Deset znaků digitálně zdatného učitele

Vydáno:

V červenci 2014 zveřejnil web Daily Genius na svých stránkách infografiku, která popisuje deset znaků digitálně zdatného učitele. Volně jsem ji přeložil a adaptoval s komentáři pro české učitele. Najdete se v následujících deseti znacích?

Deset znaků digitálně zdatného učitele
PhDr.
Ondřej
Neumajer
Ph. D.
lektor a didaktik ICT, katedra informačních technologií a technické výchovy PedF UK v Praze
1.
Vaši studenti čtou váš blog.
Dobře vědí, že na něm publikujete informace, které jim mohou pomoci s domácími úkoly, že tam doporučujete užitečné aplikace pro chytré telefony a tablety, sdílíte odkazy na další zajímavé blogy a mnoho dalšího. Studenti mohou příspěvky komentovat, nebo je alespoň sledovat.
2.
Vaše skutečné vzdělávání probíhá online.
Dobře víte, že nabídka DVPP, kterou najdete ve sborovně v nepřeberném množství letáčků a katalogů, vás může uspokojit jen do jisté míry. Právě v online komunitách učitelů, sociálních sítích a dalších internetových platformách spatřujete mnohem zajímavější a inspirativnější prostředí ke vzdělávání.
3.
Budujete si své osobní vzdělávací prostředí.
Toto prostředí, které je do velké míry online, vás spojuje s učiteli stejného světonázoru, zaměření, stupně či druhu školy, aprobace nebo prostě jen s těmi, kteří dělají něco inspirativního, co se vám líbí. Díky němu víte, kde hledat rady a informace, pokud potřebujete pomoci s konkrétní záležitostí. Do vašeho osobního vzdělávacího prostředí mohou patřit internetové služby, jako jsou sociální sítě (Facebook, Google+ atp.), blogy, RSS kanály, sdílené záložky, otevřené e-learningové kurzy, webináře, webové zpravodajství atp. Pomocí těchto nástrojů sledujete a zároveň komunikujete a komentujete příspěvky ostatních, zanecháváte tím na internetu vlastní digitální stopu, kterou mohou pro své vzdělávání využívat další učitelé.
4.
Sdílíte vlastní zážitky s lidmi, které znáte jen online.
Nemusí se jednat pouze o vaše zážitky ze vzdělávání studentů, ale případně i z vašeho osobního života, například fotografie ze zajímavé dovolené. V tomto bodě asi bude mezi autorem desatera pro situaci v USA a českým učitelem největší rozdíl. Česko je příliš malé, aby platilo, že se znáte pouze z online světa -většina učitelů z českých online komunit pedagogů se zná i osobně, byť jsou z různých částí Česka. Navíc z průzkumu
European Schoolnetu ICT in Education
z roku 2012 víme, že účast českých učitelů v online vzdělávacích komunitách je druhá nejmenší ze 31 zúčastněných států. Podle zprávy se k ní hlásí pouze 8 % učitelů ZŠ a 13 % SŠ.
5.
Vaší běžnou praxí jsou příspěvky na Twitteru.
Sledujete je z počítače i chytrého telefonu a sám/sama přispíváte zejména o víkendech. Stejně jako v minulém případě je u Čechů tento znak digitální zdatnosti spíše výjimkou. Twitter je v Česku většinou na okraji zájmu a ve vzdělávání schází na úbytě. Například MŠMT se ale pokusilo v říjnu 2014 využít Twitter pro zapojení českých učitelů do týdne EU Code Week, který má propagovat programování (viz hashtag #codeEU).
6.
Letní prázdniny máte spojené nejen s časem odpočinku, ale i s pravidelnou účastí na letní škole.
Množství vzdělávacích aktivit pro učitele v době hlavních prázdnin nese název letní škola. Ač v tuzemsku o prázdninách oproti USA (zatím) nedominuje jedna velká konkrétní akce pro zájemce z řad příznivců vzdělávání s digitálními technologiemi, nabídka menších letních škol je poměrně široká. A mnohdy se jedná o akce povedené.
7.
Trendy moderní pedagogiky vás nezaskočí. Víte, co se skrývá pod pojmy, jako jsou
BYOD, 1:1, konektivismus, převrácená výuka, cloud, MOOC, webinář, eTwinning, Creative Commons nebo virtuální hospitace.
8.
Máte kontakty s učiteli v zahraničí a nebojíte se je využívat.
Pro české učitele zapojené do spolupráce mezi školami jsou typické přátelské vztahy s učiteli ze zahraničí díky výměnným pobytům (Comenius), projektům online spolupráce (eTwinning) či příhraniční spolupráci. S učiteli z těchto škol jste průběžně v kontaktu a v případě potřeby se na ně můžete elektronicky obrátit.
9.
Jste digitálním občanem.
Máte znalost netikety, k ostatním diskutujícím přistupujete s respektem, snažíte se být užiteční celé online komunitě, nesedáte na lep internetovým trollům, poznáte projevy kyberšikany. Všechny tyto zkušenosti předáváte svým studentům.
10.
Stále se snažíte poznávat něco nového, zkoušíte nové nápady, rád(a) si hrajete s technologickými novinkami.
Těšíte se na novou verzi vašeho operačního systému, novou aplikaci pro výuku, o které jste se dozvěděl(a) od kolegy přes internet. Zkrátka, neflexibilní, tvrdohlavá a konzervativní osobnost s rigidním myšlením je vaším pravým opakem.
Je vysoce nepravděpodobné, že splňujete všech deset znaků digitálně zdatného učitele. Bylo by totiž podivné, kdybyste i při takovém vytížení našel/našla ještě čas číst tento článek, který navíc vychází v tištěném časopise.
Výše popsané znaky mohou pro učitele neorientující se v digitálním světě znít nepochopitelně, až neuvěřitelně. Tací učitelé zpravidla nedovedou pochopit, proč by takové aktivity měli dělat, co by jim pro jejich profesi mohly přinést.
Seznam není nutné brát jako etalon naplňující znaky digitální zdatnosti. Uvedených deset aktivit dává spíše tušit, kterým směrem moderní pedagogika kráčí.
Každá z popsaných aktivit vám může otevřít nové obzory, které vám prostředí školní sborovny, tištěných časopisů, televize a rádia neumožní nahlédnout. Tyto obzory jsou od vás vzdáleny jen pár klepnutí myší.
Původní desatero je dostupné na
http://dailygenius.com/tech-savvy-teacher/
.

Související dokumenty

Pracovní situace

Windows 10 pro učitele
Virtuální hospitace: cesta k lepší škole
Škola jako bezpečné místo pro učení s technologiemi a internetem
Moderní on-line způsoby profesního rozvoje učitelů
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Je vaše škola v bezpečí i v kyberprostoru?
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Vzdělávání koordinátorů EV
Výpověď daná zaměstnavatelem pedagogickému pracovníkovi, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace
Čerpání dovolené a volno k samostudiu
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí

Poradna

Smlouva
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Prodloužení zkušební doby
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
IT technika do výuky a nákup z dotace