Mezinárodní šetření výsledků vzdělávání, kterých se čeští žáci účastní v pravidelných intervalech, poskytují důležité informace o dovednostech žáků a o jejich vývoji v mezinárodním srovnání. Kromě vlastních informací o výsledcích v mezinárodním srovnání Česká školní inspekce k jednotlivým šetřením (PIRLS, TIMSS, PISA) připravuje a zveřejňuje publikace s uvolněnými testovými úlohami, které byly v daném šetření použity. Tyto úlohy totiž mohou být zajímavou didaktickou inspirací zejména pro učitele, kteří s nimi mohou pracovat přímo ve výuce.
Didaktická inspirace pro učitele – úlohy z mezinárodních šetření PIRLS a TIMSS
Mgr.
Zuzana
Janotová
oddělení mezinárodních šetření, Česká školní inspekce
PhDr.
Josef
Basl
Ph.D.
vedoucí oddělení mezinárodních šetření, Česká školní inspekce
Rozvoj čtenářské gramotnosti v mezipředmětovém kontextu
V článku přinášíme ukázku didaktické inspirace zejména pro učitele prvního stupně ZŠ. Věnujeme se především oblasti čtenářské gramotnosti, která je na mezinárodní úrovni mapována šetřením PIRLS. To se zaměřuje na čtenářskou gramotnost žáků 4. ročníku základních škol, kteří se obvykle již naučili číst a začínají používat čtení k získávání informací a ke svému dalšímu vzdělávání. Důraz je kladen především na funkční stránku čtení a na dovednost využívat vybrané čtenářské strategie při práci s r