EduLARP - cesta k zážitkové pedagogice

Vydáno:

V současné době se řada škol a pedagogů přiklání k využívání metod tzv. zážitkové pedagogiky. Žákům, studentům tak umožňují získat znalosti a dovednosti o učivu skrze poznání provázené vlastní aktivitou, emocemi, zážitky. Jednou z metod zážitkové pedagogiky je také tzv. eduLARP.1

 

EduLARP - cesta k zážitkové pedagogice
Mgr.
Ivana
Veselková
spoluzakladatelka projektu LARPIS, zástupkyně ředitelky Gymnázia mezinárodních a veřejných vztahů Praha, s. r. o.
INSPIRACE EDULARPY
Již dlouhou dobu intenzivně sleduji severské školství a seznamuji se s postupy, metodami a formami výuky, které tamní školy využívají a aplikují v procesu vzdělávání. Klíčovým je pro mne především aktivní způsob vzdělávání, kdy student není jen pasivním posluchačem, ale je do procesu výuky aktivně zapojen, sám ho posouvá a směřuje ke stanovenému cíli. Právě zde nacházím důležité možnosti a inspirace pro to, jakým směrem by se mohla ubírat inovace našeho českého vzdělávacího systému. Právě tzv. eduLARP představuje jednu z v České republice prozatím nepříliš známých, ale na severu hojně užívaných aktivizačních metod výuky.
PODSTATA EDULARPU
EduLARP je vzdělávací formou tzv. LARPů (Live Action Role Playing), které jsou založeny na hraní rolí v určitém vystavěném příběhu. Díky těmto rolím člověk prožije různé situace a emoce, vyzkouší si své reakce, nese důsledky svých rozhodnutí. Každý z účastníků LARPu (hráč) získá v příběhu konkrétní roli, která má určeny např. charakterové vlastnosti, sociální postavení, životní osudy, rodinné zázemí. Částečně ji samozřejmě sám ovlivňuje - verbální i neverbální komunikací, jejíž forma a obsah vychází z jeho vůle, rozhodnutí, konání a přirozenosti, částečně je ale veden pokyny organizátora LARPu (v případě eduLARPů pedagoga). Ten stanovuje výchozí postavení a charakter dané role a v tzv. dějstvích posouvá děj LARPu, vytváří stavbu příběhu a vývoj vztahů a konfliktů mezi jednotlivými rolemi.
Daná metoda, jak již bylo napsáno, představuje v oblasti vzdělávání formu zážitkové pedagogiky, kdy student učivo sám prožívá a skrze roli se seznamuje s jeho obsahem, což v procesu učení prokazatelně nese jasný důsledek - vyšší efekt na zisk a zachování vědomostí a dovedností, rozvoj mnohých kompetencí, a to především k řešení problémů, komunikativních, sociálních a personálních, občanských.
LARP NAŽIVO
Díky tomu, že škola, na níž působím (Gymnázium mezinárodních a veřejných vztahů), podporuje zavádění moderních forem do výuky a vytváří pro pedagogy prostor v aplikaci nových, aktivizujících a neotřelých metod výuky, bylo mně a kolegyni Mgr. Stanislavě Černé umožněno přivést k životu právě na její půdě náš první eduLARP. Při jeho tvorbě a realizaci jsme vycházely z vlastních hráčských zkušeností, teoretických poznatků, konzultací s odborníkem, Ing. Milanem Tomešem.
Společně s kolegyní jsme tak vytvořily eduLARP, který mapoval protektorátní dějiny na našem území, a to s přesahem do prosince 1938 a května 1946. Studenti třídy 4. ročníku 8letého oboru gymnázia, s nimiž jsme LARP realizovali, si tak na osudech české židovské a české árijské rodiny prošli složitým historickým obdobím, poznali dopad historických a politických událostí na život lidí ve 30. a 40. letech 20. století a na osudech dvou spřátelených a obchodně provázaných rodin prožili emočně, morálně i politicky složité události daného období, které s sebou nesly přetrhání vazeb obchodních i přátelských.
Podstatou metody je totiž fakt, že každý ze studentů má v příběhu svoji jasně danou a bohatě propracovanou roli - v našem příběhu byli těmito rolemi otcové a matky obou rodin, syn a dcery, švagr či babičky. Tento fiktivní život si student sám prožívá, sám formuje, ale vždy je současně ovlivňován zásahy zvenčí, s nimiž se musí vyrovnat - protektorátním zřízením, Neurathovým nařízením z června 1939, heydrichiádou, zabavením majetku, výslechy gestapa apod. Studenti se tak přirozenou, zábavnou a aktivní formou seznámí s daným učivem, podpoří
kognitivní
i afektivní cíle
edukace
.
Studenti eduLARP sehráli ve dvou skupinách po deseti členech a pro každou ze skupin jsme vyčlenili tři hodiny času (180 minut). V tomto časovém horizontu se studenti seznámili se svou rolí a kontextem období, sehráli pět scén s historickým a společenským rámcem (prosinec 1938 po podpisu Mnichova, červenec 1939 po nařízení protektora von Neuratha, leden 1942 během Heydrichova protektorátu, červenec 1942 po atentátu na Heydricha a květen 1946 s oslavou prvního výročí konce války) a provedli (pod vedením pedagogů) závěrečnou reflexi, kdy během diskuze v kruhu hovořili o svých dojmech, činech a jejich důvodech. I závěrečná reflexe je totiž jedním ze zásadních bodů celého LARPu.
BENEFITY A ÚSKALÍ EDULARPU
EduLARPy mají pro studenty nesčetně pozitiv, neboť jejich osobnost rozvíjí ve všech směrech - především pak v oblasti komunikačních a kooperačních dovedností, rozvoji empatie a asertivity. Učivo se studentům nestává něčím cizím, neosobním, vzdáleným, ale je čímsi blízkým, osobním, co sami prožívají a čeho jsou součástí. A čím se učíme více, než vlastním životem?
Negativem eduLARPů může být snad jen vysoká časová náročnost. Jednak na realizaci a vytvoření příběhu, rolí a jejich charakterů, provázanosti rolí, vytváření konfliktů a situací, které budou posouvat děj a směřovat a utvářet témata pro diskuzi. Ta v našem případě představovala pro mne a kolegyni Černou téměř dva měsíce, a to včetně schůzek s odborníkem. Navíc jsou eduLARPy náročné také na bezprostřední přípravu. V našem případě bylo potřeba „zařídit“ ve studovně školy dva obývací pokoje a výslechovou místnost gestapa ve školním skladu. Je vhodné promyslet si také další rekvizity a autentické materiály - mundúry, židovské hvězdy, občerstvení, hudbu, dobový tisk apod. Zásadní je v tomto ohledu tedy také kreativita pedagogů. Tváří v tvář nadšení studentů a jejich rodičů nás ale ani to od dalších LARPů neodradilo.
1 EduLARP - výukový larp

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Vzdělávání koordinátorů EV
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Bezplatné poskytování učebnic
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy

Poradna

Výuka Aj
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon