Děti a kult krásy

Výzkum Děti a kult krásy v online světě byl realizován1) ve spolupráci Centra prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, Katedry psychologie a patopsychologie Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a společnosti O2 Czech Republic v rámci smluvního výzkumu (kontrakt PDF/2022/0029).

Děti a kult krásy
Mgr.
Lucie
Váchová
Ph.D.
členka Katedry psychologie a patopsychologie PdF UP Olomouc
PhDr.
Jana
Kvintová
Ph.D.
vedoucí Katedry psychologie a patopsychologie PdF UP Olomouc
Doc Mgr.
Kamil
Kopecký
Ph.D.
vedoucí Centra prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP Olomouc
V dnešní době tvoří sociální sítě nedílnou součást našich životů. Podle výzkumu Ami Digital Index je používá 95 % české populace ve věku od 15 do 26 let, nehledě na věk na sítích průměrně trávíme 2 hodiny a 39 minut denně. Meritum sociálních sítí spočívá, jak už je patrné ze samotného názvu, v sociálních interakcích, které v řadě případů plíživě nahrazují reálné sociální kontakty a vazby. Náš obraz, nebo chceme-li prezentace, na sociálních sítích je však často jiný, než jaká je realita. Na sociálních sítích totiž většinou sdílíme takový obsah, který nás prezentuje v pozitivním světle. Výsledek je pak často takový, že sociální sítě jsou plné fotek dokonalých mužů a žen, kterým k perfektnímu vzhledu může kromě genetických předpokladů pomoci také nespočet filtrů, nepřirozené pózování či dokonce rovnou speciální programy zaměřující se na zlepšení křivek těla. Vytváří se tak určitý kult krásy, který, navzdory jeho sporné pravdivosti, má významný vliv na děti a dospívající. Cílem našeho výzkumu2) bylo zjistit, jak hluboko je takový kult krásy mezi českými dětmi zakořeněný a jaké konsekvence s sebou přináší.
Děti na sociálních sítích3)
V první řadě bylo naším cílem nalézt odpovědi na otázky, jaké sítě děti nejvíce využívají, co je motivuje k jejich založení a jaký obsah tam sdílí?
Které sociální sítě děti a dospívající nejvíce využívají?
První místo zaujímá
YouTube
(93,15 % českých dětí), dále pak
Instagram
(79,80 %) a
TikTok
(68,13 %).
Co se týká aktivity,
nejaktivnější jsou děti na
Instagramu
– 56 % z nich sdílí na této sociální síti fotografie či videa, o poznání méně pak zveřejňují fotky či videa na Snapchatu (30,74 %) či TikToku (28,22 %). Více než 32 % dětí odpovědělo, že sice profil na nějaké sociální síti má, ale své fotky nikde nezveřejňuje.
Motivace dětí k založení profilu na sociální sítí je vesměs společenská
, ať už se jedná o kamarády (65,79 %), spolužáky (25,67 %), nebo prostý fakt, že tam jsou zkrátka všichni (23,34 %).
Děti nejvíce vytváří obsah, který dokumentuje jejich běžný život
, tedy fotografie a videa, na kterých jsou ony samy, jejich kamarádi či rodina (51,08 %). Více než pětině dětí (21,31 %) slouží sociální sítě k vytváření vtipného obsahu, případně rády fotí a točí různá zvířata (19,47 %). Byť v menší míře, objevily se v odpovědích i negativní fenomény:
57 respondentů odpovědělo, že vytváří obsah zaměřený na sebepoškozování, stejný počet vytváří obsah zachycující násilí
. Přibližně procento dětí ve svých příspěvcích tvoří videa, ve kterých hraje hlavní roli marihuana či jiné drogy, u dvou procent je to pak alkohol. Podobně jako při sdílení vlastních příspěvků jsou na tom děti i při sdílení cizího obsahu. Kromě výše zmíněného sdílí děti v poměru s ostatními druhy videí relativně často tzv.
cringe videa
využívající takového druhu humoru, kdy se tvůrce videa či osoba na videu zachycená nějakým způsobem ztrapní (13,12 %).
Děti a vzhled
Vnímání vlastního vzhledu je v období dospívání jedním z klíčových mechanismů, který se spolupodílí na vývoji vlastní hodnoty a sebevědomí. Lze předpokládat, že děti, které ke svému tělu či obličeji nemají příliš pozitivní postoj, budou reagovat citlivěji při vystavení urážkám, zesměšňování či šikaně v online i reálném prostředí.
Náš výzkum ukazuje, že
se svým obličejem je zcela či spíše spokojeno 50 % dětí
. Neutrální postoj ke svému obličeji zaujímá 28 % dětí. Naopak spíše nespokojeno, nebo nespokojeno je
21 % dětí.
Plnou nebo částečnou
spokojenost se svým tělem vyjádřilo 46 % dětí
. Neutrálně se ke svému tělu staví 24 % dětí. Spíše nebo zcela
nespokojeno
je se svým tělesným vzhledem
29 %
dětí.
Nespokojenost s vlastním vzhledem je často zdrojem různorodých snah tuto situaci změnit. Jaké jsou u dětí
trendy z hlediska vzhledu
– tedy jak si děti vylepšují svůj vzhled či po jakém vylepšení touží? Nejvíce děti touží po zlepšení vlastní postavy.
Zhubnout by chtělo 34 % dětí
, naopak
nabrat svalovou hmotu by chtělo 31,51 % respondentů
. Mezi další změny, které děti uváděly, patří především
barva vlasů
,
tetování
(26,49 %) nebo piercing (14,80 %).
A co či kdo děti k úpravám vzhledu motivuje?
Na prvním místě děti zmiňují, že šlo o jejich
vlastní rozhodnutí
(63,16 %),
dále pak následují jejich
kamarádi (14,88 %), sociální sítě
(Instagram 14,88 %, TikTok 12,29 %, konkrétní influenceři 9,96 %) a
filmy či seriály
(11,05 %).
Děti a úpravy fotografií
Více než polovina dětí (58,35 %) filtry na úpravu fotografií nepoužívá
. Zbytek fotografie, které sdílí v online prostředí, různými způsoby před zveřejněním upravuje. Nejčastějším filtrem (24,53 %) je zlepšení kontrastu fotografie. Podíváme-li se na filtry spojené s částmi lidského těla,
nejčastější je filtr na vyhlazení obličeje (10,11 %) a filtr napodobující make-up (3,79 %)
.
Důvody dětí, proč filtry používají, jsou jednoduché – nejvíce proto, že je to baví (27,49 %), ale také proto, aby vypadaly lépe než ve skutečnosti (11,47 %).
Body shaming a další formy agrese spojené se vzhledem v online prostředí
Jedním z výrazných fenoménů projevujících se v online prostředí jsou různé formy šikany, agrese či body shamingu. Tyto jevy jsou negativní samy o sobě, avšak v případě dětí a dospívajících mohou být jejich dopady tragické. Významná část našeho výzkumu proto směřovala právě do této oblasti.
Z výzkumu vyplývá, že
třetina dospívajících
zažila situace, kdy
čelila posměškům týkajícím se jejich profilu.
V souvislosti s body shamingem má 14 % dospívajících zkušenosti s negativními komentáři obličeje a vlasů a 11 % dospívajících pak s urážkami vztahujícími se k jejich postavě. Na každé 10. dítě byly směřovány posměšky za to, co na sociálních sítích napsalo. Necelých 10 % dětí bylo vystaveno urážkám směřujícím k jejich materiálnímu vybavení, jako je oblečení (5,2 %) či značka mobilu (4,1 %). Pozitivním zjištěním je jistě skutečnost, že 70 % dospívajících doposud nemá v online prostředí negativní zkušenost související s reakcemi na obsah jejich profilu.
Ve srovnání s online prostředím celkem
53 % dětí zažilo
v
reálném světě posmívání
kvůli vzhledu, což je poměrně výrazný nárůst ve srovnání s online prostředím. Konkrétně se jednalo ve 29 % případů o zesměšňování tělesného vzhledu, ve 26 % případů pak o urážky týkající se obličeje nebo vlasů. 22 % dětí zažilo urážky kvůli oblečení nebo mobilu (značka, stáří mobilního zařízení).
Naopak velmi pozitivním zjištěním je, že
92 % dětí
z našeho výzkumu
 
uvádí, že se
v online prostředí nedopouští
ani
zesměšňování,
ani
urážení druhých
směrem k jejich profilům na sociálních sítích. V reálném prostředí je číslo opět vyšší:
urážení či zesměšňování jiné osoby přiznalo 13 % dětí
. Jde především o posměšky směřující ke vzhledu (tělo, obličej) 10 % nebo oblečení 3 %. Jinými slovy 87 % dětí uvádí, že se nikomu v reálném životě kvůli vzhledu neposmívá.
Dopady body shamingu a dalších forem agrese na dospívající
Za podstatné považujeme nejen sledování ne/přítomnosti šikany, body shamingu a dalších agresivních projevů v online i reálném prostředí, ale také jejich dopadů na psychiku a chování dospívajících. Reakce dětí na posměšky v online prostředí je možné rozdělit do tří skupin. První tvoří reakce zaznamenávající
změnu chování
dětí, druhou charakterizují
změny v sociální oblasti
a poslední skupinu představují reakce spadající
do oblasti prožívání.
1. Oblast chování
Ve vazbě na
změnu chování
dětí dochází nejčastěji k mazání zesměšňujícího obsahu (14 %), případně menšímu využívání sociálních sítí (6 %). Jako další formu obrany děti volí únik do online či offline herní reality (12 %).
Pro více než 6 % dětí byla negativní zkušenost v online prostředí spouštěcím mechanismem pro započetí užívání nějakého typu návykové látky,
ať již se v obecné rovině jednalo o návykové látky společensky přijatelné, tolerované, či nelegální.
Část dětí začala také
 
vykazovat změny v chování související s nevhodnými stravovacími návyky, případně i změnou sebenáhledu. 7,5 % dětí se začalo omezovat v jídle a
5 % dětí
dokonce
redukovalo příjem potravy na minimum
. Závažným zjištěním je
přiznání k přejídání se a následnému vyzvracení potravy u 1,3 % dětí
, což v reálném počtu čítá 96 dětí.
Přes 7 % dětí začalo vnímat své tělo jako „tlusté“, přestože je okolí ujišťovalo o opaku.
Psychosomatické reakce se objevily u 4 % dětí (312), které pociťovaly tělesné potíže, jako je například bolest hlavy, břicha, pocity na zvracení apod. Poruchy spánku jako citlivý ukazatel psychické nepohody se objevily u 7 % dětí.
Některé dospívající tato negativní zkušenosti motivovala pozitivně
, což se odrazilo v aktivitách podporujících zdravý životní styl, konkrétně se jednalo o
sportovní aktivity,
kterým se začalo více věnovat
10 % dětí
, a
posilování (téměř 5 % dětí)
. Zhruba 4 % dětí tato zkušenost vedla k zaměření se na zdravé stravování a 8,4 % dospívajících změnilo styl oblékání a více se zajímá o módní trendy.
2. Oblast sociálních vztahů
Téměř čtvrtina dětí,
kterým někdo v online prostředí ubližoval,
se stala obezřetnější a přestala lidem v online prostředí tolik důvěřovat.
V 8,5 % děti na základě této negativní zkušenosti komunikaci s ostatními v online prostředí výrazně omezily. 1,65 % dětí začalo druhým lidem v online prostředí ubližovat, oplácet urážky a hejtovat – ačkoliv se tento výsledek jeví jako zanedbatelný, v reálných číslech se jedná o 120 dětí.
Pozitivním zjištěním je, že
čtvrtinu dětí negativní zkušenost v online prostředí vedla k příklonu k reálným (nevirtuálním) sociálním vztahům
, to znamená, že se začaly soustředit na skutečné kamarády v reálném světě. 16 % dětí přenáší zkušenosti z online prostředí i do reálných sociálních vztahů a méně lidem důvěřují. Objevilo se jedno procento dětí, které začalo druhým lidem ubližovat i v reálném světě, tato skupina čítá 80 dospívajících.
3. Oblast prožívání
Celkem
25 % dětí vnímá tuto zkušenost spíše pozitivně
, respektive domnívá se, že je tato zkušenost posílila a staly se tak odolnějšími. Zbytek dospívajících poukazuje na různé negativní dopady v této oblasti. Konkrétně se jedná především o negativní emoce.
Vztek a podráždění prožívalo
v této souvislosti
22,3 %
dospívajících; depresivní tendence v podobě
smutku / méně radosti 21 %
dospívajícícha 10,28 % dospívajících prožívalo pocity úzkosti a 6,22 % strachu.
U
22,5 % dětí se tato zkušenost promítla do jejich sebehodnocení,
a to tak, že si méně věří a více o sobě pochybují. U
15 % dětí
se ukázaly
tendence k perseveraci
, tzn. ulpívání na problému, neustálé vracení se k tématu, neschopnost zapomenout a „trápení se“ touto situací.
Alarmujícím zjištěním je, že
7,54 % dětí (544 dětí) uvažovalo o tom, že by raději nebyly, a 307 dětí (4,25 %) přiznává sebepoškozující aktivity, jako jsou řezání či pálení se na různých částech těla
.
Součástí budování vlastní identity, které je v dospívání jedním ze stěžejních úkolů, je také vnímání toho, jak je dítě přijímáno druhými a jaké postavení ve světě zaujímá. Zaměříme-li se na
online prostředí
, tak úplnou či částečnou
spokojenost s vlastním postavením
v tomto prostředí
pociťuje 60 % dětí
, což je jistě velmi dobrý výsledek. Neutrální vztah má pak 24 % dětí. Velmi pozitivně lze vnímat také to, že nespokojenost vyjádřilo pouze 13 % dětí.
V hodnocení vlastního postavení
v reálném světě
jsou výsledky o něco horší. Spokojenost, plnou či částečnou, vyjádřilo 57 % dětí. Neutrálně své postavení vnímá 23 % dětí. Naopak úplná či částečná nespokojenost byla zjištěnau 19 % dětí.
Náš výzkum přinesl obrovské množství dat a poznatků, přičemž některé byly velmi překvapivé, jiné více odpovídají tomu, co potvrzují četné studie v této oblasti. Celkově se ukazuje, že téměř všechny děti se v prostoru sociálních sítí pohybují a vnímají vizuální obsah, který je tam prezentován. Téma krásy nebo vlastního vzhledu je pro ně podstatné a většina dětí a dospívajících citlivě, byť různými způsoby, reaguje na to, že je jimi prezentovaný obsah jakkoliv zesměšňován, dehonestován či kritizován. Je však nutné upozornit, že bodyshaming či jiné formy agrese nebo zesměšňování se neobjevují jen v oline prostředí, ale i v tom reálném. Online prostředí je však velmi specifické a podléhá odlišné dynamice vzniku a rozvoje těchto forem agrese a jejich dopady jsou pro rodiče (případně i školy) většinou hůře rozpoznatelné a kontrolovatelné.
1) Další členové výzkumného týmu: doc. PhDr. René Szotkowski, Ph.D.; Mgr. Dominik Voráč.
2) Výzkumný soubor byl tvořen 9 441 respondenty ve věku 11–17 let (53,9 % tvořily dívky, 45,59 % chlapci). Průměrný věk respondentů činil 14,37 let.
3) Uvedená procentuální zastoupení jednotlivých výpovědí nezahrnují ve většině případů všechny reakce respondentů, ale pouze ty nejčastější, případně nejzajímavější. Kompletní výsledky jsou k dispozici ve výzkumné zprávě.

Související dokumenty

Pracovní situace

Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže
Nový metodický pokyn k prevenci a řešení šikany
Adaptační kurzy
Minimální preventivní program
Metodický pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k řešení šikanování ve školách a školských zařízeních
Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže
Jak na modrou velrybu
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních
Záškoláctví a skryté záškoláctví - jak mu předcházet
Jak postupovat v případě konfliktních situací ve škole
Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže
Proč se tolik chytrých lidí nachytalo na BFF?
Škola jako bezpečné místo pro učení s technologiemi a internetem
Šikana ve školní třídě
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Adaptační koordinátor

Poradna

Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Online výuka
Zmocnění zdravotníka