Nová interaktivní učebna zdarma pro každou školu v ČR

Vydáno:

Chcete mít učebnu, která se během chvíle dokáže změnit z laboratoře na hřiště, ateliér či učebnu hudební výchovy? Učebnu, kde budou děti i učitelé uvolněnější, soustředěnějš í a budou dosahovat lepších studijních výsledků?

 

Nová interaktivní učebna zdarma pro každou školu v ČR
Mgr.
Petr
Daniš,
ředitel vzdělávacího centra TEREZA
Někteří ředitelé škol zlepšují studijní výsledky svých žáků tím, že výuku zakotví v okolní přírodě a místní komunitě. Výsledkem je vyšší skóre žáků v testech, oživení místního společenství, zvýšená odpovědnost za okolí a zdravější životní prostředí.“ - David Sobel, 2008
Školy v ČR mají příležitost využít interaktivní „učebnu“, kde se prostředí a pomůcky aktualizují každý den. Tato učebna se nachází u každé školy, stačí otevřít dveře a inspirovat se tím, co vše je tu možné.
Program Učíme se venku pomáhá školám odstraňovat bariéry (organizační, metodické i právní) k venkovní výuce. Ukazuje přínosy učení se venku, zkušenosti s ním a informace o tom, proč a jak učit venku.
„Ve volné přírodě jsou děti mnohem bezprostřednější a mohou více projevit své osobnostní rysy. Navíc spojujeme výuku s praxí a např. živá ještěrka v lese je stokrát zajímavější než na obrázku.“ - Jana Vejmelková, ZŠ Fantova Kaplice
Dětství chudne, přichází o čas venku
Děti tráví málo času venku. Nejen zkušenosti z České republiky, ale i výzkumy z celého světa dokládají, že dnešní generace dětí a mládeže je výrazně méně venku, než byla generace jejich rodičů. Tato skutečnost má mnoho příčin, mezi největší z nich patří závislost dětí a mladých lidí na moderních médiích - chytrých telefonech, počítačích, internetu, počítačových hrách či televizi. Podle nejnovějšího průzkumu v ČR, zveřejněného Nadací Proměny Karla Komárka na jaře roku 2016, tráví české děti dvakrát více času s moderními médii než venku (
http://www.nadace-promeny.cz/cz/vyzkum.html
).
Pobyt, učení a hra venku dětem přinášejí řadu výhod týkajících se jejich fyzického, psychického a sociálního zdraví i jejich učebních výsledků. Benefity kontaktu dětí s přírodou přehledně shrnuje publikace
Děti venku v přírodě: ohrožený druh?
(
http://jdeteven.cz/cz/publikace-ke-stazeni
). Tyto benefity zahrnují lepší fyzické zdraví, posílenou imunitu, menší nemocnost, předcházení nadváze a obezitě, snížení stresu a depresí, zlepšení pozornosti, vyšší spokojenost a sebeúctu, lepší náladu, snížení impulzivního chování, agresivity a násilí či rozvoj kreativní dětské hry. Pokud jde o vzdělávání, programy zahrnující pobyt v přírodě jako přirozené laboratoři k učení přinášejí zlepšené vzdělávací výsledky a známky napříč předměty, zvýšenou motivaci k učení a méně absencí.
Kontakt s přírodou v dětství také zvyšuje pravděpodobnost, že lidé budou v dospělosti chránit životní prostředí. Tato souvislost byla opakovaně prokázána řadou výzkumů zmíněných ve výše uvedené publikaci. Pobyt a aktivity v přírodě v dětství zvyšovaly pozitivní postoj k přírodě a proenvironmentální chování v dospělosti. Nebudou-li lidé v kontaktu s přírodou od dětství, snižujeme tím naděje na ochranu přírody a udržování zdravého životního prostředí.
„Co znamená vyhynutí kondora pro dítě, které nikdy nevidělo vránu?“ - Robert Michael Pyle
Nedostanou-li se některé děti ven ve škole, nedostanou se tam vůbec
Jedním z nejzávažnějších výsledků již citovaného výzkumu Nadace Proměny Karla Komárka bylo, že čas strávený venku je u českých dětí velmi nevyrovnaný. Některé děti jsou venku hodně, v průměru několik hodin denně. Téměř polovina dětí ale tráví venku méně než hodinu denně a každé desáté dítě není venku vůbec. Není přitom reálné uskutečnit nějaký program pro rodiče těchto dětí, který by změnil jejich postoje a rozvinul jejich dovednosti a chuť trávit se svými dětmi čas venku. Pokud se tedy tyto děti nedostanou do kontaktu s přírodou se školou a ve škole, nedostanou se do něj vůbec. Škola je jediným místem, kde můžeme ovlivnit celou populaci dětí.
„Pro děti je kontakt s lesem velkým přínosem. Když je v dnešní přetechnizované a uspěchané době vezmu ven, odpoledne zase budou mít chuť jít ven, do lesa. Když budeme ve třídě, sednou si k počítači nebo k tabletu. Když jim ukážu, co všechno v lese je, určitě se díky tomu do přírody dostanou lépe a častěji.“ -
Andrea Tláskalová, ZŠ Josefa Václava Sládka, Zbiroh
Co je to meandr? Co je to eroze? Jak teče řeka? Pojďme to vyzkoumat. Venku.
Výuka venku není v současnosti ve školách příliš rozšířena. Podle uvedeného výzkumu jsou děti ve školách venku jen málo. Např. na školní zahradu chodí během výuky jen 6 % dětí a 13 % dětí o přestávce, na školní hřiště jen 8 % dětí během výuky, respektive 5 % dětí o přestávce. Naše zkušenosti ze škol tato zjištění potvrzují. Ani pro učitele zabývající se koordinací environmentální výchovy ve školách není zcela obvyklé učit pravidelně venku.
Učitelé potřebují silnou podporu, aby překonali překážky, které jim učit venku brání. Tyto překážky jsou různé povahy: osobnostní, psychologické, organizační, legislativní i didaktické. Učit venku dnes není běžné, a vždy je proto třeba něco překonávat, počínaje nejistotou mnoha rodičů, neznalostí pravidel a možností plynoucích z legislativy, organizační náročností přesunů dětí a malou známostí metodik a vzdělávacích programů vhodných pro výuku venku konče.
„Jsme přesvědčeni, že prolínání výuky a projektu Les ve škole je obrovskou příležitostí, jak propojit mnoho předmětů. Rády pracujeme s dětmi mimo školní budovu - užily jsme si to.“ -
Andrea Hendrichová, ZŠP Roudnice nad Labem
V České republice nově vzniká program
Učíme se venku
(
www.ucimesevenku.cz
), který podporuje výuku venku jako takovou. Program není zaměřen pouze na učitele environmentální výchovy a přírodovědných předmětů, ale na všechny učitele, vychovatele i ředitele škol a školek. Jeho webové stránky jsou místem, kde učitelé všech předmětů najdou metodické návody, semináře, akce i tipy, jak svou výuku v různých ročnících a vzdělávacích oborech úspěšně realizovat venku, včetně kontaktu na odborníky a zkušené učitele, na které se mohou zájemci obrátit pro potřebnou podporu.
Učíme se venku
funguje i na sociálních sítích. Propaguje téma a připravuje průběžně lekce, semináře i setkání odborné veřejnosti. Program spolupracuje se zahraničními projekty, např. ze Skotska, kde učení venku funguje na velmi kvalitní úrovni.
I matematiku se lze učit venku: názorně a zábavně.
Program
Učíme se venku
má jedinečnou pozici i v tom, že nečerpá z jednoho zdroje zkušeností, ale je výsledkem spolupráce několika zkušených organizací: Vzdělávací centrum TEREZA (
www.terezanet.cz
) je nezisková organizace, která dnes vzdělává přes 94 000 dětí. Lipka, školské zařízení pro environmentální vzdělávání (
www.lipka.cz
), je jedna z největších a nejstarších organizací v ČR, které se věnují EVVO. Chaloupky, o. p. s., (
www.chaloupky.cz
) se dlouhodobě zabývají výukou venku s důrazem na využití školních zahrad.
Učíme se venku
probíhá s podporou Ministerstva životního prostředí.
Učíme se venku
nabízí nejen ukázkové lekce do výuky a semináře pro učitele, ale i rozcestník k osvědčeným dlouhodobým vzdělávacím programům a projektům, které pracují na principu učení venku, ve skutečném světě, např. Les ve škole, GLOBE, Badatelé.cz, Školní zahrada, regionální učebnice, Škola udržitelného života apod.
Hlavním cílem programu
Učíme se venku
je podporovat všechny učitele v tom, aby získali motivaci, zkušenosti a nástroje, jak svou výuku více realizovat venku. Dlouhodobě usiluje o to, aby se výuka venku stala běžnou a plnohodnotnou součástí vzdělávání v českých školách, protože je dobrá pro děti, pro jejich zdraví, celkový rozvoj i jejich vzdělávací výsledky.
Venku se děti mohou učit psát i počítat - a přírodniny jim dobře poslouží i zpátky uvnitř, domů či ve třídě.
„Děti si začínají uvědomovat důležitost lesa, nevnímají ho jen jako místo, kde je pár stromů. Děkujeme za materiály, které jsou propracované a dávají další impulzy k tomu, co dělat, jak pokračovat, navazovat. Byli jste pro nás šťouchnutím k rozjezdu ,učení se v lese.’
- Petra Marhounová, Domácí školáci Kounice
„Že se občas praští klackem, že nejdou úplně vzorně ve dvojicích, to k tomu, myslím si, patří. Co mi vezmou v nervech tím, že jsou takoví rozpustilí a rošťáčtí, to mi pak vracejí v jiných hodinách týdne, protože venku navážeme jiný, lepší vztah. Jdeme spolu venku, bavíme se i o něčem jiném než o škole a opravdu k sobě najdeme bližší cestu.:)“ -
Andrea Tláskalová, ZŠ J. V. Sládka, Zbiroh
Každý den nás venku něco překvapí. Venku je největší interaktivní učebnice. Aktualizuje se každou vteřinu. Vyzkoušejte to i u vás ve škole. Je to jednoduché. Stačí udělat první krok ven.
„Nejvíc si užívám toho, jak si děti vytvářejí pozitivní vztah k lesu. Les jim nabízí obrovské možnosti pro objevování, ale i pro spontánní hru a tvoření. Děti jsou v lese šťastné.“
Marta Mlčochová, ZŠ Strážovice
Pozorovat různorodost mraků lze v učebnici, na videu i online. Ale zážitek z přímého pozorování zapojuje více smyslů, přidává emoce, zážitky. Informace a zkušenosti takto získané se v mozku ukládají silněji. Mají hlubší význam a snadněji se vybaví.
Více informací na
ucimesevenku.cz
Text, foto: tým Učíme se venku

Související dokumenty

Pracovní situace

Strategické řízení a plánování v digitální škole
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Mediální vzdělávání
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Nastavení strategie výuky na dálku
Individuální konzultace na půdě školy
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Cestovní náhrady
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon