Aktivní učitelé jsou skvělí v tom, co vše připravují pro děti, jak stále zlepšují svou výuku, jak efektivněji rozvíjí dětskou osobnost. Jak ale pečují o sebe a své potřeby? Co se někdy zastavit a zaměřit pozornost na sebe a to, jak se o sebe starat? A co kdyby se z jednoho krátkého začtení stala pravidelná chvilka péče o sebe? Stačí málo, pár drobných změn, a tento rok budete pečovat nejen o potřeby dětí, ale také své. Společný čas tak bude více nabíjet obě strany.
Jak si dopřát „lázně“ každý den. Kolik času během školního roku věnujete sobě?
Mgr.
Justina
Danišová
Učíme se venku, Vzdělávací centrum TEREZA, z. ú.
Nejprve nabízíme několik otázek a aktivit, které vám pomohou se zastavit a zamyslet:
1.
Která část školního dne je vaše nejoblíbenější a proč? Můžete ji nějak prodloužit?
2.
Co vás naopak během dne ve škole nejvíc vybíjí? Můžete to delegovat? Na děti, kolegy, rodiče?
3.
Kdyby měl den 25 hodin, jak byste využili hodinu navíc? Můžete z ní dostat alespoň 10 minut do každého dne?
4.
Jaký tip či radu byste dali svému mladšímu já, které plánuje jít učit? Kde může čerpat energii?
5.
Jak se vám daří vyvažovat práci, osobní život a péči o sebe?

Co vám ukázaly odpovědi na těchto několik otázek? Cítíte, že potřebujete trochu lépe vyladit rozdělení péče o sebe, svou rodinu a práci? Máme pro vás skvělého osobního asistenta, wellness program a k tomu tipy, jak stále pečovat o potřeby dětí, ale nezapomínat přitom na sebe a svou pohodu. Využijte ohromné dary přírody a naučte se k nim obracet každý den během výuky i přestávek.
Zaujal vás tento článek? Inspirujte se dál. Všechny texty Učitelského měsíčníku s názvem: Týden pro wellbeing ve škole aneb když se do školy těším si můžete hezky najednou stáhnout v pdf jako bonus. |
Možná se to zdá jako drobná změna, ale přesunout učení, hraní i přestávky ven přináší nejen velký rozvoj vzdělávacích výsledků, ale také lepší psychickou pohodu, hlubší vztahy, více pohybu, a tedy i zdravější tělo, trénink koordinace, posílený imunitní systém, načerpání více světla i kyslíku, možnost vyzkoušet různé styly učení, prostředí a záplavu nových pomůcek, učení v praxi. A co je pro nás zásadní: Výzkumy potvrdily, že venku mají děti mezi sebou méně konfliktů, lépe spolupracují, stávají se více samostatnými, často je méně hluku i méně uklízení. To vše přispívá k větší pohodě u dětí i učitelů. Pokud chcete inspiraci, co vše se lze venku s dětmi učit, co objevovat, vyberte si aktivity z našeho webu www.ucimesevenku.cz. Pokud vás láká zaměřit se venku ještě hlouběji na pohodu svou i dětí, doporučujeme vyzkoušet hry na naší stránce www.ucimesevenku.cz/wellbeing.
Ale krom učení venku je tu další příležitost: Nechte se inspirovat, jak o sebe pečovat skrze drobné změny každodenních činností a jak využít sílu přírody k obnovení své fyzické i psychické pohody. Pozvěte přírodu do svého dne hned po ránu, potkávejte ji během celého dne a vychutnejte si její rozmazlující náruč i večer. Sdílíme s vámi několik nápadů, jak z běžného dne udělat den plný wellness pohody. Vyberte si, co z tipů můžete zapracovat do své vlastní praxe. Není třeba dělat vše. Nevytvářejte na sebe další tlak, co musíte stihnout. Hledejte místa ve svém dnu, která můžete jen lehce změnit, aby vám přinášela větší pohodu, radost a relaxaci.

Moje možnosti, jak využít přírodní „lázně“ každý den
MOJE RÁNO
*
Dám si chvilku pro sebe, než skočím do každodennosti (než začnu myslet na úkoly a výzvy dnešního dne). Jak se cítím, co příjemného mě dnes čeká, na co se těším?
*
Věnuji pozornost svému dechu. Jak je pomalý, jak je hluboký?
*
Vyhlédnu ven do zeleně, krajiny, mraků nebo se podívám na květiny, které mám doma.
*
Protáhnu se. Stačí chvilka, i ta umí dělat zázraky. Vyberu si příjemné místo u okna, ideálně venku a třeba i naboso.
MOJE SNÍDANĚ
*
Pro snídani si vyberu místo s výhledem do zeleně, krajiny, na květiny.
*
Snídám ideálně co nejvíc živé a přirozené jídlo (co nejméně průmyslově zpracované).
*
Jak rychle snídám? V klidu, v pohodě, radosti a těšení se na den? Nebo už v kalupu a za chůze?
CESTOU DO PRÁCE
*
Mohu alespoň část cesty urazit pěšky? Vystoupím o zastávku dříve a vydám se cestou, kde jsou stromy, keře, park či zahrádky, stačí i trocha zeleně.
*
Jak rychle chodím, vnímám povrch, počasí a změny kolem sebe?
*
Zapojuji smysly, vnímám barvy, pohyby, vůně, slunko, mraky…
*
Všímám si i drobných zázraků, jedinečností, nechám se přírodou fascinovat. Stačí chvilky, než mě pohltí pracovní nasazení ve škole.
„ČAS PRÁCE“
*
Obklopuji se zelení, jak jen to jde. Mám květinu na stole, cítím její vůni, vnímám barvy.
*
Mám dost světla, mohu pozorovat slunko.
*
Mám dost vzduchu, cítím čerstvý kyslík.
*
Hýbu se. Nesedím celý den. Vnímám své tělo a pravidelně měním polohu. Občas se protáhnu (klidně s dětmi).
MOJE PAUZY
*
Protáhnu tělo.
*
Nadechnu se zhluboka čerstvého vzduchu (venku či u okna). Zaplavím své tělo osvěžujícím kyslíkem.
*
Zapnu smysly, sleduji, co se děje v přírodě, za oknem, v květině. Alespoň na moment vypnu myšlenky.
*
Přestávky mě (i děti) táhnou ven, kdykoliv to jde. I chvilka dělá velké zázraky.
MŮJ OBĚD
*
Opět zvažuji, kde jím. Jaký mám výhled? Mohu se dívat do zeleně či alespoň na květinu na stole?
*
Jak rychle jím? Pomalu si vše vychutnávám, nebo je to závod s časem (při kterém místo pohody prožívá mé tělo stres)?
*
Co jím? Získávám dost živin a energie? S kým jím? Jsou tu nabíjející kolegové, či stěžující si nespokojenci?
*
Mohu si dopřát malou procházku venku, kdy vypnu myšlenky a zaměřím své smysly na přírodní krásy a žasnutí?
CESTA ZPĚT
*
Zpomaluji – procházka přírodou může být skvělý přechodový „portál“ mezi prací, rodinou či dalšími výzvami.
*
Zapínám smysly – vnímám, co se od rána změnilo, jak se vyvinulo počasí, jaké jsou zvuky, stíny.
*
Jak zpomaluji chůzi, prohlubuji dech, zklidňuji celé tělo, vnímám pohodu.
*
Vypínám myšlenky, čistím skrze přírodu všechny dosavadní zážitky a emoce.
MŮJ ČAS VENKU
*
Ideálně každý den si dopřeji krátkou procházku jen pro sebe. Klidně krátkou, v okolí.
*
Mám své oblíbené místo, kde se rychle zklidňuji, čerpám energii a pohodu z přírody.
*
Během chůze, běhu, protažení opět prohlubuji dech, čerpám kyslík.
*
Jen tak „jsem“ venku.
*
Nebo se věnuji své oblíbené činnosti (alespoň chvilku) – zahradničím, kreslím, fotografuji, píšu, tvořím, používám tělo, potkávám přírodní živly a získávám jejich energii pro další dny.
PŘENÁŠEDLA
*
Venku občas „potkám“ malé poklady, úlovky, které si zapůjčím jako připomínku pohody venku – kameny, semínka, listy, kvítka, ulity, plody, pírka…
*
Vybírám citem, intuicí, ne myšlenkami.
*
Při hledání rozvíjím citlivost a jemnost k okolí. Zvažuji, co si mohu na čas půjčit.
ZÁTIŠÍ
*
Tvořím si koutky přírody doma či ve třídě. Poličku, věnec, větvičku ve váze, krabičku s přírodninami, nástěnku, ošatku, kam si postupně ukládám poklady z venku.
*
Venkovní poklady mohu propojovat s živly:
*
s vodou (mísa s mechem),
*
s půdou (semenáček v květináči),
*
s ohněm (svíčka či slunce),
*
se vzduchem (závěsná zvonkohra).
*
Chytám venkovní zážitky a vzpomínky – mám zápisník, deník, skicák, fotoalbum, mapu…
VEČEŘE
*
Vnímám ji jako společné setkání a prostor pro sdílení zážitků i pokladů z venku.
*
Nabízí možnost pro společné plánování, kam, kdy a jak vyrazíme do přírody.
*
Přírodu máme v talíři i na stole – váza s větvičkou, mísa s úlovky či piknik venku.
SPÁNEK
*
Večer před spaním už zpomaluji. Chvilku rozjímám. Vzpomínám na to hezké. Plánuji, kam ven vyrazím zítra a co tam asi zažiji.
*
Obrazovky, pracovní myšlenky i úkoly včas odkládám.
*
Čtu, sleduji hvězdnou oblohu, dopisuji zážitky do venkovního deníku, prohlížím fotografie…
*
Pravidelně a dostatečně spím. Těším se na spaní i venku v přírodě (na chatě, ve stanu či pod širákem).
Shrnutí
Venku…
*
choď pomalu,
*
zapoj smysly,
*
vypni mysl (a mobil)…
… pak odpočíváš.

„Příroda není místo k návštěvám. Je to domov.“ Gary Snyder
Jak se ponořit do přírody
Pokud hledáte nápady, jak si přírodní lázně užít i s dětmi, přinášíme několik tipů na aktivity, které si můžete vyzkoušet.
Příroda je zásadní místo pro náš život.
Přináší nám dospělým i dětem záplavu podnětů, které působí na naši fyzickou, psychickou, sociální, duševní i emoční pohodu.
Nechte se pozvat do „zelené lékárny“.
ČAS S KAMÍNKY
Pomůcky:
Nic není třeba, jen místo plné kamínků.Kameny děti i nás velké fascinují. Občas po nich jen tak jdeme, spěcháme, ale stačí trochu zpomalit, pozastavit chůzi a dívat se pod nohy. Najednou začnou vykukovat úplné poklady. Každý je jiný. Nechte své dny zpomalit díky klidu a stabilitě kamenů. Najděte si vhodné místo či cestu a ponořte sebe i děti do kamenových her.
TIP:
Ještě silnější je, když propojíte kameny a vodu. Například když se zastavíte u potoka, řeky, kaluže nebo si přinesete lavor s vodou k hromadě kamenů, to se pak dějí zázraky.Nabízíme nápady, jak na to. Najděte si balvany, šutry, kamínky. Můžete:
*
vybírat ty nejhezčí, nejhladší, nejkulatější,
*
hledat protiklady,
*
skládat a stavět z nich zídky či obrazce,
*
je přenášet,
*
je házet a vyhazovat,
*
s nimi balancovat na noze, na hlavě, na nose…,
*
je hladit,
*
se jimi masírovat,
*
s nimi něco vyrýt,
*
s nimi ťukat,
*
zkoumat, co vám připomínají,
*
o nich vyprávět příběhy,
*
je schovat jako poklad,
*
v nich probudit postavičky a pozvat je do hry,
*
z nich postavit kamenné doupátko pro skřítky,
*
je schovat do krabičky a vyrobit tak chrastivý hudební nástroj,
*
si z nich vyrobit nástroj pro další tvoření v přírodě
… a vymyslet mnoho dalších vykutálených her.

TIP:
Vyrobte si kromě pískoviště ve svém okolí i malé kameniště. Místo, kde shromažďujete nalezené kamínky (např. bedna, kbelík, hromada pod stromem). Vyrobte si osadu malých trolů – nakreslete kamenům ve svém kameništi očička a nosy a poschovávejte je tak, aby nebylo poznat, že jsou to trolové. Pak je všechny otočte a nechte je usmívat se na svět.TIP:
U dětí, které dlouho seděly uvnitř, je důležité, aby se před zážitkovými aktivitami s přírodninami dostatečně proběhaly či vyřádily.V čem je to kouzlo? Čím touto aktivitou přispěji k wellbeingu sebe i dětí?
1.
Malé předměty přirozeně poutají naši pozornost a regenerují tak naši mysl. Pokud je chceme pozorovat, musíme zpomalit své jinak dost uhoněné dny.
2.
Navíc rozvíjíme hmatovou senzitivitu, kamínky v prstech jsou tak nějak uklidňující, uzemňující, cítíme příjemnou tíhu i lehkost oblázků či kamínků.
3.
Díky přírodninám v ruce a pozornosti na ně zaměřené celkově uklidňujeme organismus nebo naopak čerpáme energii díky hře a objevování něčeho zajímavého.
4.
Děti skrze hru s kameny odpočívají. Nám velkým pomáhá zaměření pozornosti na kameny a dočasné vypnutí myšlenek, úkolů a výzev každodenního života.
ZAŽÍT TICHO
Pomůcky:
Nic není třeba, jen chuť poslouchat.Vítr je posel, který k nám či od nás nosí i mnoho vzkazů – zvuky jsou unášené na vlnách větru. Všimli jste si někdy, kolik zvuků je kolem nás? A co v nás způsobují?

Jděte tak daleko od silnice, cesty a vesnice, až neuslyšíte žádný „lidský“ zvuk. Poslouchejte vlastní dech, zůstaňte nehybně stát a sledujte, jak se příroda navrací do svého přirozeného stavu zvuků. Které přírodní zvuky uslyšíte jako první?
Najděte si příjemné místo a zkuste jen tak poslouchat se zavřenýma očima. Pokud je to pro děti zatím náročné, stačí vydržet jen chvilku (třeba půl minuty) a postupně čas prodlužovat při dalších návštěvách.
TIP:
Pokud chcete, můžete si nakreslit i zvukovou mapu. Na papír si nakreslete kruh jako prostor kolem sebe. Pak se zaposlouchejte do zvuků a postupně malujte či zapisujte, co kde slyšíte. Stejnou hru si zahrajte venku v přírodě, mezi domy, u silnice či uvnitř v místnosti. Jak se liší? Kde je vám nejpříjemněji? Potřebovat budete papír, tužku a pastelky.V čem je to kouzlo? Čím touto aktivitou přispěji k wellbeingu sebe i dětí?
1.
Rozvíjíte zaměření na jiný smysl, než je zrak.
2.
Rozšiřujete své vnímání okolí a přímo se soustředíte jen na zvuky kolem sebe.
3.
Přímá pozornost i vaše kapacita mohou příjemně relaxovat.
4.
Je to překvapivě efektivní chvilková aktivita, která umí zklidnit mysl i imunitní systém (pokud posloucháte příjemné zvuky přírody).
5.
Mezi nejoblíbenější zvuky patří zvuky vody, šumění vlnek (nejen těch mořských), zvuky ptáků a šumění větví.
ZIMNÍ GALERIE
Pomůcky:
Nic speciálního nepotřebujete, mohou se hodit lupa, rámečky z papíru, fotoaparát či papíry na malování.
I v chladnějším počasí má příroda velkou sílu. Stačí vyrazit ven a dívat se kolem sebe. Dnes vyrazte ven trochu netradičně. Jdete totiž do jedinečné galerie. Čeká vás výstava dle momentální nabídky: ledová, sněhová, blátivá, větrná či deštivá. Je tolik možností a každá má něco výjimečného. Během putování výstavou jděte pomalým tempem a hledejte obrazy, sochy, jedinečná zákoutí, která jste zatím neviděli.
Na vhodném místě si můžete dát rozchod a každý hledat své výjimečné dílo či místo. Pak si je můžete společně ukázat.
TIP:
Můžete si zapisovat, zakreslovat či fotografovat a natáčet jedinečné obrazy a sochy. Třeba vznikne i „katalog“ pro venkovní galerii, který může fungovat jako pozvánka pro vaše okolí.TIP:
Žasnutí trénujte postupně. Pro některé děti i dospělé je náročné vnořit se do krás přírody, vidět jedinečnost, výjimečnost ve zdánlivě obyčejném listí, stromech, květech, tvarech. Proto i tady doporučujeme postupné kroky, dát si čas na to, aby se dovednost
žasnout
mohla sama posilovat a rozvíjet.V čem je to kouzlo? Čím touto aktivitou přispěji k wellbeingu sebe i dětí?
1.
Zaměříte svou pozornost jinam, než je běžné – na detail, který umí vykouzlit jen sama příroda.
2.
Můžete se ponořit do přirozeného objevování, které může vyvrcholit až fascinací kouzly, kterými nás příroda obklopuje.
3.
Rozvíjíte svou všímavost a zároveň vypínáte přebytečné myšlenky.
4.
NABOSO VE SNĚHU
Pomůcky:
Nic není třeba, jen různorodý bezpečný povrch v zimě.Pro rodiny: V zimě, hned jak ráno vylezete z vyhřáté postele, se proběhněte bosky chladivým sněhem (opravdu jen na pár minut).
Pro třídy: Na závěr venkovního hraní či učení přidejte výzvu. Kdo chce, může se zout a proběhnout se ve sněhu.
Nohy si pak pořádně promasírujte suchým ručníkem. Budete koukat, jak se krásně zbarví do červena, a ucítíte příjemné teplo. To vám je prohřívá krev, která se vrací do míst, odkud se před chladem na chvíli stáhla.
V čem je to kouzlo? Čím touto aktivitou přispěji k wellbeingu sebe i dětí?
1.
Dopřejete si velmi intenzivní zážitek ve spojení s přírodou.
2.
Posunete své představy o odolnosti.
3.
Zvýšíte prokrvení a citlivost nohou.
4.
Opravdu vypnete myšlenky v hlavě, cítíte tady a teď svými smysly. Pozor – pro mnoho chodidel je to velmi návykové.
Ať venku sami či s dětmi zažijete cokoliv, užijte si čas v přírodě. A pokud vás láká téma wellbeingu venku, přidejte se k nám na celodenním živém semináři 5. či 6. června (www.ucimesevenku.cz/seminare). Další nápady na hry ven, tipy na knihy a infografiky ke stažení najdete na www.ucimesevenku.cz/wellbeing/.