Asistent pedagoga v praxi

Vydáno:

V tomto článku si přiblížíme působení asistenta pedagoga v praxi, jeho spolupráci s pedagogem v rámci vyučovacích hodin i mimo ně. Spolupráce AP s pedagogem by se měla řídit pedagogickými zásadami, probíhat při vzájemné velmi dobré komunikaci a měla by mít za cíl umožnit žákům dosáhnout v rámci jejich možností maximálního možného vzdělání.

Asistent pedagoga v praxi
Ludmila
Vitoušková
asistentka pedagoga na základní škole
Karolína vystudovala střední pedagogickou školu s maturitou. Po maturitě pracovala jako osobní asistentka vozíčkáře (18letého chlapce, který po autonehodě ochrnul na všechny čtyři končetiny - kvadruplegika). Po čtyřech letech práci osobní asistentky ukončila a přesunula se do školství, nejdříve na pozici asistentky pedagoga, dále vychovatelky ve školní družině. Ve školství působí osmým rokem. Nyní pracuje na pozici asistentky pedagoga a vychovatelky ve školní družině v základní škole (dle § 16 odst. 9 školského zákona) a ZŠ speciální.
V první vyučovací hodině asistuje při předmětu čtení a psaní u žáka s poruchou autistického spektra. Žák chodí do 1. třídy základní školy (dle § 16 odst. 9 školského zákona), kterou navštěvuje celkem devět žáků.
Do třídy vstupují společně třídní učitelka a Karolína. Hodina začíná tím, že se učitelka ptá žáků, který je dnes den, měsíc v roce a které je roční období, a žáci odpovídají. Dále si všichni společně zazpívají písničku. Žáci jsou příjemně naladění a začíná výuka. Karolína se přesunuje k žákovi a sedí na židli vedle jeho lavice. Paní učitelka sdělí Karolíně a žákovi, na které stránce má číst. Ten si sám vyndá čítanku a pod dohledem Karolíny nalistuje správnou stránku. Paní učitelka se věnuje ostatním žákům ve třídě. Karolína ukazuje žákovi text, který má číst. Pokud se to žákovi nedaří, ukazuje mu jednotlivá písmenka a on je čte. Podporuje žáka ve čtení a snaží se udržet jeho pozornost u zadané činnosti. V průběhu hodiny se žák účastní čtení na tabuli (na tabuli jsou napsány slabiky a žáci je mají přečíst). Paní učitelka oslovuje žáka, ať se zapojí. Pokud žák nereaguje, opakuje mu Karolína, co má udělat, případně ho doprovází k tabuli.
Při psaní písmen opět zadá paní učitelka žákovi, co má udělat, a ten se s pomocí Karolíny snaží úkol splnit. Karolína dohlíží na to, aby žák správně seděl, dobře držel tužku v ruce a psal. Kontroluje správný postup. Psaní hodnotí učitelka - průběžně v rámci hodiny. Karolína sděluje učitelce, jak žák četl a jak celkově přistupuje k činnostem. Vzhledem k postižení žáka je těžké udržet jeho pozornost u dané činnosti, má tendenci dívat se z okna a chodit po třídě. Karolína ho usměrňuje a dohlíží na něj.
Druhou vyučovací hodinu asistuje Karolína ve stejné třídě při hodině matematiky. Paní učitelka ukazuje žákům předměty (jeden sešit, dvě tužky, dvě učebnice) a ti mají říkat, kolik věcí vidí. Číslo ukazují na prstech ruky nebo ho vybírají z kartiček, které si připravili před sebe (pod kartičky s čísly si dají žáci správný počet "plastových víček" pro názornou ukázku). Pokud žák, kterému je Karolína přidělena, nereaguje, upozorní ho, že ho oslovila paní učitelka, a případně mu opakuje otázku. Žákovi trvá dlouho, než reaguje. Karolína musí postup několikrát opakovat, než se žák zapojí do činnosti a odpoví.
Poté paní učitelka rozdává pracovní listy a žáci samostatně pracují. Karolína vysvětluje žákovi, co má dělat.
Ukazuje mu, jak postupovat, a stále se snaží udržet jeho pozornost u daného úkolu a dovést ho k jeho splnění. Pokud žák čísla nepoznává, vrací se Karolína zpět ke kartičkám a znovu se zaměřují na splnění úkolu v pracovním listě. Karolína se musí umět přizpůsobit vyučovacím metodám, které učitelka v hodině používá, a pružně na ně reagovat. Spolupráce mezi Karolínou a učitelkou probíhá plynule, srozumitelně a cíleně, s ohledem na individuální potřeby žáka. Žák je spokojený, úkoly se snaží plnit a v rámci svých možností se s pomocí Karolíny zapojuje do činností v průběhu vyučovací hodiny.
V následujících hodinách působí Karolína ve třídách ZŠ speciální. V těchto třídách se žáci vzdělávají dle individuálních vzdělávacích plánů, které Karolína zná, a je připravena asistovat žákům dle jejich individuálních potřeb.
Mimo vyučovací hodiny Karolína spolupracuje s kolegy pedagogy. Zapojuje se např. do výroby materiálů pro školu dle rámce EU (šablony), stejně jako do činností, které souvisejí s přípravami a pořádáním školních akcí (např. přípravy na vánoční a velikonoční dílny). Domlouvá se s kolegyněmi na výzdobě školy na chodbách a podílí se na soutěžích pro žáky (dětský den, olympijské hry, dopravní soutěž). Pomáhá kolegyním s přípravou pomůcek na vyučovací hodinu.
Kromě toho se zapojuje ve spolupráci s pedagogem do prvků, které obsahují plánování a přípravu vyučovacích hodin (např. výběr výukových cílů, kterým bude vyučovací hodina věnována, výběr činností a rozvržení hodiny), a podle svých znalostí a zkušeností je doplňuje, popř. rozšiřuje s ohledem na potřeby žáka, ke kterému je přidělena.

Související dokumenty

Pracovní situace

Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků - přechodná ustanovení
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga
Zařazování do platových tříd - asistent pedagoga
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání
Adaptační koordinátor
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Odborná kvalifikace asistenta pedagoga
Školní asistent, dvojjazyčný asistent, speciální pedagog, školní psycholog, kariérový poradce

Poradna

Prodloužení zkušební doby
Odborná kvalifikace asistenta pedagoga
Nárok na příplatek za suplované hodiny u vychovatelek nebo asistentek
Pracovní poměr na dobu určitou a souběžný pracovní poměr učitele a asistenta pedagoga
Asistent pedagoga jako vyučující v rámci PSPP
Asistent pedagoga, pedagog
Asistent v roli třídního učitele
Doprovod do školy
Asistent pedagoga
Doplnění pedagogické kvalifikace; asistent pedagoga
Asistent pedagoga
Úvazek asistenta
Pracovní smlouva
Asistent pedagoga
Nárok školy na podpůrná opatření při vyšším počtu žáků, kteří na ně mají nárok
Vstupní lékařská prohlídka
Příplatek za rozdělenou směnu
Asistent pedagoga z pohledu právní úpravy
Limit zaměstnanců ve školách v případě asistenta pedagoga
Výdělečná činnost v době rodičovské dovolené a neplaceného volna z důvodu péče o dítě do 4 let

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)