Jak vypadá škola, do které se těší učitelé, žáci i jejich rodiče?

Vydáno: 9 minut čtení

Pro všechny aktéry vzdělávání je důležité, aby byly ve školním prostředí naplňovány jejich základní lidské potřeby. Kromě těch fyziologických se jedná zejména o potřeby bezpečí, přijetí, uznání a seberealizace. Ve školním prostředí hrají klíčovou roli potřeby spojené se vztahy. Pokud se děti i dospělí ve škole ve vztazích cítí bezpečně, cítí se být součástí školního společenství a zažívají pozitivní zpětnou vazbu a ocenění své práce, mohou naplno využívat svůj kognitivní potenciál – žáci se lépe učí a učitelé jim poskytují kvalitnější výuku.

Jak vypadá škola, do které se těší učitelé, žáci i jejich rodiče?
Lenka
Felcmanová
členka pracovní skupiny Wellbeing, Partnerství pro vzdělávání 2030+,
Vztah se žáky je současně nejvýznamnějším pedagogickým nástrojem, který máme jako učitelé k dispozici. Klíčovým faktorem zásadně ovlivňujícím učení je tzv. neurocepce – proces, kterým náš autonomní nervový systém neustále vyhodnocuje úroveň bezpečí a reaguje na vnitřní a vnější podněty ohrožení (Porges, 2011). Pokud se žáci ve vztazích s učiteli nebo mezi sebou navzájem často cítí ohroženi, jejich mozek se soustředí na eliminaci hrozby a tlumí fungování těch částí, které potřebují k učení. Hůře se proto soustředí, mají ztížený přístup k funkcím paměti a hůře své chování ovládají volním úsilím. Horší vzdělávací výsledky ve školách, kde žáci zažívají nízkou kvalitu vztahů, potvrzují mimo jiné i výsledky studie PISA z roku 2022 (Boudová a kol., 2023).
Kromě stresu spojeného se vztahy je školní prostředí charakteristické velkým množstvím podnětů, které na nás neustále působí. Díky neurocepci je mozek nastaven tyto podněty neustále vyhodnocovat, což může být vyčerpávající. O to důležitější je cílevědomá péče o wellbeing všech aktérů ve vzdělávání, včetně rodičů žáků. Pokud rodiče žáků nebudou ve škole pociťovat bezpečí, přijetí a uznání, budou vztahy s nimi zdrojem stresu pro pedagogy. Rodiče si do školy svých dětí často přinášejí svá vlastní dětská zranění spojená se školou, byť si to mnohdy neuvědomují. Proto je velmi důležité, aby i oni zažili, že škola může být bezpečné a přátelské místo.
Zaujal vás tento článek? Inspirujte se dál. Všechny texty Učitelského měsíčníku s názvem: Týden pro wellbeing ve škole aneb když se do školy těším si můžete hezky najednou stáhnout v pdf jako bonus.
Jak ale taková škola vypadá? Na tuto otázku se pokusil přinést odpověď materiál vytvořený v pracovní skupině Wellbeing Partnerství pro vzdělávání 2030+. Na základě inspirativní zahraniční i tuzemské dobré praxe jsme navrhli ukazatele dobré praxe školy v podpoře wellbeingu s uvedením příkladů opatření, která napomáhají jejich dosahování. Jednotlivé ukazatele s příklady opatření jsou pro větší přehlednost rozděleny do tří oblastí – Kultura a prostředí, Učení, Partnerství a spolupráce. Přehled všech ukazatelů je uveden v sekci Ke stažení na webu partnerstvi2030.cz.
V každodenní praxi ovlivňuje wellbeing jednotlivých členů školní komunity řada faktorů, včetně pozitivních i negativních zážitků ze života mimo školu. Není proto reálné ani žádoucí všechny negativní faktory odstranit. Cílem systémové podpory wellbeingu ve škole je poskytnout co nejvíce možností k naplňování základních lidských potřeb dětí i dospělých tak, aby pozitivní faktory ve školním prostředí dlouhodobě převažovaly nad těmi negativními. Díky tomu se škola stává prostředím podporujícím duševní zdraví a rozvoj potenciálu všech aktérů vzdělávání.
Evaluace a plánování v podpoře wellbeingu ve škole
Podobně jako při zavádění jakýchkoliv jiných změn nebo nových přístupů je i při zavádění opatření zaměřených na podporu wellbeingu ve škole užitečné nejprve vyhodnotit současný stav. V každé škole se děje, mnohdy aniž by si to lidé uvnitř uvědomovali, řada věcí, které wellbeing pracovníků školy, žáků i jejich rodičů podporují. Je proto důležité tuto dobrou praxi identifikovat a zároveň určit, co je potřeba změnit nebo nově zavést. K podpoře autoevaluace školy slouží již zmíněný materiál popisující ukazatele dobré praxe. Tyto ukazatele mají podobu obecnějších cílů, které je v rámci plánovaní užitečné rozpracovat do konkretizovaných cílů na příslušný školní rok nebo více let dopředu. U každého ukazatele jsou uvedeny příklady opatření, jejichž zavedení k naplnění ukazatele přispívá. Výčet není úplný, lze jej rozšířit o další opatření reagující na potřeby nebo očekávání školy. Pro usnadnění práce s podkladem jsme vytvořili online podpůrný evaluační nástroj, který je k dispozici na wellbeingveskole.cz. Ukazatele dobré praxe školy jsme shrnuli do popisu cílového stavu v jednotlivých oblastech, ke kterému lze postupnými kroky směřovat:
Kultura a prostředí
Škola má wellbeing zahrnutý do své vize jako klíčový prvek. S touto vizí souzní celá komunita školy, která si je vědoma pozitivního vztahu mezi wellbeingem žáků a jejich vzdělávacími výsledky. Možnosti podpory wellbeingu jsou ve škole otevřeně diskutovány a jsou vztahovány jak k žákům, tak k pracovníkům školy. Škola vytváří prostředí, ve kterém je pracovníky i žáky projevován respekt k individuálním odlišnostem, a uplatňuje pozitivní přístup k očekávanému chování žáků. Pracovníci školy jsou podporováni v profesním rozvoji zaměřeném na wellbeing (vlastní i žáků) a vytváření pozitivního klimatu ve škole. Venkovní a vnitřní prostory školy jsou příjemné a bezpečné. Umožňují sociální interakci mezi žáky, pohybové aktivity a relaxaci. Do jejich zlepšování jsou zapojeni žáci i jejich rodiče. Škola podporuje zdravé stravování. Pro výuku, komunikaci a spolupráci využívá škola jednotnou digitální platformu. Má nastavený systém včasného záchytu jedinců, jejichž wellbeing je ohrožený, a disponuje vybavením, které podporuje vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Učení
Všichni učitelé ve škole využívají metody a formy výuky podporující kooperaci a aktivní zapojení žáků. Základním principem uplatňovaným všemi učiteli je očekávání úspěchu od každého žáka. Je evidentní, že žáci zažívají radost z učení, která je spojená s pocitem úspěchu a individuálního pokroku. K podpoře dosahování vzdělávacích cílů a rozvoji sebehodnocení žáků je ve škole plošně využívána formativní zpětná vazba. Učitelé ve vzdělávání uplatňují diferenciaci a individualizaci s ohledem na potřeby jednotlivých žáků, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Při personalizaci (individualizaci) výuky jsou vhodně využívány digitální technologie dostupné všem žákům. Dosahování vzdělávacích cílů je podporováno ověřenými metodikami a programy využívajícími metody aktivního učení. Žáci mají ve výuce dostatek příležitostí a podpory pro rozvoj kompetencí pro péči o vlastní wellbeing a duševní zdraví. Žáci projevují motivaci k učení a pozitivní a odpovědný přístup ke školní práci a domácí přípravě. Škola oceňuje širokou škálu žákovských úspěchů, snaží se pokrýt co nejširší spektrum talentů a silných stránek žáků. Žáci jsou tak systematicky podporováni v plánování a řízení vlastního profesního směřování, zejména při přechodu na vyšší stupně vzdělávání. Učitelé mají ze strany školského poradenského zařízení dostatek podpory při poskytování podpůrných opatření svým žákům.
Partnerství a spolupráce
Respektující vztahy a vzájemná spolupráce jsou ve škole podporovány prostřednictvím širokého spektra dohodnutých formálních a neformálních prostředků. Vedení školy uznává důležitost wellbeingu svých pracovníků a podporuje ho širokou škálou konkrétních opatření. Učitelé a asistenti pedagoga společně plánují a vyhodnocují výuku žáků. Škola cíleně podporuje zapojování rodičů žáků do plánování rozvoje školy a vhodnými prostředky podněcuje participaci rodičů na dění ve škole. Škola buduje a udržuje spolupráci s důležitými partnery a poskytovateli služeb. Vedení školy podporuje zapojování svých pracovníků do profesních sítí. Škola navazuje a udržuje kontakty s pedagogickými lídry a dalšími školami za účelem sdílení dobré praxe. Ve škole je realizována podpora nově příchozích učitelů. Vedení školy poskytuje pracovníkům individualizovanou podporu v období zvýšené zátěže nebo osobní krize (Felcmanová, Pýchová, Srb, 2022).
Pro zavádění opatření zaměřených na zvýšení wellbeingu platí ještě více než v jiných případech, že by se samo o sobě nemělo stát zdrojem nepřiměřeného nebo dlouhodobého stresu pracovníků školy. Důležitým faktorem ovlivňujícím zavádění změn je proto jejich rozsah a také vzdálenost od současného stavu. Největší šanci na úspěch mají obvykle změny v tzv. zóně nejbližšího rozvoje. Několik drobných krůčků na začátku může podnítit rozsáhlejší změny, jejichž zavedení bude mít většinovou podporu.
Infografika Oblasti podpory wellbeingu s přehledem všech ukazatelů je ke stažení zde:
https://partnerstvi2030.cz/oblasti-podpory-wellbeingu/
ZDROJE
*
BOUDOVÁ, S., TOMÁŠEK, V. a B. HALBOVÁ, 2023.
Národní zpráva PISA 2022: matematická, čtenářská a přírodovědná gramotnost
[online].
 
Praha: Česká školní inspekce. Dostupné z: https://www.csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2023_p%c5%99%c3%adlohy/Mezin%c3%a1rodn%c3%ad%20%c5%a-1et%c5%99en%c3%ad/PISA_2022_e-verze-9.pdf.
*
FELCMANOVÁ, L., PÝCHOVÁ, S. a V. SRB, 2022.
Partnerství pro vzdělávání 2020+ po dvou letech. Kam jsme dospěli ve spolupráci na zlepšování vzdělávacích výsledků, wellbeingu a rovných šancí dětí
. Praha: Stálá konference asociací ve vzdělávání, z. s.
*
PORGES, S. W., 2011
The polyvagal theory: neurophysiological foundations of emotions, attachment, communication, and self-regulation
.
The Norton series on interpersonal neurobiology
. New York: W. W. Norton & Company. ISBN 978-0-393-70700-7.

Související dokumenty

Pracovní situace

Zvyšování psychické odolnosti učitelek MŠ
Adaptační kurzy
Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevenceve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Konflikt se žákem. Postup při řešení problémů se žáky
Činnost výchovného poradce a metodika prevence v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Zvyšování psychické odolnosti pedagogů
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Zákonný zástupce
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Trestný čin pomluvy spáchaný rodičem
Školní psycholog na střední škole
Kariérové poradenství
Školní metodik prevence
Jak komunikovat s dětmi, které prožívají ztrátu blízké osoby (rodiče)
Mezioborová spolupráce při ochraně dětí ohrožených syndromem CAN
Jednání výchovné komise
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě

Poradna

Bezúhonnost před uzavřením pracovního poměru
Povinnost zaměstnavatele dát výpověď zaměstnanci pro nesplnění předpokladu odborné kvalifikace
Prodloužení zkušební doby
Mimořádná lékařská prohlídka při dlouhodobé pracovní neschopnosti
Výuka Aj
Problémy ve třídě
Úvazek
Kvalifikace
Důchod
Cestovní náhrady
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Lesní školka
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Žák v zahraničí