Předběžné šetření TALIS 2013

Vydáno:

Česká republika se zapojila do mezinárodního šetření o vyučování a učení TALIS 2013. Jedná se o první mezinárodní šetření, ve kterém jsou učitelé 2. stupně základních škol a nižších ročníků gymnázií spolu s řediteli těchto škol přímo dotazováni na školní prostředí, v němž probíhá vyučování, a podmínky, ve kterých učitelé a ředitelé pracují.

Představuje důležitou zpětnou vazbu, která má sloužit jako podklad ke zlepšení podmínek pro učitele, zvýšení jejich spokojenosti při vykonávání své profese a tím zefektivnění celé vzdělávací politiky. Šetření také umožňuje doplnit důležité informace potřebné k porovnávání vzdělávacích systémů jednotlivých zemí a identifikovat příklady dobré praxe.
PŘEDBĚŽNÉ ŠETŘENÍ
Na jaře 2012 proběhlo v rámci tohoto projektu
předběžné šetření,
jehož cílem bylo
vyzkoušet nastavené postupy práce
ještě před samotným hlavním sběrem dat a vyhodnotit, které otázky je možné vynechat, příp. jaké úpravy dotazníků jsou ještě potřeba. Na základě zkušeností a analýz z předběžného šetření má dojít k doladění postupů práce, programů, které se přitom využívají, ale zejména samotných dotazníků. Hlavní sběr dat proběhne na jaře 2013.
Průběh a výsledek předběžného šetření
Předběžné šetření v České republice bylo hodnoceno jako úspěšné,
z dvaceti vybraných škol účast potvrdilo sedmnáct a dále se k šetření přidaly tři školy „náhradní“. Každá tato škola si zvolila svého
koordinátora,
který byl ve styku s národním centrem, zajistil seznam učitelů školy (ten bylo možné anonymizovat), distribuci přihlašovacích údajů k online dotazníkům (pro zachování důvěrnosti zalepené v obálce) a koordinoval sběr dat na své škole.
Všechny školy vyplnily dotazníky online,
v případě problémů si však mohly vyžádat jejich papírovou verzi. Práce školního koordinátora byla finančně ohodnocena. Všem zúčastněným školám se podařilo vyplnit všechny požadované dotazníky, a to v řádném termínu. Co se týče návratnosti odpovědí a dochvilnosti, byla Česká republika mezi nejlépe hodnocenými zeměmi.
Kromě vyplnění dotazníků mohly školy
vyjádřit některé své dojmy a náměty
na vylepšení procesů a dotazníků. Některé školy měly pocit, že dotazníky jsou zbytečně složité a dlouhé. Tato zpráva byla předána mezinárodnímu konsorciu a zejména expertní skupině, která dotazníky vyvíjí. Na základě připomínek zemí a výsledků analýzy dat z předběžného šetření pak byly dotazníky zkráceny a vylepšeny.
V rámci předběžného šetření bylo v některých případech
testováno více variant dotazování,
aby se pak mohla vybrat ta nejvhodnější.
Vyplnění dotazníku pro učitele
v průběhu hlavního sběru dat
by tak mělo v průměru trvat 45–60 minut, dotazníku pro ředitele pak 30–45 minut.
Jako pozitivum lze uvést, že některé školy označily otázky v dotaznících za zajímavé, a možnost odpovídat na přesné dotazy ohledně výuky v konkrétních třídách je přivedla k „zamyšlení se nad tím, co a jak děláme“, resp. že ve školách vedla k diskusi mezi učiteli o otázkách v dotazníku (prostředí vyučování, vedení školy, rozšíření obzorů, co se autoevaluace týče apod.). Některé školy však též vyjádřily obecně pochyby o výsledném efektu šetření.
Další informace o šetření TALIS 2013
Abychom lépe ozřejmili, proč je toto šetření důležité a co se všechno lze z otázek v dotazníku dozvědět,
zprovoznili jsme webové stránky projektu www.talis.cz.
Na těchto stránkách si můžete mj. přečíst i některé
výstupy z předchozí vlny tohoto šetření TALIS 2008
(vlevo v nabídce volba „TALIS 2008“ a následně „Dokumenty z TALIS 2008 ke stažení“). Zde také najdete výzkumnou zprávu Slovenské republiky a překlad hlavního shrnutí z publikace o začínajících učitelích, která vyšla v tomto pololetí. Ostatní zprávy jsou zatím ponejvíce v angličtině (kromě jiného i dotazníky z roku 2008). Seznam s odkazy je průběžně doplňován.
Dále si na stránce „Záměr šetření“ můžete kromě obecného představení šetřených témat stáhnout i dokument, ve kterém je nastíněn
plán analýz po hlavním sběru dat.
Je rozdělen do 6 témat (okruhů): vedení školy, přístupy k vyučování, postoje a přesvědčení učitelů, hodnocení učitelů a zpětná vazba, profesní rozvoj učitelů, atmosféra ve škole a nástin analýzy z dotazníku pro učitele matematiky (ČR tento dotazník v rámci šetření TALIS 2013 nepoužívá).
Ke každému tématu jsou zde uvedené hlavní výzkumné otázky
a dále podrobnější popis plánované analýzy. Tento dokument je pouze předběžný a bude ještě upravován, zejména s ohledem na výsledky předběžného šetření a následné krácení dotazníků. Přesto však podá představu o možnostech, jakými se analýza může ubírat.
Na webových stránkách
www.talis.cz
se také dočtete o metodě šetření, harmonogramu projektu, dozvíte se, které země se do šetření TALIS 2013 zapojily (u některých je možné se prokliknout na webové stránky projektu dané země), o organizační struktuře projektu atd. Kromě toho můžete také navštívit anglické stránky
www.oecd.org,
kde je projekt TALIS 2013 taktéž prezentován.
Význam šetření TALIS 2013
Vědecká komunita se široce shoduje v názoru, že
„kvalita učitele je nejdůležitějším školním faktorem, který ovlivňuje studijní výsledky žáků“
(OECD, 2005). Kromě toho učitelé ovlivňují naše životy i v širším slova smyslu.
Práce učitele je náročná a vyžaduje dobrou přípravu a podporu a také dobré ohodnocení, které by motivovalo nadané studenty, aby se na dráhu pedagoga vydali a poté v ní setrvali. Zpětná vazba ze strany učitelů a ředitelů a srovnání podmínek učitelů v různých zemích může být přitom důležitým impulsem k žádoucím změnám ve vzdělávací politice.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Vzdělávání koordinátorů EV
Výpověď daná zaměstnavatelem pedagogickému pracovníkovi, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace
Čerpání dovolené a volno k samostudiu
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?

Poradna

Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Prodloužení zkušební doby
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období