Výuka k demokracii s Ústavním (ne)pořádkem v obrazech

Vydáno: 6 minut čtení

V současné době se výchově k demokracii (nebo také problematice výchovy k demokratickému občanství) dostává větší pozornosti nejen v odborných kruzích, ale i v mainstreamových médiích. Často je diskutována otázka, jak ji uchopit, aby pro žáky byla zajímavá a srozumitelná, i jak ji představit, aby se z ní nestala politická agitace ve prospěch nějaké politické strany. Téma se často otevírá například v době konání studentských voleb, organizovaných na středních školách Člověkem v tísni, které velmi často otevírají otázku, zda politika do škol patří, či nikoli.

Výuka k demokracii s Ústavním (ne)pořádkem v obrazech
Ludmila
Červinková Machátová
zakladatelka spolku Hermeniculum, který se zaměřuje na popularizaci ústavního práva
Problematika výuky k demokracii
Učitelé samotní sice mají často snahu se studenty téma probírat inovativním přístupem, ale naráží na fakt, že zajímavých materiálů je poskrovnu. Pokud tedy nemají čas a někdy (co si budeme nalhávat) ani nápad, i přes svou dobrou vůli sklouznou k formálnímu popisu toho, jak demokratický systém funguje. Ostatně dalším důvodem, proč se tomu tak děje, je i obava, že se mohou začít stejně jako výše zmíněné studentské volby pohybovat na tenkém ledě a čelit některým rozhořčeným rodičům, kteří mají na věc jasný názor. Nemůžeme se jim však divit, protože v kolektivní paměti české společnosti bohužel stále přetrvávají neblahé zkušenosti z minulého režimu. Vyučující ZSV se proto výchovu k demokracii snaží často „přežít“ a ostatní učitelé se jí vyhýbají obloukem.
Je tedy namístě otázka, zda bychom se skoro 30 let po pádu komunismu neměli zbavit tohoto strachu a začít výchovu k demokracii pojímat jako mezioborový předmět rozvíjející
kompetence
, jež nakonec budou zlepšovat klima ve třídě, ve škole, v komunitě i v celé společnosti. Takové snahy již existují a vycházejí od samotných učitelů, škol či neziskových organizací. A právě z neziskové organizace Hermeniculum, která sdružuje odborníky napříč různými obory, vzešla před několika lety myšlenka vydání publikace
Ústavní (ne)pořádek v obrazech
, tedy vydání textu Ústavy ČR a Listiny základních práv a svobod, u kterého je každý článek doprovázen komiksovými ilustracemi. V českém prostředí se jedná o něco zcela nového, v zahraničí jsou podobné projekty běžné. Jejich výhodou totiž je, že mohou zaujmout i ty, kteří se o danou problematiku běžně nezajímají.
Komiksem k demokracii
Cesta k vydání knihy byla i kvůli covidové pandemii spletitá, ale nakonec myšlenka několika nadšenců z Hermenicula oslovila jak veřejný, tak i soukromý sektor a díky záštitě Univerzity Karlovy, finanční podpoře Advokátní komory, nakladatelství Wolters Kluwer a dalších dárců z crowdfundingové kampaně spatřila publikace světlo světa v prosinci 2024.
Stěžejní myšlenka
Ústavního (ne)pořádku v obrazech
vychází z toho, že Ústava s Listinou představují základní pilíře demokracie, na kterých se shodne celá společnost. Jedná se tak o texty z učitelského pohledu neutrální. Výhodou ilustrovaného vydání je pak především možnost do výuky zařadit vizuální podněty, které studentům pomohou zapamatovat si předávané informace a lépe pochopit komplikované koncepty a usnadní porozumění. Stačí si vybavit, nakolik vám bylo nápomocné, když jste během výuky cizího jazyka měli k dispozici učebnici, kde byl text či poslech doprovázen ilustracemi či fotografiemi na stejné téma. Mnohdy jste byli jen podle obrázku schopni odhadnout téma lekce, aniž byste rozuměli psanému textu či mluvenému slovu.
Každý článek Ústavy ČR a Listiny je proto v knize doprovázen komiksovou ilustrací předních českých kreslířů Karla Jerieho a Václava Šlajcha. Ti se spolu s autory knihy Lukášem L. Červinkou a Ludmilou Červinkovou Machátovou snažili každou ilustraci vymyslet tak, aby nejenom vysvětlovala daný článek, ale aby se v ní objevovala nějaká kulturní či jiná aluze. Na stránkách knihy se vedle sebe objevují superhrdinové, postavy z večerníčků, ale i z „vysoké“ kultury.
Ústavní (ne)pořádek v obrazech
lze díky tomu využít nejen v rámci základů společenských věd, ale i v rámci historie, literatury, dramatické či výtvarné výchovy. Fantazii se meze nekladou. Jako zcela ideální pomůcka se příručka hodí k rozvíjení aktivit zaměřených na „soft skills“, jako například spolupráci a komunikaci.
Jak s Ústavním (ne)pořádkem pracovat
Kniha je uvedena historickým komiksem ke vzniku Ústavy, který vychází z knihy Tomáše Němečka
Vojtěch Cepl. Život právníka ve 20. století
a ve kterém studenti mohou například hledat historické osobnosti a fakta, mohou se ale například i komiksem inspirovat a pokusit se v hodině vytvořit vlastní komiksové okénko. Kreslená forma vybízí i k diskusi, při které studenti budou například srovnávat komiks o tvorbě Ústavy s dobovými texty z médií či s učebnicemi.
Oproti barevnému komiksu jsou Ústava a Listina doprovázeny černobílými ilustracemi. V Ústavě jsou pak pro lepší orientaci funkce předsedy Sněmovny a Senátu, prezidenta a předsedy vlády vždy vyobrazeny stejně. I zde se s knihou dá při výuce pracovat různě. Od úkolů, kdy studenti budou přiřazovat k jednotlivým článkům Ústavy a Listiny konkrétní ilustraci, přes hledání aluzí na literární díla až po to, že si sami vyzkouší práci kreslířů. Velmi nápomocná může být publikace i při práci s klíčovými slovy, kdy se podle klíčových slov a obrázku snaží studenti nalézt článek, či naopak sami vymýšlejí klíčová slova, podle kterých mohl být článek vytvořen. Tyto aktivity pak též vybízejí k práci ve skupinách, diskusi a obhajobě vlastních názorů.
Ilustrace k článku 54 Ústavy, Prezident republiky, inspirovaná formulací „Prezident republiky je hlavou státu“
Obrázky se ale dají využít i méně konvenčně. Studenti podle nich mohou vytvářet živé scény, kdy jeden student jiné studenty režíruje, aby vytvořili živý obraz podle předlohy, a ostatní mají za úkol hádat, který článek se studenti snaží reprezentovat. To vše pak učí studenty týmové spolupráci, komunikaci a v neposlední řadě podobné aktivity zlepšují klima v kolektivu.
Ústavní (ne)pořádek v obrazech
je v současné době možno zhlédnout i jako výstavu. Od 10. března bude zdarma k vidění v atriu Právnické fakulty UK. O dalších místech, kam bude výstava putovat, bude informovat spolek Hermeniculum na svém facebooku.
Způsobů práce s knihou je mnoho, i proto má spolek Hermeniculum ve spolupráci s Právnickou fakultou UK v plánu ke knize vytvořit podrobnou metodiku, kterou by měli učitelé k dispozici. Přesto věříme, že kniha bude v rámci výuky užitečná již nyní.

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost školní družiny a školního klubu v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost základní umělecké školy v 1. pololetí školního roku
Novela maturitní vyhlášky
Volba ZŠ a postup v případě neshody rodičů
IVP v praxi školních a školských poradenských pracovníků (se zaměřením pro podporu žáků s mentálním postižením)
Začínající učitelé
Jak je to s důležitými sděleními v elektronických žákovských knížkách a prokazatelným podpisem rodičů?
Příprava školy na kontrolu České školní inspekce
Právní normy regulující řízení pedagogických procesů
Role zřizovatele v pedagogické oblasti
Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
Kariérové poradenství
Oblasti plánování zaměstnanců
Doporučení MŠMT pro mateřské školy k problematice pozdního vyzvedávání dítěte z mateřské školy po ukončení provozu
Manuál krizové komunikace
Komunikační strategie školy - šablony

Poradna

Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě

Zákony

1/1993 Sb. Ústava České republiky
2/1993 Sb. o vyhlášení LISTINY ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD jako součásti ústavního pořádku České republiky