Wellbeing, tedy celková pohoda a duševní zdraví, se stává klíčovým prvkem školního prostředí. Toto téma bylo ústředním bodem Kongresových dnů výchovného poradenství v Brně ve dnech 3. a 4. října 2024. Asociace výchovných poradců se jako součást iniciativy Partnerství pro vzdělávání 2030+ aktivně podílí na podpoře wellbeingu v rámci Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Tato strategie se zaměřuje na zlepšení kvality vzdělávání a podporu duševního zdraví ve školách.
Wellbeing ve školním prostředí a role výchovného poradenství
Lucie
Třískalová
předsedkyně Asociace výchovných poradců
Asociace se účastní pracovních skupin, které mají na starosti implementaci opatření na podporu wellbeingu. Pracovní skupina Wellbeing Partnerství pro vzdělávání 2030+, vedená Lenkou Felcmanovou, navrhuje opatření a závazky, které pomáhají partnerským organizacím dosáhnout stanovených cílů. Důležitou součástí práce Asociace výchovných poradců je také rozvoj kvality výchovného, studijního a profesního poradenství, včetně účasti na domácích i mezinárodních projektech. Tímto přispívá k výměně znalostí a podporuje spolupráci odborníků v oblasti výchovného poradenství.
Přístup k podpoře wellbeingu a překážky v práci s kolektivem
Wellbeing je klíčovým prvkem školního prostředí a výchovní poradci mají zásadní roli při jeho podpoře. Ve školách se potýkáme s řadou výzev – pasivitou žáků, neochotou k řešení problémů, slabší disciplínou a nárůstem agresivního chování. Podpora wellbeingu a příjemného školního prostředí začíná na každé konkrétní škole. Příkladem může být plně organizovaná základní škola, na které působím a kde si uvědomujeme důležitost podpory třídních kolektivů. Zapojením do Asociace výchovných poradců jsme získali přístup k programům jako Akademie SOFA, které podporují duševní zdraví žáků a pedagogů. Díky konzultacím a školením v rámci tohoto programu jsme zahájili cestu ke změnám. Cílem je vytvoření psychicky vyrovnaného kolektivu, který bude pozitivně působit na žáky a tím je podporovat v překonávání životních překážek a hledání řešení. Prvním impulsem k těmto změnám byl webinář v rámci Týdne pro wellbeing ve škole v roce 2024, který nám ukázal, jak důležitá je podpora vztahů v třídních kolektivech.

Zaujal vás tento článek? Inspirujte se dál. Všechny texty Učitelského měsíčníku s názvem: Týden pro wellbeing ve škole aneb když se do školy těším si můžete hezky najednou stáhnout v pdf jako bonus. |
Na druhém stupni jsme zavedli pravidelné třídnické hodiny, přesto se potýkáme s určitými obtížemi v komunikaci mezi učiteli. Někteří vnímají třídnické hodiny jako zátěž a někteří učitelé na prvním stupni se do aktivit zapojují jen málo. Jako pedagogové potřebujeme podporu, abychom byli i my schopni potřebnou podporu poskytovat svým žákům. Pracujeme pod tlakem a čelíme kritice, což vytváří obavy z nepochopení a odmítnutí.
Pro vytvoření bezpečného a podporujícího školního prostředí je nezbytné mít k dispozici základní psychologické znalosti a efektivní komunikační dovednosti. Bez externí pomoci a potřebných informací nejsme schopni stanovit jasné cíle. Podpora, kterou poskytujeme, nám umožňuje vytvářet lepší prostředí nejen pro žáky, ale i pro učitele a tím dosahovat lepších výsledků ve vzdělávání.