Napište si životopis neúspěchů - má to pozitivní efekt

Vydáno: 18 minut čtení

Hledání dobré práce vyžaduje v první řadě působivý životopis a na internetu existuje nespočet návodů, které se věnují tvorbě takového dokumentu a slibují, že vás dostanou do druhého kola výběrového řízení. Ale jestli je něco, co byste asi sami od sebe neudělali, pak je to zveřejnění CV vašich neúspěchů, že? Přesně to však udělal uznávaný profesor z Princetonské univerzity (jedna z nejprestižnějších vysokých škol v USA). Stále více výzkumů potvrzuje, že se svými vlastními chybami a selháními bychom se měli všichni trochu více otevřít.

Napište si životopis neúspěchů – má to pozitivní efekt
PhDr.
Jan
Voda
Ph.D., MBA
ředitel základní školy Wonderland Academy
Johannes Haushofer, profesor psychologie, sepsal svůj „životopis neúspěchů“ a v dubnu 2016 se rozhodl umístit tento dokument na internet1) v naději, že si širší publikum uvědomí, že všichni zažíváme
neúspěchy na cestě k úspěchu
. K jeho velkému překvapení se příspěvek stal virálním: „Tento zatracený životopis selhání obdržel mnohem více pozornosti než celá moje akademická práce,“ uzavírá Haushofer svůj soupis.
Dokument sahá až do konce 90. let a podrobně popisuje každý jednotlivý dopis s odmítnutím textu k publikaci, neúspěšnou žádost o stipendium, nepřijatý studijní program a zamítnutou pracovní pozici, se kterými se Haushofer musel vypořádat, aby se dostal
tam, kde je nyní
.
Může to znít divně, že se neúspěchu někoho věnuje více pozornosti než jeho úspěchům, ale ve skutečnosti existuje
vědecký důvod
, proč se životopis stal tak populárním. Zatímco všichni víme o svých vlastních slabinách a možná i o selháních svých blízkých přátel a rodiny, je často těžké si představit, že lidé, které profesně obdivujeme, zažili něco podobného. To je mýtus, který se Haushofer snaží zbořit. „
Většina toho, o co se snažím, selže
, ale tyto neúspěchy jsou často
neviditelné
. Ostatní vidí jen moje úspěchy,“ řekl deníku The Washington
Post
2). „Všiml jsem si, že to v ostatních někdy vyvolává dojem, že se mi většina věcí daří. V důsledku toho pak spíše přičítají vlastní neúspěchy sobě než tomu, že svět je nevypočitatelný, hodnocení žádostí je jako hra v kostky a výběrové komise a posuzovatelé mají špatné dny.“
Haushofer není jediným akademikem s tímto názorem. V roce 2010 publikovala Melanie Stefanová z Edinburské univerzity esej, ve které tvrdila totéž: že životopisy neúspěchů nám mohou pomoci uvědomit si, že
neúspěch je prostě součástí života
a není ostudou. „Můj životopis neodráží většinu mého akademického úsilí. Nejsou v něm zmíněny zkoušky, které jsem neudělala, neúspěšné žádosti o doktorát nebo stipendium, ani práce, které nebyly nikdy přijaty k publikaci. Na konferencích mluvím o jediném projektu, který se povedl, nikoli o řadě neúspěšných, jež mu předcházely,“ napsala Stefanová.
Uznání neúspěchů jiných lidí nejenže
odbourává stud
, který obklopuje naše vlastní promarněné příležitosti, ale může nás také
inspirovat k usilovnější práci
. Tým výzkumníků z Kolumbijské univerzity3) vzal více než 400 studentů 9. a 10. ročníku s nízkým socioekonomickým zázemím a rozdělil je do tří skupin: jedné z nich bylo 800 slovy popsáno, jak Albert Einstein, Marie Curie a elektrochemik Michael Faraday dosáhli velkých úspěchů; druhé bylo vyprávěno o osobních bojích těchto vědců; třetí se učila o jejich intelektuálních neúspěších a nepovedených experimentech. Studenti z druhé a třetí skupiny, kteří se dozvěděli o zklamáních svých vědeckých hrdinů, si nakonec vedli během pětitýdenního studia přírodovědných předmětů lépe než ti, kterým byly vyobrazeny pouze úspěchy myslitelů. Účastníci zařazení do první skupiny se spíše domnívali, že vědci byli vrozeně nadaní a že obyčejný člověk nemá šanci.
Rostoucí počet výzkumů naznačuje, že by nám všem mohlo prospět, kdybychom o svých neúspěších mluvili s ostatními trochu otevřeněji. Uvědomění, že ani
naše vzory nejsou dokonalé
, nám může být velkou pomocí, pokud jde o růst ve vlastní kariéře.
Kdybych měl sám vybrat některé pasáže ze svého životopisu, uvedl bych:
*
1992 po maturitě na strojírenském učilišti nebyl přijat na pedagogickou fakultu,
*
2000 po posledním zmařeném pokusu o soubornou zkoušku zanechal ve 4. ročníku vysokoškolského studia oboru český jazyk pro 2. a 3. stupeň,
*
2006 nebyl přijat na místo učitele v Evropské škole v Bruselu,
*
2018 odešel z Karlovy univerzity bez šance na habilitaci (docenturu),
*
2024 stále nemá mezinárodní zkoušku CAE z angličtiny.
Kouzlo spočívá v tom, že s každými zavřenými dveřmi se člověku
otevírají jiné
. Podstatné je, co si z této zkušenosti člověk odnese. Nelsonu Mandelovi je připisován výrok: „Nikdy neprohrávám. Buď vyhraju, nebo se poučím.“
Proč je obtížné přiznat se k neúspěchu
Většina z nás byla vedena k tomu, abychom se soustředili na dobré známky ve škole, medaile za sportovní výkony, později skvělé pracovní výsledky a úspěchy v kariéře. V důsledku toho jsme se naučili
orientovat výhradně na úspěch
a neúspěch považovat za selhání. Proto je tak těžké se veřejně hlásit ke svým nezdarům. Nejradši bychom se neúspěchů úplně vyvarovali, i když podvědomě víme, že chyby jsou nevyhnutelné a ve skutečnosti jsou důležitým předpokladem našeho učení. A tak lidé často
mlčí o svých chybách
, o problémech nebo zklamáních, které zažili, což znamená, že (všichni) přicházejí o poučení, které by mohli z této zkušenosti získat, pokud by ji sdíleli s ostatními. To je vážná překážka bránící učení se z neúspěchu.
Je zakořeněna v silných psychologických a sociálních reakcích, které většina lidí při nezdarech v životě zažila. Chráníme si svůj
veřejný obraz
, neboť být oceňován ostatními lidmi, zejména svými vrstevníky a v práci vedoucími a kolegy, je silná lidská potřeba. Mnoho lidí se domnívá, že přiznání neúspěchu tuto úctu ohrozí. Proto mají přirozenou
averzi k odhalení
, nebo dokonce zveřejnění vlastních neúspěchů. To vede k instinktivní
tendenci popírat, zkreslovat nebo ignorovat
svá selhání. Touha udržet si vysoké hodnocení druhých pak často bývá v rozporu s upřímným přiznáním neúspěchu. Tyto emocionální a sociální bariéry mají pochopitelně dramatický vliv na naši schopnost se efektivně učit díky diskuzím o prohrách, v nichž je podrobujeme konstruktivní analýze. Většině lidí chybí dovednosti pro zvládání silných
emocí
, které se vynořují při sdílené reflexi našich pochybení. Rozhovory, které se snaží odhalit potenciální poučení z neúspěchu, se mohou snadno zvrhnout v příležitost k výtkám nebo ukazování prstem, sebeobviňování a výčitkám. Proto často radši hodíme minulé chyby za hlavu, než abychom se k nim vraceli a snažili se je společně lépe pochopit.
Většina organizací navíc spíše oslavuje a
odměňuje úspěchy
, nikoli hlubokou reflexi a pečlivý rozbor chybných pokusů. Průzkum významných neúspěchů ve více než 50 společnostech (Finkelstein, 2004) navíc naznačil, že čím výše jsou lidé v hierarchii organizace postavení, tím více mají tendenci doplňovat svůj perfekcionismus obecnými výmluvami (přičemž generální ředitelé jsou na tom obvykle nejhůře). Například v jedné organizaci strávil ředitel celých pětačtyřicet minut rozhovoru vysvětlováním všech důvodů, proč za neštěstí, které postihlo jeho firmu, mohou jiní. Efektivní práce v týmu však vyžaduje, aby se jeho členové
cítili bezpečně
a mohli
hovořit otevřeně
i v situacích, kdy se ukázalo, že neměli pravdu, museli požádat o pomoc nebo přiznat chybu. Konstruktivně se postavit k neúspěchu vyžaduje psychologické bezpečí, trpělivost a toleranci k nejednoznačnosti.
Sdílení neúspěchů je týmová záležitost
Důležitou lekci o úspěchu a neúspěchu nám může zprostředkovat následující příklad: James Wiseman byl již úspěšným podnikatelem v době, kdy nastoupil do Toyota Motor Company, aby řídil její celostátní program pro styk s veřejností. Na schůzích vedení firmy Wiseman průběžně hlásil některé své úspěchy. „Jednou v pátek jsem podal zprávu o činnosti a mluvil jsem o ní velmi pozitivně. Tak trochu jsem se chlubil.“ Když skončil a sedl si, ředitel Fujio Cho se na něj zmatně podíval: „Jime, všichni víme, že jste dobrý manažer, jinak bychom vás nenajali. Ale prosím,
mluvte s námi o svých problémech
, abychom na nich mohli
společně pracovat
.“ To bylo pro Wisemana jako blesk z čistého nebe. Jsme zvyklí sdílet úspěchy a dobré zprávy před svým šéfem. Od kompetentních odborníků se však očekává, že úspěšně provedou většinu svých úkolů, takže úspěchy nejsou považovány za hodné drahocenného času kolegů. „I u projektu, který byl vcelku úspěšný, jsme se vždycky ptali:
Co se nepovedlo, abychom to mohli zlepšit?“
4) Značná část úspěchu v Toyotě souvisela se schopností položit a prodiskutovat tuto zásadní otázku. Ve firmě dokázali důsledně přeformulovat neúspěch tak, aby byl vnímán jako příležitost k učení – a ne jako trapná událost.
Škála neúspěchu
Na tomto místě je vhodná příležitost rozlišit mezi chybou a selháním. Amy Edmonson, profesorka na Harvardově univerzitě, ve své knize Správný druh chyby (
The Right Kind of Wrong
) definuje
selhání
(anglicky
failure
) jako koncový stav, který se odchyluje od zamýšlených výsledků. Jedná se o situaci, kdy něco nedopadlo tak, jak jsme si přáli nebo očekávali. Například pokud projekt neskončí úspěšně nebo produkt nesplní očekávání zákazníků, jedná se o selhání.
Chyby
(také označované jako
omyly
, anglicky
errors
nebo
mistakes
) jsou neúmyslně zaviněné odchylky od stanovených standardů, postupů nebo pravidel. Mohou vzniknout v důsledku nepozornosti či nedostatečného porozumění. Příkladem chyby může být nepřesný výpočet, nesprávné provedení úkolu nebo rozptýlení při práci.
Neúspěch může být skvělým učitelem a všichni se z něj učíme. Někteří však
zaměňují
chybu (průšvih, přešlap) za neúspěch (fiasko, propadák). Neúspěch je, když pracujete na tom, aby byl váš projekt úspěšný, dáte do toho všechno a z některého z milionu důvodů to nevyjde. Chyba je, když něco pokazíte nebo uděláte něco, o čem víte, že to není správné. Chyby mohou zničit vaši kariéru, z neúspěchů se můžete zotavit. Z neúspěchů může vzniknout skvělý příběh. Poučení z neúspěchu vás může posunout k úspěchu. Chyby mohou způsobit trapas, o kterém byste raději nemluvili.
Na škále
od zavržení k ocenění
lze potom vnímat různé stupně pochybení v závislosti na okolnostech:
*
Porušení
stanovených pravidel, směrnic nebo etického kodexu organizace; úmyslné poškozování.
*
Nepozornost
nebo nedbalost, kdy pracovník nesleduje pozorně své úkoly.
*
Nedostatečné dovednosti
nebo znalosti pro vykonávání určitých úkolů.
*
Chyby, které vznikají v důsledku složitých nebo
náročných situací
, které mohou vyžadovat neobvyklá řešení.
*
Chyby, které vznikají v prostředí, kde jsou
faktory nejistoty
a změny a pracovníci se snaží reagovat na nové situace.
*
Cílevědomé
pokusy
s novými přístupy nebo inovacemi, které mohou vést k chybám, ale také k učení se a vylepšení.
Toto kontinuum pokrývá různé úrovně chyb, od těch závažných (sabotáž) po ty, které jsou výsledkem zkoušení a inovací (experimentování). Manažeři by měli být schopni rozlišovat mezi těmito úrovněmi a přistupovat k nim různými způsoby v závislosti na konkrétní situaci.
O chybách je nutné mluvit
Za skvělý příklad veřejného sdílení nám může posloužit podcast5)
My Bad!
, v němž mimořádní pedagogové hovoří o tom, jak a co se naučili ze svých vlastních chyb. Život s neúspěchy ve třídě může být velmi osamělý, protože v oblasti vzdělávání panuje kultura, která oceňuje učitele výhradně pro jejich nejlepší pedagogické výsledky. „Chci, aby učitelé poslouchali tento podcast a uvědomili si, že nejsou sami, když udělají velké chyby,“ řekl jeho zakladatel Jon Harper, zástupce ředitele na základní veřejné škole v Cambridge ve státě Maryland, USA. „A přesto si to myslíme, protože to, co vidíme na sociálních médiích – ať už na Pinterestu nebo Facebooku –, jsou příklady dokonalé praxe. Proto je třeba, aby učitelé také naopak
sdíleli velké chyby
, které udělali, a prodiskutovali, co se z nich naučili.“ Podcast spravuje již přes pět let a zveřejnil více než 120 epizod. Jejich formát je stručný, každý díl trvá zhruba 10 minut. Nicméně často jsou to emocionálně silné příběhy, kdy řečníci řeší
lidské zápasy
s výukou včetně boje s nejistotou, rovnováhou mezi prací a osobním životem, s vyhořením apod. Například:
*
„Byl jsem pod tlakem a ve
stresu
, ale věřil jsem, že mám vše pod kontrolou. Pak jsem jednoho dne vešel do kanceláře svého ředitele a vybuchl.“
*
„Chtěl jsem být dobrým učitelem, takže jsem říkal ano téměř na každou žádost, jen abych byl přijímaný. V jádru všeho toho byla
úzkost
, že nejsem dost dobrý.“
*
„Do svého vyučování jsem vnášela mnoho
stereotypů
. Prozřela jsem, až když jeden z těchto předsudků poškodil mého žáka.“
*
„Cítila jsem hlubokou
disharmonii
, ale nepřipouštěla jsem si, že potřebuji udělat změnu. Nechtěla jsem ukazovat slabost, takže jsem ignorovala své vnitřní signály. Nakonec jsem dosáhla bodu zlomu.“
*
„Byl jsem nekompromisní,
odtažitý
a vyžadoval poslušnost od svých studentů, dokud jsem nerozdrtil budoucnost jednoho studenta. Před dveřmi mé třídy jsem zanechal soucit.“
*
„Nyní jsem ve vedení školy a jasněji chápu, jak jsem byl
nepodporující
, když jsem ignoroval potřeby svých kolegů.“
*
„Někdy, když se cítíme vyčerpaní, objevují se naše
nejhorší reakce
. Ten den jsem se cítila nedostatečně respektovaná a špatně jsem zacházela se svým studentem, kterého jsem zesměšnila před celou třídou.“
*
„Ztratila jsem víru ve schopnosti svého žáka a řekla mu to. Později jsem si uvědomila, jaký dopad měl můj
odsudek
na jeho život.“
Nejsilnější příspěvky Harper převedl z podcastu do krátké knihy nazvané „MY BAD: 24 pedagogů, kteří udělali chybu, přiznali ji a vyrostli!“ Takové veřejné přiznání vyžaduje velikou
odvahu
a profesní vyrovnanost. Byli bychom toho sami schopni?
Budování zdravé kultury neúspěchu
Budování zdravé kultury neúspěchu v organizaci je klíčovým krokem směrem k
růstu, inovaci a učení
se. Tato kultura vytváří prostředí, ve kterém se zaměstnanci nebo členové týmu necítí trestaní za své chyby nebo neúspěchy, ale naopak jsou povzbuzováni k tomu, aby se z nich
poučili a zdokonalili se
. V organizaci s kulturou neúspěchu se lidé nebo týmy nebojí experimentovat, zkoušet nové nápady a inovovat, protože nemají strach z nepovedených výsledků. Tato kultura také podporuje transparentnost a otevřenou komunikaci ohledně chyb a neúspěchů. Klíčovými prvky budování této kultury jsou povzbuzování,
konstruktivní zpětné vazby
, poskytování
prostoru pro sdílení
příběhů o neúspěších a následném poučení a také zajištění, že
neúspěch není považován za konec
, ale za krok směrem k úspěchu. Organizace s takovou kulturou mohou dosáhnout vyšší inovace, lepší výkonnosti a silnějšího týmového ducha. Je to cesta k neustálému růstu a zlepšování.
Jak si můžete provést
rychlou diagnostiku
, že vaše organizace takovou kulturu podporuje? Nejdříve přezkoumejte, zda umožňujete, aby práce lidí zahrnovala také
nejistotu, novátorské prvky a vzájemnou závislost
. Dále si položte otázku: Jaké procento z toho, co slyšíte během jednoho týdne, tvoří:
*
dobré zprávy
versus
špatné zprávy,
*
pokrok vs. problémy,
*
souhlas vs. nesouhlas,
*
„Všechno je v pořádku“ vs. „Potřebuji pomoc“?
Čím větší podíl v komunikaci zaujímají položky na odlehlé straně od odrážky, tím více bude vaše kultura otevřenější vůči chybování a neúspěchu. Existují i další nástroje:
Tzv.
Failure Fridays
je praxe, kdy spolupracovníci pravidelně sdílí své zážitky a příběhy spojené s neúspěchy a chybami (obvykle na konci pracovního týdne). Během Failure Fridays kolegové mohou vzájemně prezentovat příklady, kdy narazili na překážky, nepovedly se jim projekty nebo byli aktéry pochybení. Důležité je však to, že se nesoustředí výhradně na svůj neúspěch, ale především na to,
co se z těchto neúspěchů naučili
a jaké kroky podnikli, aby situaci napravili a dosáhli úspěchu. Takový přístup podporuje kulturu, v níž pracovníci mohou čerpat inspiraci, získávat užitečné rady a zdokonalovat své dovednosti. Tím vším se Failure Fridays stávají nástrojem pro zlepšování výkonnosti, inovace a efektivního řešení problémů v pracovním prostředí.
Failure Awards
jsou ocenění udělovaná ve firmách jednotlivcům nebo týmům za jejich schopnost se vypořádat s neúspěchy a chybami a poučit se z nich. Mají za cíl změnit negativní vnímání neúspěchů a podpořit kreativitu a učení se z vlastních omylů. Ocenění za neúspěch pomáhají odstranit stigmatizaci spojenou s chybami a neúspěchy. Místo toho podporují myšlenku, že chyby jsou přirozenou součástí procesu inovace, vyzdvihují význam učení se z vlastních chyb a chyb ostatních a tím podněcují
kontinuální zlepšování
. Odměňováním experimentů, které vyústily v neúspěch, se podporuje
odvaha
k hledání nových řešení a vytváří kultura, ve které se neúspěchy vidí jako kroky směrem k úspěchu.
Tato ocenění jsou často udělována v odvětvích, kde jsou inovace a učení se zásadní – ve startupech, laboratořích, vývojových centrech, technologických firmách apod. Existuje dokonce
Failure Institute
, který je zakladatelem formátu „
FuckUp Nights
“ (heslem je: „Nepoděláš, nevyděláš!“). Jde o celosvětové hnutí s původem v Mexiku, kdy známé osobnosti mluví nikoli o svém úspěchu, ale naopak o věcech, co se nepovedly. Hosté ve svých krátkých přednáškách (cca 10 minut) hovoří o svých největších „fuckupech“ a rozebírají, co si z daného neúspěchu odnesli a co by dnes udělali jinak. První ročník FuckUp Nights Prague6) proběhl v prosinci 2014.
Začněte psát své CV
Je nanejvýš pravděpodobné, že se
dnes dopustíte nějaké chyby
. A zítra další! Je to nevyhnutelné. Smiřte se s tím. Jsme jenom lidi. A chybovat je lidské. Připomínejte si, že právě z těchto chyb se rodí příležitosti k vašemu růstu a zlepšení. Když se postavíme čelem svým selháním, můžeme je začít chápat jako kroky k úspěchu. Každý neúspěch nás posouvá blíže k lepší verzi sebe sama a zvyšuje naše dovednosti a odolnost. Takže nelitujte chyb a neúspěchů a
sepište je
, protože jsou prostředkem, který vás povede k dosažení vašich cílů.
Hodně štěstí do nového roku a mnoho (ne)úspěchů!
ZDROJE
*
EDMONSON, A.
Right Kind of Wrong
. Atria Books, 2023. ISBN 978-1982195069.
*
FINKELSTEIN, S.
Why Smart Executives Fail: And What You Can Learn from Their Mistakes
. Portflio, 2004. ISBN 978-1591840459.
*
STUDENTÍK, T. a J. HYNEK.
Umění neúspěchu
. Management Press, 2023. ISBN 9788072616008.
1) https://www.uni-goettingen.de/de/document/download/bed2706fd34e29822004dbe29cd00bb5.pdf/Johannes_Haushofer_CV_of_Failures[1].pd
2) https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2016/04/28/it-feels-really-good-to-read-about-this-princeton-professors-failures/
3) https://www.apa.org/news/press/releases/2016/02/famous-scientists-struggle
4) https://www.fastcompany.com/58345/no-satisfaction-toyota
5) https://podcasts.apple.com/us/podcast/my-bad/id1113176485
6) https://www.fuckupnights.cz/

Související dokumenty

Pracovní situace

Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Pracovní poměr na dobu určitou pedagogických pracovníků od 1. 9. 2023
Dohoda o rozvázání pracovního poměru
Pracovní poměr na dobu určitou pedagogického pracovníka - pro malotřídní školy
Pracovní poměr na dobu určitou pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Výkon přímé a nepřímé pedagogické činnosti - rozvržení pracovní doby
Alkohol na pracovišti
Překážky v práci na straně zaměstnance
Pracovní úraz a nároky zaměstnance
Postup před vznikem pracovního poměru
Zkušební doba
Informování o obsahu pracovního poměru
Pracovní poměr na dobu určitou pedagogického a nepedagogického pracovníka
Zrušení pracovního poměru ve zkušební době
Založení a vznik pracovního poměru
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Pracovní místa
Oblasti plánování zaměstnanců
Odměňování pedagogických pracovníků ve veřejném školství

Poradna

eBenefity
Prodloužení pracovní smlouvy v dočasné pracovní neschopnosti
Nezastižení zaměstnance při kontrole dodržování režimu dočasné pracovní neschopnosti
Dodatek ke smlouvě
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Předpoklad odborné kvalifikace pro pedagogickou činnost
Jmenování a odstoupení ředitele školy
1,5 úvazek pedagog + asistent
Pracovní smlouva „Vychovatelka ŠD a ŠK“
Výpověď
Učitel a učitel odborného výcviku - jeden nebo dva pracovní poměry
Nadúvazkové hodiny ředitele školy
Prodloužení zkušební doby
Neplacené volno nebo ukončení pracovního poměru
Bezúhonnost před uzavřením pracovního poměru
Neplacené volno a ukončení pracovního poměru na dobu určitou
Uznání praxe učitelů
Smlouvy na dobu určitou u pedagogických pracovníků
Pracovní poměr na dobu určitou
Je možný zkrácený úvazek ředitele a zástupce ředitele