Zápis do 1. třídy je nesporně mezníkem v životě každého dítěte i jeho rodičů. Budoucí prvňáček se do školy většinou těší, ale také se objevuje strach z neznámého, obavy z „velké školy.“ Abychom tento strach odstranili a podpořili těšení, připravili jsme tak trochu netradiční zápis, nazvaný „Z pohádky do pohádky“.
Zápis do první třídy „Z pohádky do pohádky“
Mgr.
Vendula
Bízová
ZŠ Bohumila Hrabala
Mgr.
Jitřenka
Králová
ZŠ Bohumila Hrabala
Budoucí prvňáček se svými rodiči a pedagogem prochází postupně sedmi stanovišti inspirovanými pohádkovými příběhy. Na každém stanovišti dostávají za splnění úkolu razítko do pamětního listu. Přítomnost rodičů dodává dítěti
pocit bezpečí
a pedagog do hodnotícího listu zapisuje
znalosti a dovednosti dítěte.
Hodnotící list slouží pro zařazení dítěte do třídy (vyváženost kolektivu) i pro další práci s dítětem. Doprovázející pedagog může také po skončení zápisu
informovat rodiče
o kladech dítěte i o věcech, které by bylo potřebné před vstupem do 1. třídy vylepšit – v poslední době se jedná např. o vady řeči.Následující text popisuje jednotlivá stanoviště (v závorkách jsou uvedeny sledované jevy):
1.
Pohádková brána
(komunikace, navázání kontaktu)
V úvodu zápisu projde budoucí prvňáček „pohádkovou branou“, na které bude zavěšen zvoneček. Zde se seznámí s doprovázejícím pedagogem, který dítě přivítá ve škole a usnadní mu tak první zápisové krůčky. Každé dítě zde zazpívá písničku či zarecituje básničku, kterou zná z mateřské školy nebo odjinud. Poté získá první razítko zvonečku na svůj
památkový list
a může si zazvonit na zvoneček. Vstoupí tak do pohádkového zápisu.2.
Rybníček Brčálník
(barvy, sluchová analýza – 1. hláska, poznávání reality)
U obrázku rybníčku Brčálníku sedí Rákosníček. Učitel dítěti říká, že utekla voda z rybníčka, rybičky se nemohou hýbat a dýchat. Děti pomáhají zachraňovat rybičky, aby mohly jít do dalších pohádek. Rybičky jsou odlišné tvarem, velikostí a barvou. Děti
pojmenovávají barvy a porovnávají ryby
– větší, menší, hubená, tlustá atd. Za tento úkol dostanou razítko rybičky do pamětního listu.3.
Les Řáholec
(rozlišování geometrických tvarů, číslic)
Jsme v hlubokém lese Řáholci. Žijí zde skřítkové a ti zde rozházeli geometrické tvary a číslice. Děti pojmenovávají správně tvary, číslice, vytváří řadu čísel 1 až 10. Za absolvovaný úkol dostanou razítko stromu.
4.
Večerníček
(výslovnost, slovní zásoba, reagování na dotazy, vizuomotorické a grafomotorické schopnosti)
Děti vyprávějí pohádku podle obrázků a odpovídají na otázky pedagoga. I za vyprávění získávají razítko, tentokrát Večerníčka.
5.
Kmotra liška
(pravolevá orientace, logické posloupnosti, postřeh, soustředění)
Chytrá kmotra liška si připravila několik záludných úkolů – dítě má poznat, který předmět do řady nepatří, které obrázky jsou stejné, a naopak, které se liší a čím. Za provedení získává razítko lišky do pamětního listu.
6.
Sedmimílové boty
(jemná a hrubá motorika, odhad, pohybové dovednosti, samoobslužně činnosti)
Na závěr zápisu se dítě přemístí do tělocvičny, kde se prověřují jeho
pohybové dovednosti a jemná a hrubá motorika.
Dítě zdolá překážkovou dráhu, aby se dostalo na ostrov, kde žijí smutná zvířátka. Ta si neumí zapnout knoflíky na svetříku a zavázat tkaničky u bot. Jeho úkolem je, aby zvířátkům pomohlo. Za pomoc získává budoucí prvňáček předposlední razítko do pamětního listu – razítko boty.7.
Zakletá princezna
(figurální kresba, motorika ruky, vyplnění prostoru)
Na posledním stanovišti dítě
kreslí lidskou postavu
– princeznu, krále, event. maminku, aby vysvobodilo spící zakletou princeznu. Poté získává poslední razítko princezny a také odměnu za úspěšně provedený zápis.Celý zápis je připravován s pedagogickým cílem
dozvědět se v poměrně krátkém čase o dítěti co nejvíce.
Poznat jeho slovní zásobu a způsob komunikace, logické myšlení, pohybové dovednosti... Ale neméně důležitým cílem je probudit v dětech zájem o „velkou“ školu, odstranit strach z neznámého a ukázat, že se na něj těšíme. Je úlohou doprovázejícího pedagoga pomoci s tím, co dítě tak dobře neumí, a dát mu zažít pocit úspěchu. A zpětná vazba jak od učitelů, tak od rodičů ukazuje, že tyto cíle se daří naplnit a že taková forma zápisu je tou správnou cestou.V Řízení školy 10/2013 se tématu zápisu do první třídy věnoval podrobně Václav Mertin (s. 37).