Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole

Vydáno:

O žácích se speciální vzdělávacími potřebami se mluví především souvislosti se základními školami. Málokdo si ale uvědomí fakt, že někteří tito žáci byli již před tím vzděláváni v mateřské škole.

Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole
JUDr. Mgr.
Eva
Janečková
odbornice na školskou problematiku
Základní legislativní rámec vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami tvoří zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „školský zákon“), vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a vzdělávání dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška č. 73/2005 Sb.“).
Podle § 16 školského zákona se dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření.
Za dítě se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) jsou považovány všechny děti se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním nebo sociálním znevýhodněním, případně i děti s mimořádným nadáním.
Do kategorie dětí se zdravotním postižením jsou zařazovány děti s mentálním, tělesným, zrakovým a sluchovým postižením, s poruchami autistického spektra, s poruchou dorozumívacích schopností, se souběžným postižením více vadami a vývojovými poruchami učení a chování. Dětem s těžkými formami výše zmiňovaných postižení náleží s ohledem na rozsah speciálních vzdělávacích potřeb nejvyšší míra podpůrných opatření, kterou doporučuje školské poradenské zařízení.
Zdravotním znevýhodněním je pro účely tohoto dokumentu zdravotní oslabení, dlouhodobá nemoc nebo lehčí zdravotní poruchy vedoucí k poruchám učení a chování, které vyžadují zohlednění při vzdělávání. I u těchto dětí je důležité zohledňovat jejich individuální vzdělávací potřeby.
Identifikace žáků se sociálním znevýhodněním bývá obtížná, jen malé procento má tento status potvrzený školským poradenským zařízením. Jsou to především děti s rodinou s nízkým sociálně kulturním postavením, děti ohrožené sociálně patologickými jevy, s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou. Škola pak poskytuje vyrovnávací, případně podpůrná opatření zejména dětem, kterým se nedostává potřebné podpory k řádnému průběhu vzdělávání ze strany rodiny a žákům znevýhodněným nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka.1)
Formy integrace dětí mohou být:
-
individuální integrace, čímž se rozumí vzdělávání v běžné MŠ nebo v případech hodných zvláštního zřetele ve speciální škole pro děti s jiným druhem postižení,
-
skupinová integrace, čímž se rozumí vzdělávání ve třídě zřízené pro děti se SVP v běžné MŠ nebo speciální škole zřízené pro děti s jiným druhem postižení (nejčastěji jsou to logopedické třídy nebo třídy pro děti se sociálním znevýhodněním, které se zřizují zejména při základních školách),
-
vzdělávání ve škole samostatně zřízené pro děti se zdravotním postižením (tzv. speciální školy),
-
kombinace výše uvedených forem.2)
Předškolní vzdělávání není nárokové, nelze se proto domáhat přijetí dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami. Na druhou stranu by se fakt, že jde o dítě se SVP, neměl stát diskriminačním. I přístup k předškolnímu vzdělávání by měl být rovný, na což upozornil i Veřejný ochránce práv svým doporučením „Desatero rovného zacházení v přístupu k předškolnímu vzdělávání“, v němž uvádí, že vzhledem k obecnému trendu začleňování všech dětí do vzdělávacího proudu je třeba zajistit vzdělávání co nejširšího počtu dětí v běžných mateřských školách. Paušální odmítnutí přijmout do mateřské školy dítě se zdravotním postižením představuje přímou diskriminaci v přístupu ke vzdělání z důvodu zdravotního postižení.3)
Zařazení dítěte do některé formy lze provést dle § 9 vyhlášky č. 73/2005 Sb. pouze na základě písemného doporučení školského poradenského zařízení, jehož součástí je navržení konkrétních podpůrných opatření, po projednání se zákonným zástupcem a s informovaným souhlasem uděleným zákonným zástupcem dítěte.
Přijetí dítěte se SVP má vliv i na počet dětí ve třídě. Podle § 2 odst. 3 vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, třída, ve které jsou zařazeny děti se zdravotním postižením, má nejméně 12 dětí a naplňuje se do počtu 19 dětí. Jinak řečeno, ředitelé musí rozhodnout, zda přijmout jedno dítěte se zdravotním postižením, nebo 5 dětí bez zdravotního postižení.
Při současném převisu zájmu o umístění dítěte v mateřské škole se tak často ředitelé ocitají mezi dvěma mlýnskými kameny v podobě tlaku na integraci dětí se SVP na straně jedné a tlaku na maximální naplnění kapacity školy.
1) FOŘTOVÁ, K. Jak pracovat s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Metodika pro pedagogy. 2013, s. 5.
2) SEDLÁČKOVÁ, H. Možnosti integrace dětí v mateřské škole, E:\Škola\moznosti_integrace_deti_v_materske_skole.pdf
3) http://chcemedoskolky.webnode.cz/news/doporuceni-verejneho-ochrance-prav-k-naplnovani-prava-na-rovne-zachazeni-vpristupuk-predskolnimu-vzdelavani/

Související dokumenty

Pracovní situace

Přístupnost školního webu podle litery zákona
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Duben 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Květen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
2022/2023: Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost školní družiny a školního klubu v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnosti školní jídelny v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost základní umělecké školy v 1. pololetí školního roku
Květen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Duben 2021:Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Činnost školní družiny a školního klubu v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Červen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Novela vyhlášky o školním stravování
Informace k mimořádnému opatření Ministerstva zdravotnictví k provozu škol od 1. do 10. září 2021 v souvislosti s pandemií covid-19
Co dělat, když škole nepřijde zboží, které si objednala?
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Postup při sloučení škol
Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR