Co umím - nástroj k pozitivní motivaci dítěte

Vydáno:

Představujeme nový program, který rozvíjí pozitivní motivaci dětí k učení a celkovému osobnímu seberozvoji. Zároveň přináší rodičům i pedagogům možnost vidět dítě i z jiné strany, než je běžné. Aplikace je zdarma dostupná na www.coumim.cz.

Co umím – nástroj k pozitivní motivaci dítěte
Mgr.
Miroslav
Hřebecký
 
lektor školského managementu, manažer vzdělávání a služeb EDUin, o. p. s.
České školství si je v něčem na většině svých stupňů velmi podobné. Je zaměřené na práci s chybou dítěte. Učitelé vyhledávají okamžiky, kdy se žákovi něco nepodařilo, a snaží se docílit nápravy. Toto pojetí vzdělávání je praktikováno již od dob Marie Terezie. Je pochopitelné, že rodiče vychovaní v takovém systému si přenášejí toto paradigma i do výchovného modelu v rodinách. Moderní pedagogika zdůrazňuje důležitost pozitivní motivace a pochvaly. Vztáhněme to na sebe. Posloucháme raději vysvětlování, co vše bychom ještě měli zlepšit, nebo pochvaly za to, co se nám již podařilo? Není divu, že neustále
oslabuje role formálního vzdělávání v klasických školách
a čím dál více osvojených znalostí, dovedností i postojů pochází ze vzdělávání neformálního.
Nezisková organizace
EDUin
se rozhodla vytvořit nástroj, který se pokouší podpořit v českém školství pozitivní motivaci a umožnit připomínat dítěti, co vše se mu podařilo, jakých vynikajících výsledků dosáhlo, jaké jsou jeho silné stránky, na nichž stojí za to stavět. Zároveň je cílem kolem dítěte na jednom místě propojit rodiče, školu i nejrůznější kroužky a volnočasové aktivity. Učitel tak má šanci dozvědět se, čeho dítě dosahuje v mimoškolním čase. Často tyto informace dokážou zásadním způsobem proměnit náhled pedagogů na konkrétního žáka.
Co umím
je online aplikace přístupná přes webový prohlížeč. Po zaregistrování je každému zájemci zdarma vytvořen jeho osobní profil. Je určena dětem zhruba od třetí až čtvrté třídy ZŠ až po třídu devátou, pracovat s ní může i starší či mladší uživatel. Předpokládáme, že iniciátorem a hlavním průvodcem dítěte tímto nástrojem budou jeho rodiče, ti s ním nejpravděpodobněji založí jeho profil.
Základním kamenem programu jsou tzv. důkazy, konkrétní mety – úspěchy, kterých dítě dosáhlo. Ty je možné zaznamenávat v různých multimediálních formátech (fotografie, video, audiozáznam, digitalizovaný dokument). Vkládat je možné i
digitální odznaky
z nově spuštěné české platformy Veriod, která do ČR přináší z USA myšlenku tzv.
open badgů
(digitálních odznaků), což je nový trend v oceňování a verifikaci dosažených výsledků. Do aplikace je možné například umístit fotografie vlastnoručního výrobku dítěte, nahrát záznam jeho koncertu nebo recitačního vystoupení.
Při vkládání nového důkazu je dítě vedeno k sebehodnocení, k pojmenování nově získaných dovedností a k určení osobního přínosu. Pro zatřídění důkazů bylo definováno 8 složek osobního rozvoje, které zhruba kopírují oblasti Rámcového vzdělávacího plánu pro základní vzdělávání.
Druhou základní složkou programu je
vytváření portfolií
– výběrů a přehledů důkazů pro nejrůznější příležitosti. Uživatel si sám rozhoduje o tom, které důkazy si zařadí a komu dané portfolio zpřístupní. Odkaz na vygenerované portfolio je možné sdílet přes sociální sítě nebo poslat e-mailem jako unikátní webový odkaz. V rodině se může například stát tradicí dát u příležitosti svých narozenin zprávu prarodičům o tom, co se povedlo za uplynulý rok, a umožnit jim sdílet radost z rozvoje potomka. Jiným příkladem použití je vytvoření portfolia vlastních prací za účelem talentové přijímací zkoušky na uměleckou školu. Možností je nepřeberně a o použití si rozhoduje výhradně uživatel, stejně jako o okruhu lidí, jimž dá do svých úspěchů nahlédnout. V sekci
Vytvoř dárek
nabídne program možnost vytvořit z uložených fotografií fotokalendář.
V části
Mé plány
si uživatel může
stanovit konkrétní cíle osobního rozvoje
a sledovat jejich postupné plnění. Míra konkrétnosti definice cílů je plně individuální, aplikace záměrně vkládané plány nijak nestrukturuje, aby mohly být univerzálně použitelné pro všechny věkové skupiny. Díky výraznému barevnému posuvníku uživatel vidí, jak se mu daří stanovené plány naplňovat. Ty již splněné je možné archivovat. Aplikace sleduje oblasti, z nichž důkazy jsou, a nabádá k proporční vyváženosti, aby se osobnost rozvíjela pokud možno rovnoměrně, harmonicky. Toto umožňuje jednoduchý diagnostický modul, nazvaný
 Jak jsem na tom
. Jeho používání je nepovinné, ale v malém náhledu neustále na očích v hlavičce aplikace. Uživatele nepřímo vede k tomu, aby vkládané důkazy, a tudíž i směřovaná aktivita, nebyly stále stejným směrem. Samostatně se věnujeme podpoře čtenářství. Jedním z typů důkazů je i seznam přečtených knih. Aplikace využívá principu webu 2.0, což umožňuje porovnávat uživatele navzájem, a nabízí tipy, co čtou nejčastěji ostatní uživatelé podobného věku.
Koncepce celého nástroje vychází z principů švýcarské metody mapování kompetencí CH-Q. Tento postup používá jako svůj středobod portfolio, kde každá uznaná kompetence je podložena konkrétním hmatatelným důkazem. Kolegové z Německa, Rakouska a Švýcarska, kteří CH-Q již delší dobu používají, se shodují, že dítě je nenásilně vedeno k samostatnému stanovení svých silných stránek, k ujasnění si osobních priorit. Uživatel si sám vybírá oblasti, ve kterých je třeba dosáhnout zlepšení. Díky tomu dochází k velkým a trvalým změnám v jeho sebepojetí, ke zvýšení sebevědomí, ke změnám hodnotového nastavení a často i k přehodnocování životních cílů a další profesní dráhy.
Záměrem tvůrců
Co umím
bylo vytvořit aplikaci s maximálně jednoduchým ovládáním, aby nebyly v použití omezeny ani menší děti. Design je volen tak, aby byl univerzální i směrem ke středoškolákům. Důležitou vlastností je, že není nezbytné využívat všechny části programu. Kdo bude potřebovat mít
Co umím
jen jako digitální multimediální památníček a nebude chtít plánovat nebo sledovat diagnostický modul, nebude nijak omezen ve funkcionalitě využívaných částí. Celá aplikace pracuje se štítky (tagy) a umožňuje zatřiďování i vyhledávání uložených důkazů podle mnoha kritérií. Pamatováno je i na
propojení s dnes nezbytnými sociálními sítěmi.
V této chvíli běží
pilotáž
na zapojených pilotních ZŠ a ZUŠ. Od konce června by měla být aplikace plně k použití na stránkách
www.coumim.cz.
Projekt vzniká v obecně prospěšné společnosti EDUin díky pochopení a laskavé podpoře
Nadačního fondu České bankovní asociace Kamarádi vzdělání.

Související dokumenty

Pracovní situace

Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Dohled a BOZ
Komisionální zkouška žáka střední školy
Školy a cestování žáků - varianty organizace akce
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Škola v době mimořádných opatření - pohled vedení školy
Mediální vzdělávání
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Ukončení předškolního vzdělávání
Žák v zahraničí
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon