Nová příručka Bohouš a Dáša: Tváří v tvář migraci nabízí učitelům sedm aktivit pro práci se třídou

Vydáno:

Jaký je rozdíl mezi migrantem a cizincem? Proč lidé odcházejí ze země, kde se narodili? Jaká rizika jsou spojená s neoprávněným přechodem státní hranice nebo pašováním lidí? Příručka „Bohouš a Dáša: Tváří v tvář migraci“ dává učitelům podněty, jak s těmito otázkami mohou pracovat ve výuce.

Nová příručka Bohouš a Dáša: Tváří v tvář migraci nabízí učitelům sedm aktivit pro práci se třídou
Mgr.
Jana
Odstrčilová,
mediální
koordinátorka vzdělávacího programu Varianty společnosti, Člověk v tísni
JAK UČIT O TÉMATU MIGRACE NA 2. STUPNI ZÁKLADNÍCH ŠKOL
Příručka Bohouš a Dáša: Tváří v tvář migraci dokáže toto složité téma přiblížit i žákům na 2. stupni. Učitel může využít kreslené příběhy z úvodů jednotlivých kapitol, ve kterých komiksoví hrdinové Bohouš a Dáša otevírají jednotlivá témata skrze svou zkušenost, a jsou tedy příhodnou evokační aktivitou.
Vhodná je lekce ke kapitole 7 „Adaptace na cizí prostředí“. Vychází z bajky Žirafa a slon aneb Jak postavit dům.
Při práci s touto aktivitou mohou učitelé využít metodu Filozofie pro děti. Ta vychází z prací amerického profesora Matthewa Lipmana, který chtěl, aby jeho studenti přemýšleli sami za sebe a nepřejímali jen hotové odpovědi.
Učitel se z místa všeznalé autority přesouvá na místo průvodce, stává se facilitátorem, který společně s dětmi vytvoří „zkoumající společenství“.
Nejprve učitel - facilitátor - usadí skupinu do kruhu a snaží se je správně „naladit“. K tomu může využít řadu týmových her. Poté přečte nahlas příběh slona a žirafy.
Jde o názornou bajku vzbuzující zvědavost, což je nutným předpokladem pro následující aktivity. Příběh učitel neinterpretuje a plynule přechází do další fáze, kdy se žáci sami nebo ve skupině zamýšlejí nad tím, co slyšeli. Učitel se následně začíná ptát: Co tě zaujalo? Zkus si sám sebe představit v kůži slona... Nebo dává úkoly, které jim pomohou nasměrovat myšlenky: Vyjádři své myšlenky obrázkem, převyprávěj příběh maximálně 10 slovy... Žáci obvykle nejdříve přemýšlejí a teprve poté spolu diskutují.
Následně učitel požádá děti, aby se rozdělily do čtyř- až pětičlenných skupin a dohodly se na jedné otázce. Žáci se tím učí vytvářet podnětné otázky pro další diskuzi. Učitel vede skupiny k tomu, aby samy přemýšlely a následně vybíraly „ty pravé“ otázky. Ti, jejichž otázky neobstály, by měli cítit, že hlasování bylo fér a že se mohli k volbě dostatečně vyjádřit. Hlasovat mohou žáci nohama - rozloží otázky po zemi a postaví se k té, která je zajímá. Nebo vytvoří galerii otázek, hlasují tajně nebo veřejně, někteří vůbec. Poté žáci o otázkách přemýšlejí, nejprve v tichém rozhovoru, až poté nahlas s ostatními ve skupině.
Obtíže i radosti soužití slona a žirafy ve společném domě žáci s učitelem společně rozvíjejí až k závěrečnému zamyšlení. V diskuzi lze využít užitečný princip „mluvčí předává slovo“, ostýchavější typy se mohou přihlásit o slovo pomocí smluveného znamení. Kdo chce říct něco opravdu důležitého, může si stoupnout. Učitel v této fázi zasahuje velmi málo, ale diskuze nesmí běžet samospádem, aby brzy nevyšuměla. Pomoci mohou „otázky do zásoby“. Pokud děti diskutují příliš abstraktně, může učitel požádat o konkrétní příklady. Naopak pokud se zasekává na detailech, může je směrovat o úroveň výš, například se zeptat, jaké vztahy mezi nimi vidí.
V závěrečném zamyšlení testuje učitel odpovědi, které z diskuze vzešly - například kdo s nimi souhlasí, se postaví, děti se mohou postavit na stranu spolužáka, který řekl něco zajímavého, nebo nechají promluvit toho, kdo byl celou dobu tichý. Užitečné bývá i společné zamyšlení nad procesem zkoumání. Umožní žákům přemýšlet o tom, co se během zkoumání děje, co lze ovlivnit, co funguje a co naopak ne, nebo jak se posunuli v uvažování o problému. Učitel tak v dětech podněcuje kritický přístup k vlastnímu myšlení i k myšlení druhých. Učí je argumentovat, podložit své názory a uvažovat více do hloubky. Cílem této aktivity není naučit žáky tomu jedinému správnému přístupu nebo názoru na soužití odlišných kultur, ale umění nalézat pro a proti, citlivě rozlišovat a posuzovat své vlastní očekávání, myšlenky a potřeby s ohledem na ostatní.
POZNÁMKA REDAKCE
Příručku si můžete stáhnout v elektronické podobě nebo si objednat tištěnou verzi na www.varianty.cz/publikace.
ZDROJE
-
BUCKLEY, J. P4C do kapsy: začínáme s filozofií pro děti. Praha: Člověk v tísni, o. p. s., 2015.

Související dokumenty

Pracovní situace

Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Individuální vzdělávací plán – obecná charakteristika
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Vzdělávání koordinátorů EV
Výpověď daná zaměstnavatelem pedagogickému pracovníkovi, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na SŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v ZUŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na VOŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 2. stupni ZŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v jazykové škole
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga

Poradna

Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Prodloužení zkušební doby
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Financování obědů
Příspěvek na penzijní připojištění z FKSP
Podávání léků
Cestovní příkazy: proplácení
Houpačky zavěšené na větvích stromů na školní zahradě
Přímá pedagogická činnost zástupce ředitele
Zápočet pedagogické praxe učitel střední školy
Účastníci zájmového vzdělávání ve školním klubu
Ředitel školy - uzavírání a vyplácení DPP