V předchozím článku jsou zmíněni učitelé druhého stupně, kteří pracují se žáky se specifickými poruchami učení (dále také „SPU“) a ne vždy si s nimi vědí rady. Zároveň se ale často stává, že když přijdou takto staří žáci do poradenského zařízení, marně pro ně hledáme podpůrné materiály, které by korespondovaly s jejich potřebami a nároky studia na druhém i vyšším stupni vzdělávání. Stále je namístě některé studijní dovednosti systematicky trénovat, avšak práce s druhostupňovými žáky se zákonitě liší od práce s mladšími žáky.
Zvládáme specifické poruchy učení – tipy a triky
PhDr.
Lenka
Krejčová
Ph.D.
DYS-centrum® Praha z. ú.; katedra psychologie FF UK; ZŠ Poznávání, s. r. o.

Popsaná situace podnítila vznik publikace Zvládáme specifické poruchy učení: Dyslexie, dysortografie, dysgrafie. Praktický nácvik pro 2. stupeň ZŠ (autorky Lenka Krejčová a Zuzana Hladíková, vydalo nakladatelství Edika), která se dostala na knižní trh na počátku roku 2019.
Publikace je určena pro učitele i poradenské pracovníky, kteří se ve škole, v poradně či v soukromé praxi věnují žákům se SPU, již studují na druhém (i vyšším) stupni studia. Mimo to je určena také žákům samotným. Díky nim vznikla a nadále je společně s nimi prověřována. V úvodu se dospělí průvodci žáků dočtou, jak mají publikaci se žáky využívat. Následuje 10 kapitol, které obsahují praktická cvičení i náměty postupů a strategií, které mohou žáci při studiu využívat. Při jejich tvorbě se autorky řídily třemi základními pravidly, jež využívají při každodenní práci se svými klienty, tedy dětmi, dospívajícími i dospělými se SPU:
1.
Dovednosti a postupy, které jsou oslabené v důsledku SPU, je žádoucí trénovat, posilovat a rozvíjet, neboť nikdo neznáme své limity, zato víme, že naše poznávání se může měnit, zdokonalovat a upravovat systematickým tréninkem.
2.
Lidé se SPU se učí jinak, tedy dokážou si osvojit množství znalostí i dovedností, ale někdy k tomu využívají jiné postupy než lidé bez SPU. Tím mohou být velmi inspirativní pro své okolí, jen jim musíme dát příležitost. Aktivity v publikaci se tedy zaměřují také na méně obvyklé postupy práce s informacemi, které se mohou žákům osvědčovat při učení a využívají při práci především jejich silné stránky. Je vždy nabídnuto více alternativ, které si mají žáci vyzkoušet a trénovat, ale následně je také důležité, aby sami vyhodnotili, který postup právě jim nejvíce vyhovuje.
3.
V neposlední řadě je u starších žáků i dospělých se SPU užitečné nalézt pomůcky, které jim pomohou učení a práci zvládat navzdory určitým obtížím. V dnešní době mezi takovými pomůckami dominují nástroje moderních technologií. Jejich nabídka i náměty na konkrétní použití jsou rovněž obsahem publikace, stejně jako výčet jiných materiálů a pomůcek, které pro starší žáky se SPU existují a mohou se jim hodit.
Na základě dlouholetých zkušeností víme, že starší žáci se SPU mnohdy ještě potřebují trénovat techniku čtení i čtení s porozuměním, proto jsou těmto tématům věnovány první dvě kapitoly. Dále se trénink věnuje psaní výpisků z odborných textů i psaní souvislých textů, jako jsou slohové práce nebo referáty. Následně je pozornost věnována alternativním způsobům zpracování informací, protože někdy výpisky opravdu nefungují a nemá smysl je po žácích vyžadovat. Významným tématem při učení starších žáků je osvojování cizích jazyků i práce s pojmy v různých odborných vyučovacích předmětech. Proto je trénink v těchto oblastech do publikace rovněž zahrnut.
Učení nelze ztotožňovat s memorováním, avšak paměť je při něm určitě velmi důležitá. Mechanické zapamatování informací ovšem mnohdy nefunguje. Žáci si proto mohou procvičovat různé postupy zapamatování i vybavování informací a sami vyhodnotit, zda je pro ně některý nejvýhodnější, nebo se jim různé strategie hodí pro různé vyučovací předměty a rozličné typy učiva.
Při vzniku publikace autorky využily své zkušenosti z práce se žáky se SPU. Nyní jednotlivá cvičení systematicky při terapiích se svými klienty využívají a s radostí musejí konstatovat, že práce klienty těší a pokládají ji za zábavnou i užitečnou. Snad si také v dalších poradenských zařízeních a ve školách najde své příznivce.