Šetření stížností Českou školní inspekcí

Vydáno:

Jak je známo, Česká školní inspekce (dále jen „ČŠI“) vykonává inspekční činnost mimo jiné na základě podnětů, stížností a petic (§ 174 odst. 5 školského zákona). Článek má za úkol popsat procesní postup šetření stížnosti ČŠI.

Šetření stížností Českou školní inspekcí
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
specialista na školskou problematiku
Dále uvedené informace o šetření stížností ČŠI se vztahují jak na školy veřejné, tak soukromé i církevní.
STÍŽNOST, PODNĚT, PETICE
Rozdíl mezi stížností a podnětem není školským zákonem ani jiným právním předpisem definován. Ať bude určité podání označeno jako stížnost, nebo jako podnět, důležitý pro posouzení je jeho
obsah. Stížnost (podnět)
představuje podání určité fyzické osoby (např. zákonného zástupce žáka) nebo právnické osoby (např. spolku, zřizovatele), které upozorňuje na určitý nežádoucí jev individuálního charakteru ve škole nebo školském zařízení a které se dožaduje odstranění tohoto jevu. Stížností je např. podání zákonného zástupce žáka školy, podle kterého se žáci školy v době přestávek mezi vyučovacími hodinami volně pohybují mimo budovu školy a kouří.
Tím se stížnost liší od petice, která se týká určitého veřejného nebo společného zájmu (např. petice proti sloučení školy s jinou školou). Proces shromažďování podpisů, podání a vyřízení petice upravuje zákon č. 273/2009 Sb., o právu petičním, v platném znění.
Lze však jednoznačně konstatovat, že stížností podle § 174 odst. 5 školského zákona není míněna stížnost dle § 175 správního řádu, tj. stížnost proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu správního orgánu.
STÍŽNOSTI, KTERÉ ČŠI ŠETŘÍ
ČŠI šetří stížnost (podnět), pokud její
obsah spadá do působnosti ČŠI
podle § 174 odst. 2 písm. b) až e) školského zákona.
§ 174 odst. 2
Česká školní inspekce ve školách a školských zařízeních zapsaných do školského rejstříku a na pracovištích osob, kde se uskutečňuje praktické vyučování nebo odborná praxe podle § 65 odst. 2 a § 96 odst. 2 v rámci inspekční činnosti
b)
zjišťuje a hodnotí podmínky, průběh a výsledky vzdělávání, a to podle příslušných školních vzdělávacích programů,
c)
zjišťuje a hodnotí naplnění školního vzdělávacího programu a jeho soulad s právními předpisy a rámcovým vzdělávacím programem,
d)
vykonává kontrolu dodržování právních předpisů, které se vztahují k poskytování vzdělávání a školských služeb,
e)
vykonává veřejnosprávní kontrolu využívání finančních prostředků státního rozpočtu přidělovaných podle § 160 až 163.
Stížnosti, podněty, petice, které nelze podřadit ani pod jedno ustanovení § 174 odst. 2 písm. b) až e) školského zákona,
ČŠI postoupí orgánu nebo subjektu, do jehož působnosti spadají, a vyrozumí o tom stěžovatele.
Např. pracovněprávní stížnosti zaměstnanců školy (stížnosti na ředitele školy jako osobu zastupující zaměstnavatele) ČŠI postoupí inspektorátu práce, stížnosti vztahující se k hygienickým podmínkám činnosti školy nebo školského zařízení krajské hygienické stanici, stížnosti týkající se porušování ochrany osobních údajů Úřadu pro ochranu osobních údajů.
Není-li ze stížnosti zřejmé, který orgán je příslušný k řešení stížnosti, ČŠI o tomto pouze vyrozumí stěžovatele.
Stížnost (podnět)
není žádostí o zahájení inspekční činnosti.
Žádost právnické osoby vykonávající činnost školy nebo školského zařízení na zahájení inspekční činnosti je zakotvena v ustanovení § 174 odst. 6 školského zákona a je spojena s povinností ČŠI inspekční povinnost zahájit. Z uvedeného plyne, že v případě stížnosti ČŠI nemusí inspekční činnost zahájit, pokud dospěje k závěru, že zahájení inspekční činnosti není důvodné.
Procesní postup šetření stížnosti
Podnět podléhá režimu § 42 správního řádu, takže ten, kdo ho podal, má právo na to, aby byl vyrozuměn, jak bylo s podnětem naloženo, chce-li to vědět.1) To mimo jiné znamená, že ČŠI informuje toho, kdo podal podnět (stížnost), o tom:
 
zda bylo, či nebylo zahájeno šetření stížnosti,
 
s jakým výsledkem byla stížnost prošetřena,
 
jaký je další postup následující po prošetření stížnosti.
Další procesní pravidla šetření stížnosti spadající do působnosti ČŠI obsahuje školský zákon (§ 174 odst. 5):
 
ČŠI prošetří jednotlivá tvrzení, která jsou ve stížnosti uvedena,
 
ČŠI poté předá výsledky šetření zřizovateli k dalšímu řízení.
Prošetření jednotlivých tvrzení stížnosti ČŠI uskuteční jednou z forem inspekční činnosti podle § 174 odst. 2 písm. b) až e) školského zákona.2) Přičemž činnost uvedená pod písmeny b) a c) je hodnotící (evaluační) činností, činnost uvedená pod písmeny d) a e) je kontrolní činností.
Vlastní prošetření stížnosti vychází z vyhodnocení zejména následujících skutečností:
 
skutečností uvedených ve stížnosti,
 
skutečností zjištěných v rámci šetření ČŠI ve škole nebo školském zařízení,
 
vyjádření osob, proti kterým stížnost směřuje,
 
vyjádření dalších osob, jejichž činnost souvisí s předmětem stížnosti,
 
dokumentace školy, školského zařízení,
 
ústního jednání se stěžovatelem.
Úkolem ČŠI je posoudit stížnost fundovaně a objektivně, v rámci šetření stížnosti vytvořit maximálně možný komplexní pohled na situace popsané ve stížnosti, a proto zajistit všechny potřebné dostupné podklady šetření stížnosti.
Kritériem, pomocí kterého jsou posuzovány výše uvedené skutečnosti, jsou pravidla činnosti školy nebo školského zařízení zakotvená v právních předpisech (zákonech, nařízeních vlády, vyhláškách ministerstev) a interních předpisech školy nebo školského zařízení (např. směrnicích školy, školním řádu).
Posouzení stížnosti
optikou právních předpisů a interních směrnic školy vytvořených v souladu s právními předpisy má zajistit jeho objektivitu a důvodnost. Takové posouzení předpokládá:
 
posouzení na základě všech získaných podkladů,
 
jasné a jednoznačné popsání interpretace získaných podkladů,
 
jasné a jednoznačné popsání výkladu právních předpisů a interních směrnic, kterými jsou situace nebo jev poměřovány,
 
jasné a jednoznačné uvedení úvahy, která vedla k závěru, zda daná situace nebo jev je, či není v souladu s pravidlem chování stanoveným právním předpisem nebo interní směrnicí.
Závěrem prošetření jednotlivých tvrzení uvedených ve stížnosti je jejich
vyhodnocení
jako tvrzení:
 
důvodných,
 
částečně důvodných,
 
nedůvodných nebo
 
neprokazatelných.
I když se uvedené prošetření uskutečňuje jednou z forem inspekční činnosti podle § 174 odst. 2 písm. b) až e) školského zákona, jeho výstupem není inspekční zpráva ani protokol o kontrole.3)Tento výstup je označován jako „výsledek šetření stížnosti“.4)
Výsledek šetření stížnosti ČŠI sdělí škole nebo školskému zařízení a stěžovateli. Dále ČŠI výsledek předá zřizovateli školy nebo školského zařízení k dalšímu řízení.
Lhůty šetření stížnosti
jsou řešeny v souladu se správním řádem.
Opravné prostředky
Opravné prostředky v případě stížnosti, kterou šetří ČŠI, nejsou stanoveny.5)
Vyřízení stížnosti
ČŠI stížnosti
šetří, avšak nevyřizuje.
ČŠI je povinna předat výsledek šetření stížnosti
zřizovateli
školy nebo školského zařízení k dalšímu řízení.
Zřizovatel školy nebo školského zařízení je povinen na základě výsledků inspekční činnosti bez zbytečného odkladu
přijmout opatření
ve škole a školském zařízení (§ 175 odst. 4 školského zákona).
Jak uvádí veřejný ochránce práv, zřizovatel tedy evidentně může, a dokonce by měl v započatém řízení pokračovat. Není vyloučeno, že přitom dospěje k opačnému závěru, a proto dále nepřijme opatření vůči škole.6)Zřizovatel tedy
nemusí stížnost vyřídit v souladu s názorem ČŠI
vyjádřeným ve výsledku šetření stížnosti.
Dále je zřizovatel povinen vyrozumět ČŠI o tom, jak byla stížnost vyřízena a jaká opatření v dané věci přijal.
ZÁVĚR
 
Speciální procesní pravidla šetření stížnosti spadající do působnosti ČŠI obsahuje školský zákon: prošetření jednotlivých tvrzení uvedených ve stížnosti a předání výsledku šetření zřizovateli k dalšímu řízení.
 
Prošetření jednotlivých tvrzení stížnosti ČŠI uskuteční jednou z forem inspekční činnosti podle § 174 odst. 2 písm. b) až e) školského zákona.
 
Lhůty prošetření stížnosti jsou řešeny v souladu se správním řádem.
 
Výstupem šetření stížnosti je „výsledek šetření stížnosti“. Opravné prostředky proti „výsledku šetření stížnosti“ nejsou stanoveny.

1) Školský zákon: komentář
. Vyd. 1. Praha: C. H. Beck, 2014, 820 s. ISBN 978-80-7400-550-3. s. 764.
2) KATZOVÁ, P.
Školský zákon: komentář.
Praha: ASPI, 2008, 772 s. ISBN 978-80-7357-412-3. Komentář k ustanovení § 174.
3) Tamtéž.
4) Skutečnosti uvedené ve stížnosti mohou být zároveň podnětem k inspekční činnosti, jejímž výstupem je inspekční zpráva nebo zpráva o kontrole.
5) Portál veřejné správy.
Stížnost na školu nebo školské zařízení
[online]. 2014 Ministerstvo vnitra [cit. 2014-10-04]. http://portal.gov.cz/portal/obcan/situace/196/201/4627.html
6) Zpráva o šetření postupu České školní inspekce a ředitele ZŠ U L., N. B. ve věci udělení výchovného opatření žákyni ze dne 29. července 2013, sp. zn.: 4704/2011/VOP/LOB

Související dokumenty

Pracovní situace

2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Málotřídní
Informace o školních úrazech
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2014/2015
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2013/2014
Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2015/2016
Evidence pracovní doby ve školství
Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2014/2015
Poskytování osobních údajů při kontrole České školní inspekce
Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2013/2014
Koncepční záměry ČŠI 2014 - 2020
Výroční zpráva ČŠI za školní rok 2012/2013
Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2015/2016
Tematické zprávy 2015/2016
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP

Zákony

500/2004 Sb. správní řád
561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)