Povinnosti ředitele školy v oblasti BOZP, 2. část

Vydáno: 16 minut čtení
V našem dnešním článku pokračujeme v seriálu "Povinnosti ředitele školy v oblasti BOZP", v kterém chceme společně probrat, co vše by měl ředitel školy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci sledovat a co by neměl opomenout. Přitom samozřejmě vycházíme nejen z nového zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším, odborném a jiném vzdělání (školský zákon), a zákona č. 563/2004 Sb., zákon o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ale i z Metodického pokynu 29 159/2001-26 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 9. listopadu 2001 k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků ve školách a školských zařízeních (dále jen "metodický pokyn"), který i nadále v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví ve školách platí a bude platit.
Vzhledem k tomu, že zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším, odborném a jiném vzdělání (školský zákon), o bezpečnosti a ochraně zdraví ve školách se zmiňuje značně rámcově, je i nadále třeba vycházet z výše citovaného metodického pokynu.
V minulých číslech jsme si také vysvětlili, že ředitel školy vystupuje ve smyslu pracovněprávních předpisů jako statutární orgán zaměstnavatele. To je nakonec důležité i pro naši oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci z toho pohledu, že on v praxi plní dvojjedinou roli - z pohledu zákoníku práce je statutárním orgánem vůči pedagogickým pracovníkům a ostatním zaměstnancům školy a druhou roli plní vůči žákům.
V našem dnešním článku si podrobněji rozebereme články sedm až devět výše citovaného metodického pokynu týkající se první pomoci a ošetření, poučení žáků a dozoru nad žáky.
První pomoc
Podle článku 7 Metodického pokynu 29 159/2001-26 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 9. listopadu 2001 k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků ve školách a školských zařízeních "Škola zajistí, aby byly vytvořeny podmínky pro včasné poskytnutí první pomoci a lékařského ošetření při úrazech a náhlých onemocněních. Odpovídá za vhodné rozmístění lékárniček první pomoci s potřebným vybavením. Rovněž zajistí, aby se zásadami poskytování první pomoci byli seznámeni žáci /jde o základní učivo/, všichni pedagogičtí pracovníci a potřebný počet ostatních pracovníků. Na vhodných místech umístí seznam telefonních čísel zdravotnických zařízení včetně zdravotnických zařízení zajišťujících dopravu raněných, nemocných a rodiček. O provedených opatřeních informuje kromě pedagogických pracovníků a ostatních zaměstnanců školy i žáky. Podle závažnosti úrazu a s ohledem na věk postiženého žáka, případně další okolnosti, zajistí jeho doprovod do zdravotnického zařízení a zpět nebo domů. O události a provedených opatřeních informuje neprodleně zákonného zástupce žáka. Přiměřená opatření k zajištění první pomoci provede škola i při školních akcích konaných mimo školu."
Tyto povinnosti jsou nakonec i upraveny i v ustanovení § 133 odst. 1 písm. h) zákoníku práce jako povinnosti zaměstnavatele vůči zaměstnancům, tedy povinnosti školy vůči učitelům, takže řada těchto opatření se prolíná, neboť ředitel školy je musí zajišťovat jak vůči zaměstnancům - učitelům, tak vůči žákům.
V praxi se však nejčastěji jedná o to, aby po celou dobu vyučování byla zajištěna možnost přivolat lékařskou záchrannou službu. Pracovněprávní předpisy upravují tuto povinnost jako povinnost zaměstnavatele v ustanovení § 29 nařízení vlády č. 178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci, ve znění pozdějších předpisů. Podle tohoto ustanovení jsou totiž zaměstnavatelé povinni vybavit pracoviště tzv. sanitárními a pomocnými zařízeními v rozsahu upraveném přílohou č. 11 k tomuto nařízení. Toto ustanovení lze aplikovat zase vůči učitelům.
Pokud se týká sanitárních zařízení ve školách určených pro žáky, tak ty jsou upraveny ustanovením § 59 vyhlášky č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu, ve znění pozdějších předpisů. Dalším předpisem, který upravuje již speciálně otázku hygieny ve školách je přímo zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů. Zde v oddílu 2 v ustanoveních §§ 7 až 14 jsou upraveny podmínky pro výchovu, vzdělávání a zotavení dětí a mladistvých, podmínky vnitřního prostředí stavby a hygienické požadavky na venkovní hrací plochy pro hry dětí. Jednotlivá zde obsažená ustanovení řeší hygienické požadavky na prostory a provoz škol, předškolních a školských zařízení, zařízení sociálně výchovné činnosti a zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, zotavovací akce, podmínky účasti dětí ve škole v přírodě a na zotavovací akci, podmínky účasti fyzických osob činných při škole v přírodě a zotavovací akci, povinnost základní školy a předškolního zařízení, které vysílají děti na školu v přírodě, a pořádající osoby, jiné podobné akce pro děti, vnitřní prostředí staveb a hygienické požadavky na venkovní hrací plochy. K tomu jsou pak vydány ještě dva prováděcí předpisy a to vyhláška č. 108/2001 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz škol, předškolních zařízení a některých školských zařízení, ve znění pozdějších předpisů a vyhláška č. 106/2001 Sb., o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti, ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška č. 108/2001 Sb. upravuje v zásadě hygienické podmínky provozu škol jako v pracovním právu to upravuje nařízení vlády č. 178/2001 Sb. Vyhláška č. 106/2001 Sb. je důležitá zase z toho důvodu, že obsahuje v příloze č. 4 minimální rozsah vybavení lékárničky pro zotavovací akce pro děti a pro školy v přírodě. V jiném předpise obsah lékárničky první pomoci pro školu blíže upřesněn není a tak je možno praxi využít této vyhlášky při stanovení obsahu lékárničky, kterou bude vybavena škola.
Nakonec je třeba zdůraznit, že v praxi nelze ani podcenit význam toho, aby byl zajištěn doprovod zraněného nebo nemocného žáka k lékaři a aby byli urychleně seznámeni zákonní zástupci s tím, co se stalo.
Poučení žáků
Podle článku 8 Metodického pokynu 29 159/2001-26 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 9. listopadu 2001 k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků ve školách a školských zařízeních "Škola zajistí, aby žáci byli poučeni a podrobně instruováni o možném ohrožení zdraví a bezpečnosti při všech činnostech, jichž se účastní při výchově a vyučování nebo v přímé souvislosti s tím. Žáky zároveň seznámí s konkrétními bezpečnostními pokyny a se zásadami bezpečného chování a s čím se mohou žáci ve škole a v okolí školy setkat /např. nebezpečí od neznámých lidí, nebezpečí šikany ze strany spolužáků apod./. Seznámí žáky s ustanoveními bezpečnostních předpisů a pokynů, pokud se vztahují na příslušnou činnost, akci nebo pracoviště a průběžně s ustanoveními školního řádu, řádů dílen, laboratoří, odborných pracoven, sportovních zařízení, tělocvičen a hřišť a jiných pracovišť a s dalšími opatřeními školy, jež mohou mít bezpečnostně preventivní význam. Pokud to stanoví bezpečnostní předpisy, nebo je-li to odůvodněno rizikem činnosti, budou žáci z těchto znalostí přezkoušeni. O provedeném poučení žáků učiní škola záznam. Žáky, kteří nebyli v době poučení přítomni, je třeba v nejbližším vhodném termínu poučit. Ve složitějších případech, zejména při instruování o obsahu závažných bezpečnostně technických předpisů a pokynů, se pořídí zápis podepsaný žáky, z něhož lze podle potřeby zjistit konkrétní obsah provedené instruktáže."
Toto ustanovení má za cíl zajistit prevenci před školními úrazy žáků. Je známé, že ze k úrazům dětí a žáků dochází často pro jejich roztěkanost, lehkomyslné a riskantní jednání, který dotyčný bez zlého úmyslu z neznalosti rizika a nebezpečí prostředí, v němž se nachází, např. při cestě do školy, o přestávkách, při hrách, tělovýchovné, sportovní a jiné zájmové činnosti, může ohrozit nejen život svůj, ale i zdraví svých spolužáků. Žáci si musí od první třídy být vědomi toho, že existují nějaká hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví a že on stále nemůže být jen objektem péče druhých, ale že je v jeho vlastním zájmu, aby se na této péči aktivně podílel.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) na tuto otázku naráží, když v ustanovení § 30 ukládá řediteli školy vydat školní řád a řediteli školského zařízení vydat vnitřní řád, kde mimo jiné stanoví podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků nebo studentů a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí. Školní řád a vnitřní řád musí ředitel zveřejnit na přístupném místě ve škole nebo školském zařízení, prokazatelným způsobem s ním seznámí zaměstnance, žáky a studenty školy nebo školského zařízení a informuje o jeho vydání a obsahu zákonné zástupce nezletilých dětí a žáků.
Z toho důvodu je třeba, aby při zahájení školního roku byli žáci seznámeni se školním řádem, případně dalšími pokyny a instrukcemi ředitele k dodržování bezpečnosti a ochrany zdraví ve škole. Měli by být seznámeni s tím, co je zapotřebí dodržovat z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při pobytu ve třídě, na chodbách, schodech a při pobytu ve školní jídelně.
Měl by jím být zdůrazněn zákaz nošení nevhodných, nebezpečných a jiných předmětů, které nejsou nutné k vyučování.Žáci by měli být kontrolováni minimálně při příchodu do školy. Zároveň by měli být upozorněni na bezpečnost při přecházení komunikací a seznámeni s minimálními protipožárními zásadami.
Před prázdninami by měli být žáci poučeni o škodlivosti kouření, požívání alkoholu a seznámeni s ostatními škodlivými vlivy, včetně nebezpečí seznamování se s neznámými osobami. Měli by být upozorněni na to, jak si počínat při nálezu nevybuchlé munice, odložených předmětů apod. Důrazně by jim měla být připomenuta dopravní disciplína chodců a nutnost dodržovat dopravní předpisy při jízdě na kole. Měli by být také upozorněni na nebezpečí koupání v neznámých místech, nebezpečí rozdělávání ohně a zdržování se v nebezpečných prostorách.
O každém poučení musí být proveden zápis v třídní knize, včetně data a podpisu příslušného učitele.
Dohled nad žáky
Podle ustanovení § 164 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ředitel školy a školského zařízení mimo jiné odpovídá za zajištění dohledu nad dětmi a nezletilými žáky ve škole a školském zařízení. Podrobnosti pak stanoví článek 9 Metodického pokynu 29 159/2001-26 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 9. listopadu:
"(1) Školy jsou povinny vykonávat podle zvláštních předpisů nad nezletilými žáky náležitý dohled. Kromě bezpečnostních hledisek zajišťují pedagogičtí pracovníci při dohledu nad žáky také hledisko výchovné (dále jen "dozor"). Dozor zajišťují školy s přihlédnutím ke konkrétním podmínkám školy, věku žáků a dalším okolnostem.
(2) Pedagogický pracovník koná dozor nad žáky ve škole před vyučováním, po vyučování, o přestávkách mezi dvěma vyučovacími hodinami, podle potřeby při přechodu žáků z jedné budovy školy do druhé budovy školy, do školní jídelny, školní družiny atp. Při zajišťování dozoru nad žáky se postupuje podle rozvrhu dozoru, který stanoví ředitel školy.
(3) Dozor ve škole začíná 15 minut před začátkem dopoledního nebo odpoledního vyučování a končí odchodem žáků ze školy po skončeném vyučování. Jestliže ředitel školy povolil žákům pobývat ve škole před vyučováním nebo po vyučování, zabezpečí, aby tito žáci nezůstali bez dozoru. V rozvrhu dozorů stanoví způsob jejich zabezpečení.
(4) Při akcích konaných mimo školu, kdy místem pro shromáždění žáků není škola, počíná dozor 15 minut před dobou shromáždění na určeném místě. Po skončení akce dozor končí na předem určeném místě.
(5) Podle rozhodnutí ředitele školy mohou dozor ve výjimečných případech konat vedle pedagogických pracovníků i jiné zletilé osoby, a to jen pokud to s nimi bylo dohodnuto. Tyto osoby musí být řádně poučeny o povinnostech dozoru a ředitel školy o tomto poučení provede písemný záznam.
(6) Pedagogičtí pracovníci vykonávají podle pokynů ředitele dozor i mimo školu, např. ve školní jídelně, při praktickém vyučování, při kurzech, exkurzích a jiné činnosti vyplývající z učebních osnov, při účasti na soutěžích, přehlídkách popřípadě při jejich přípravě a na jiných akcích organizovaných školou.
(7) Při akcích konaných mimo školu, kdy jsou jejich účastníci ubytováni v objektech cizích organizací, dodržují žáci bezpečnostní a protipožární pokyny platné v těchto objektech. Žáci dodržují stanovený režim dne a pokyny vydané pro dobu nočního klidu. Za seznámení žáků s těmito pokyny a za kontrolu jejich dodržování odpovídá vedoucí akce nebo jím určený pedagogický pracovník. Vedoucí akce rozhodne o způsobu provádění dohledu v době nočního klidu.
(8) O způsobu zajištění dozoru nad žáky rozhoduje ředitel školy. Pokud jsou v právních předpisech nebo v pedagogických dokumentech obsažena zvláštní ustanovení, jež mohou souviset s výkonem dozoru, například ustanovení o dělení tříd na skupiny, nebo jiná ustanovení o poměru mezi počtem žáků a počtem dozírajících osob, případně podrobněji určují způsob dozoru (dozor, stálý dozor, přímý dozor v některých případech praktického vyučování) dodržuje ředitel školy tato zvláštní ustanovení."
Tyto zásady vychází ze základního ustanovení, kterým je § 422 občanského zákoníku, podle kterého je třeba nad nezletilými vykonávat náležitý dohled. Tuto povinnost mají kromě rodičů i ti, kterým byli nezletilí přechodně svěřeni. Tento dohled tedy vykonávají prostřednictvím svých zaměstnanců školské právnické osoby a školská zařízení. Výkon náležitého dohledu má z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví žáků mimořádný význam. Podle článku 14 Pracovního řádu pro zaměstnance škol a školských zařízení je dozor nad žáky činnost, kterou se vedle výchovného působení sleduje vykonávání náležitého dohledu nad nezletilými, a to v zájmu předcházení škodám na zdraví, majetku, přírodě a životním prostředí (§ 415, § 422 občanského zákoníku).
Náležitým dohledem není možno rozumět nepřetržité sledování, ale dohled, který je přiměřený okolnostem, zejména věku, zdravotnímu stavu, vlastnostem a chování nezletilého.
Učitel koná pedagogický dozor nad žáky ve škole před vyučováním, po vyučování, o přestávkách, při přechodu žáků z jedné budovy školy do druhé, do školní jídelny, školní družiny apod. Při zajišťování pedagogického dozoru nad žáky se postupuje podle rozvrhu pedagogického dozoru, který schvaluje ředitel školy.
Schválený rozvrh se vyvěsí ve škole na viditelném místě. Pedagogický dozor nad žáky začíná 15 minut před začátkem vyučování a končí odchodem žáků ze školy po skončeném vyučování.Jestliže povolí ředitel školy některým žákům, především dojíždějícím, pobývat ve škole přes poledne, před vyučováním nebo po vyučování déle než je obvyklé, zabezpečí, aby tito žáci nezůstali bez dozoru. V rozvrhu dozoru stanoví způsob zabezpečení tohoto dozoru.
Podle rozhodnutí ředitele školy nebo školského zařízení mohou dozor ve výjimečných případech konat vedle pedagogických pracovníků i jiné odpovědné osoby, a to jen pokud to s nimi bylo dohodnuto.
Pedagogičtí pracovníci vykonávají podle pokynů ředitele dozor nad žáky i mimo školu nebo školské zařízení při praktickém vyučování, při kursech, exkursích a jiné činnosti předepsané učebními osnovami, při účasti na soutěžích, resp. při jejich přípravě a při pořádání jiných akcí organizovaných školou nebo školským zařízením.
Veškerá tato činnost směřuje k jedinému cíli - předcházet škodám a to nejen na zdraví, ale i na majetku. Dojde-li totiž ke škodě, pak se především zkoumá, zda osoby, které jsou povinny dohledem, tento náležitý dohled nezanedbaly.

Související dokumenty

Pracovní situace

Varovný systém v ČR – co dělat po zaznění varovného signálu sirény
Základní bezpečnostní pravidla pro organizaci lyžařského kurzu z pohledu HZS ČR
Odstraňování sněhu, rampouchů a ledových převisů ze střech budov
Základní bezpečnostní pravidla pro organizaci lyžařského kurzu z pohledu HZS ČR
Připravenost školy nebo školského zařízení na řešení krizových situací
Únikové cesty
Pálení čarodějnic jako školní akce
Stanovisko hasičů k vypouštění lampionů štěstí
Pálení biologického odpadu v areálu školy
Mimoškolní akce školy (zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví)
Novela vyhlášky č. 106/2001 Sb., o hygienických požadavcích na zotavovací akce
Evidence pracovní doby ve školství
Podmínky vzniku pracovního poměru, BOZP, hygienické požadavky (v zařízení školního stravování)
Pracovní prostředí
Péče o zaměstnance
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Dohled v základním uměleckém vzdělávání
Práva a povinnosti v oblasti BOZP – zaměstnavatel a zaměstnanec
Práva a povinnosti v oblasti BOZP – zaměstnavatel a odborová organizace
Poučení žáků o BOZ

Poradna

Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Skialpinismus v rámci LVK a TV
Adaptační období v MŠ a bezpečnost

Články

Povinnosti ředitele školy v oblasti BOZP, 4. část
Povinnosti ředitele školy v oblasti BOZP, 3. část
Povinnosti ředitele školy v oblasti BOZP, 1. část

Zákony

40/1964 Sb. občanský zákoník
258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů
561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
65/1965 Sb. Zákoník práce

Vyhlášky

137/1998 Sb. o obecných technických požadavcích na výstavbu