Žáci se sociálním znevýhodněním představují velmi zranitelnou žákovskou skupinu, jejíž výsledky významným způsobem ovlivňují celkovou efektivitu vzdělávacího systému. Text je prvním příspěvkem ze série článků NPI ČR, který podporuje přes 400 škol vzdělávajících žáky se sociálním znevýhodněním. Data z robustního vzorku základních škol z Ústeckého kraje ukazují, že ve srovnání s ostatními mají žáci se sociálním znevýhodněním významně vyšší absence a výrazně horší prospěch. Dokládají tak nutnost věnovat této žákovské skupině pozornost a zajistit jí potřebnou vzdělávací podporu.
Ve škole chybějí a neprospívají: proč je potřeba věnovat pozornost žákům se sociálním znevýhodněním
Mgr.
Zdeněk
Svoboda
Ph.D.
expert v oblasti inkluzivního
Doc. PhDr.
Zbyněk
Němec
Ph.D.
expert v oblasti inkluzivního
Mgr.
Tomáš
Machalík
Ph.D.
hlavní manažer projektu PROP a ředitel odboru Podpora žáků,
Česká republika dlouhodobě patří mezi země s velmi silnou mírou závislosti vzdělávacích výsledků žáků na socioekonomickém a sociokulturním postavení jejich rodin (Svoboda, 2022). Tuto skutečnost doložily například výsledky mezinárodního šetření PISA (2020), podle kterých rozdíl mezi průměrným výkonem čtvrtiny žáků s nejvyšší hodnotou a čtvrtinou žáků s nejnižší hodnotou tzv. Indexu ekonomického, sociálního a kulturního statusu dosáhl v rámci měření úrovně matematické gramotnosti celkem 116 bodu, což si lze představit přibližně jako rozdíl 3 let školní docházky!
Možnosti a