Začínající učitelé v českých školách

Vydáno:

Zahájení učitelské praxe bývá pro absolventy jedním z nejtěžších období v jejich učitelské kariéře. Do škol většinou přicházejí vybaveni perfektními odborně-teoretickými znalostmi ve svých předmětech, plní očekávání a elánu. Mnoho z nich však velmi brzy zjistí, že neví, jak školní prostředí funguje a co obnáší. Řada začínajících učitelů postrádá pocit kolegiality a zpětnou vazbu, zažívá pocit nedocenění. To vše může vést k jedinému – začínající učitelé hledají jiné uplatnění na trhu práce. Proto se domníváme, že podpora uvádění začínajících učitelů do praxe je klíčová nejen pro fungování škol, ale také pro vzdělávací politiku ČR.

Začínající učitelé v českých školách
Mgr.
Kateřina
Trnková
Ph.D.
týmová manažerka klíčové aktivity Evaluace projektu Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů SYPO
V současné době není podpora začínajících učitelů ošetřena systémově ani legislativně. V praxi mohou začínající učitelé spolupracovat s uvádějícím učitelem, tato spolupráce je však spíše intuitivní a individuální podle konkrétních škol, či spíše konkrétních ředitelů. Pomoc uvádějícího učitele však může mít vliv na setrvání začínajícího učitele ve školství. Z šetření projektu Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) vyplývá, že pokud školy hodnotí jejich proces uvádění začínajícího učitele jako funkční, pak o případném odchodu z konkrétní školy nebo ze školství přemýšlí přibližně 12 % nových učitelů. Pokud škola funkční systém uvádění nemá, pak o tomtéž uvažuje více než 24 % začínajících učitelů.
V rámci šetření bylo dále zjišťováno, ohledně čeho potřebovali začínající učitelé nejčastěji pomoc či radu zkušenějších kolegů. Nejvíce začínajících učitelů potřebovalo v posledních třech měsících pomoc v následujících oblastech:
*
kázeňské problémy (52 %),
*
vedení školní dokumentace (51 %),
*
hodnocení žáků (37 %),
*
práce se žáky se SVP (37 %),
*
komunikace s rodiči (33 %).
Potřebu pomoci s kázeňskými problémy pociťují zejména začínající učitelé působící současně na obou stupních základních škol (72 %), 69 % učitelů působících na 1. stupni, 65 % na 2. stupni, dále 48 % začínající učitelů na středních školách a 33 % začínajících učitelů působících v mateřských školách. Potřebu pomoci s vedením školní dokumentace uvádějí zejména začínající učitelé na 1. stupni základních škol, je to až 65 % začínajících učitelů. Hodnocení žáků je další oblastí, ve které potřebují pomoc především učitelé základních škol (58 % na 1. stupni, 38 % na 2. stupni a 56 % začínajících učitelů působících na obou stupních základní školy). Pomoc při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (nadání, poruchy učení, poruchy autistického spektra, žáci cizinci atd.) potřebují nejvíce začínající učitelé na 1. stupni základní školy (58 %). V komunikaci s rodiči pociťují potřebu pomoci nejvíce začínající učitelé ve školách mateřských (36 %) a základních (40 % na 1. stupni, 35 % na 2. stupni, 44 % působících na obou stupních současně).
Mezi nejčastěji formy spolupráce mezi začínajícím a uvádějícím učitelem, které probíhají alespoň jednou týdně, patří podle šetření SYPO probírání témat vztahujících se k výuce (50 %) a ke školní administrativě (45,5 %). Alespoň jednou za měsíc dochází k hodnocení práce začínajícího učitele (47,6 %) a předání zpětné vazby k přípravě na hodiny (44,9 %).
Co se týče frekvence aktivit s uvádějícím učitelem, ocenili by začínající učitelé častější:
*
náslechy (33,7 %),
*
hodnocení vlastní práce (25,3 %),
*
párovou výuku (25,1 %),
*
zpětnou vazbu k přípravě na hodiny (22,9 %).
Další závěry šetření SYPO
*
MŠ:
*
S většinou informací o chodu a zdrojích školy seznamuje začínající učitele člen vedení školy.
*
Stěžejní téma pro začínající učitele je bezpečnost dětí.
*
Začínající učitele nejčastěji uvádějí učitelé, kteří s nimi sdílejí třídu, četnost setkávání začínajících a uvádějících učitelů je na denní bázi.
*
ZŠ:
*
S informacemi potřebnými pro každodenní činnost ve škole seznamuje začínající učitele většinou zástupce ředitele nebo uvádějící učitel, ředitel pouze minimálně.
*
Pouze čtvrtina začínajících učitelů je uváděna podle adaptačního plánu.
*
Uvádějící učitel je nejčastěji přidělován podle stejné nebo podobné aprobace s ohledem na jeho zkušenosti.
*
SŠ:
*
S většinou informací o chodu a zdrojích školy seznamují začínající učitele jejich uvádějící učitelé.
*
Pouze čtvrtina začínajících učitelů je uváděna podle adaptačního plánu.
*
Uvádějící učitel je přidělován výhradně na základě společné aprobace.
Informace o šetření projektu SYPO
Cílem šetření bylo komplexně zmapovat proces uvádění začínajících učitelů do praxe na českých školách, a to včetně zjištění základních sociodemografických údajů o jednotlivých skupinách aktérů, kteří se do procesu uvádění začínajících učitelů zapojují. Šetření získalo pohled začínajících a uvádějících učitelů a osob odpovědných za proces uvádění začínajících učitelů do praxe. Bylo realizováno v květnu a červnu 2018 a zaměřilo se na mateřské školy (MŠ), základní školy (ZŠ) a střední školy (SŠ) na celém území ČR. Na online dotazník odpověděli učitelé a ředitelé z celkem 727 škol.
Více informací naleznete na webových stránkách projektu: www.projektsypo.cz.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Vzdělávání koordinátorů EV
Výpověď daná zaměstnavatelem pedagogickému pracovníkovi, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace
Čerpání dovolené a volno k samostudiu
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?

Poradna

Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz