Ačkoli si nikdo šikanu ve škole nepřeje, většina škol ji každoročně zažije. Kdo není připraven, zpravidla se dočká horkých chvilek. Postup, jak šikaně předcházet, či ji spíše minimalizovat, ale také jak ji řešit, je vhodné – a v současnosti již i povinné – mít popsán v preventivním programu školy a ve školním programu proti šikanování.
Legislativní vymezení
Na začátek si shrňme notoriety. Školský zákon v § 29 ukládá škole zajistit bezpečnost a zdraví dětí a poskytnout jim k tomu také nezbytné informace. Podmínky vedoucí k dosažení tohoto stavu a ochrany před sociálně patologickými jevy musejí být podle § 30 popsány také ve školním řádu (dále jen „ŠŘ“). Konkrétní strategie preventivních a intervenčních postupů pak škola v souladu s § 7 odst. 3 vyhl. č. 72/2005 Sb. zpracovává v preventivním programu školy (dále jen „PPŠ“) a školním programu proti šikanování (dále jen „ŠPŠ“), resp. ve strategii předcházení školní šikaně.
Přesnější instrukce, jak tyto dokumenty vytvořit, nabízí v prvním případě Manuál pro tvorbu Preventivního programu školy, vytvořený v Pražském centru primární prevence1), ve druhém případě příloha č. 5 Metodického pokynu ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikany ve školách