podmínek, kterým budou čelit. Dále se předpokládá, že se jednotlivci mohou učit reagovat resilientním způsobem a že jejich resilience může být posilována a podporována specifickými nástroji a prostředím.
Výstupy teoretického rámce jsou prezentovány na webových stránkách projektu ENTREE, jsou zde volně dostupné i v českém jazyce, v části ke stažení (www.entree-online.eu).
VÝUKOVÉ MODULY
Projekt ENTREE nabízí širokou škálu vzdělávacích možností zaměřených na pedagogy a jejich dispozice čelit každodenním výzvám v profesní oblasti. Vyplněním online osobnostního dotazníku dostávají učitelé/učitelky přístup ke studiu, které odpovídá míře jejich psychické odolnosti. Zájemci mají možnost zapojit se do e-learningových i prezenčních vzdělávacích aktivit, které pomáhají posílit psychickou odolnost. Celkový přístup k těmto aktivitám pak klade důraz na reflexi a podporuje budování prostředí sdílení.
Osobnostní dotazník je ve fázi pilotního ověřování přístupný na této adrese: ww3.unipark.de/uc/ENTREE_cz/.
Po shromáždění a analýze dostatečného množství dat bude propojen s online výukovou platformou a umožní přímé doporučení témat výuky dle individuálních potřeb.
Online výuková platforma je vytvářena na adrese www.entree-online.eu. Již nyní je možné se zde registrovat a sledovat průběh vývoje, spuštění kompletního provozu se očekává v listopadu 2015. Platforma nabídne 6 výukových modulů: Psychická odolnost; Budování vztahů; Emoce a psychická pohoda; Zvládání stresu; Efektivní výuka; Pedagogické vedení třídy. Každý modul se skládá z několika celků a poskytuje teoretická východiska k dané problematice, praktická cvičení, případové studie, výuková videa a zajímavé odkazy.

WEBOVÁ STRÁNKA PROJEKTU
Webová stránka projektu, www.entree-project.eu, je v provozu od začátku roku 2015 a kromě prezentace zajímavých zdrojů a materiálů, které jsou zde pravidelně zveřejňovány, bude brzy sloužit jako přístup k online nástroji pro sebehodnocení vlastní odolnosti a následnému individualizovanému přístupu do online výukového prostředí.
Na webové stránce budou také k dispozici webináře a videozáznamy z prezenční výuky některých partnerských organizací na témata související s posilováním psychické odolnosti. Videozáznamy budou opatřeny českými titulky.
PROJEKTOVÉ PARTNERSTVÍ
Projektové partnerství ENTREE tvoří následující organizace:
-
RWTH, Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen
-
St. Patrick's College, Dublin City University
-
Euroface Consulting, s. r. o.
-
University of Malta
-
ZfsL, Zentrum für schulpraktische Lehrerausbildung Jülich
-
ISPA, Instituto Superior de Psicologia Aplicada
-
Curtin University
-
Murdoch University
Projekt ENTREE je realizován za finanční podpory Evropské unie.
Za obsah publikací (sdělení) odpovídá výlučně autor. Publikace (sdělení) nereprezentují názory Evropské komise a Evropská komise neodpovídá za použití informací, jež jsou jejich obsahem.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Vzdělávání koordinátorů EV
Výpověď daná zaměstnavatelem pedagogickému pracovníkovi, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace
Čerpání dovolené a volno k samostudiu
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?

Poradna

Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz