Náš vzdělávací systém je schopen poskytnout kvalitní vzdělávání, ale jen určité skupině žáků

Vydáno: 8 minut čtení

Čeští žáci dosáhli v mezinárodním srovnání nadprůměrných výsledků v matematické gramotnosti. Z evropských zemí je předčili pouze žáci Estonska a Švýcarska a srovnatelných výsledků s našimi žáky dosáhli žáci 12 zemí, například Finska, Rakouska, Velké Británie, Dánska či Irska. Žáci České republiky uspěli rovněž v oblasti přírodovědné a čtenářské gramotnosti – i v těchto doménách se nacházejí v oblasti nadprůměru.

Náš vzdělávací systém je schopen poskytnout kvalitní vzdělávání, ale jen určité skupině žáků
Mgr.
Simona
Boudová
oddělení mezinárodních šetření, Česká školní inspekce
Takto příznivé vysvědčení vystavila českému vzdělávacímu systému Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), která v prosinci roku 2023 zveřejnila
výsledky Programu pro mezinárodní hodnocení žáků PISA 2022
. Jedná se o největší srovnávací výzkum v oblasti měření výsledků vzdělávání na světě a umístění na vyšších příčkách pomyslného žebříčku se v mnoha zemích pojí s vysokou prestiží. Jak ale ukážeme v následujícím textu, i země s nadprůměrnými výsledky mohou čelit výzvám