Cermat - vždy ve střehu

Vydáno:

Je třeba neustále kontrolovat, zda Cermat, organizátor jednotných přijímacích testů, neudělal chybu. Skutečný příběh z jara 2019 ukazuje, že chyba se může objevit i tam, kde by z logiky věci vůbec neměla nastat. Cermat si navíc při její nápravě počínal velmi neprofesionálně.

 

 

 

 

Ředitel Gymnázia Milady Horákové v Praze 4 (GMH) vydal na základě původních výsledků přijímacích testů dodaných Cermatem rozhodnutí o nepřijetí jedné uchazečky ke studiu na čtyřletém oboru. Její rodiče mu poté sdělili, že jim bodový zisk jejich dcery připadá velmi nízký ve srovnání s výsledky, kterých dosáhla v přijímacích testech „nanečisto“. Ačkoli mohli požádat o nahlédnutí do spisu, na což mají zákonné právo, nechali rodiče další postup na škole.
Vedení GMH naštěstí nebralo záležitost na lehkou váhu. Ředitel školy a jeho zástupce společně prošli všechny čtyři záznamové archy s červenými údaji o tom, jak Cermat zpracoval odpovědi uchazečky. Zjistili, že zcela chybějí body u všech úloh, u nichž odpovědi posuzují hodnotitelé. Namísto získaných bodů u (částečně) otevřených úloh našli pouze červené otazníky, představující odhadem 70 bodů za všechny čtyři přijímací testy obou řádných termínů dohromady.
Je nepochopitelné, proč počítačové programy Cermatu vůbec pustily takto vyhodnocené záznamové archy do dalšího zpracování. Varováním měl být zcela zjevný nesoulad mezi vysokou úspěšností uchazečky v uzavřených úlohách a nulovou úspěšností v úlohách vyhodnocovaných lidmi. Tyto dva ukazatele by měl kvalitně připravený program porovnávat zcela rutinně. A pokud červené otazníky znamenají chybějící údaj, mělo být zpracování výsledků uchazečky zastaveno rovnou, stejně jako zpracování výsledků libovolného žáka, v nichž hodnotitelé vynechají nedopatřením nějakou úlohu.
Protože při správně určeném bodovém zisku z přijímacích testů by se uchazečka dostala bez problémů mezi přijaté, poslal ředitel GMH do Cermatu žádost o neprodlené zaslání opravených výsledků. Bez nich nemohl vyhovět očekávanému odvolání rodičů proti rozhodnutí o nepřijetí. Současně požádal o vysvětlení příčin takového závažného pochybení. Uvedl, že činí přijímací řízení nedůvěryhodným a zbytečně přidělává škole práci právě v období, kdy jí všichni mají až nad hlavu. Zdůraznil, že skeny záznamových archů jsou bezchybné a písmo uchazečky je dobře čitelné.
Cermat zaslal opravené výsledky hned následující den ráno a jeho pracovník se za chybu omluvil telefonicky. Oprava však nebyla provedena způsobem, který vyhovuje nárokům správního řízení po stránce formální ani věcné: podle údajů na výpisu ho ředitelka Cermatu podepsala dva dny předtím, než byl vygenerován.
Dále ředitel GMH reklamoval chybu ve vyhodnocení otevřené úlohy 7 testu Matematika pro 1. kolo. Podle klíče správných řešení měly být odpovědi bodovány takto: 7.1 – 1 bod za odpověď „8krát“, 7.2 – 1 bod za odpověď „180krát“, 7.3 – 2 body za odpověď „16 zubů“. Přestože bylo zřejmé, že jde o ostře sledovaný případ, dostala uchazečka 1 bod v podúloze 7.3 za nesprávnou odpověď „12“ (zubů), ačkoli to klíč neumožňuje.
Výpis se správným datem podepsání škola na druhý pokus nakonec obdržela. Reklamaci bodování podúlohy 7.3 však Cermat neuznal, a to se zcela nesrozumitelným vysvětlením: „Úloha č 7 má jediné správné řešení, to je 16 zubů. Úloha obsahuje 3 podmínky v zadání. Uchazečka vypočetla správně 2 podmínky zadání a vypočetla 12 zubů. Jde tedy o částečné splnění podmínek úlohy, a proto obdržela správně 1 bod.“ Které „3 podmínky v zadání“ měl autor vysvětlení na mysli? Uchazečka navíc správně vyřešila jedině podúlohu 7.2, dotovanou 1 bodem. Cermat tedy znovu potvrdil, že nedokáže přiznat chybu ani ve zcela zjevných a v zásadě banálních případech. Pokud dával 1 bod za nesprávnou odpověď „12“ (zubů) také ostatním žákům, měl to uvést v klíči správných odpovědí. Uchazečka navíc získala ve 2. kole v testu Matematika také 33 bodů, ovšem nesporných, takže už vlastně o nic kromě nalezení pravdy nešlo.
Z původních hodnot 32 bodů v češtině a 10 bodů v matematice poskočil po opravě bodový zisk uchazečky na 44 bodů v češtině a 33 bodů v matematice, tedy o plných 35 (!) bodů celkem. Pohodlně se tak dostala mezi přijaté uchazeče na obou školách, na které se hlásila. Celý příběh ovšem vyvrcholil tím, že se Cermat vůbec neobtěžoval oznámit změnu hodnocení další škole, na kterou se uchazečka hlásila. Ta se o ní dozvěděla na základě upozornění ředitele GMH.
V souvislosti se zavedením jednotných přijímacích testů se mluví také o tom, že dále zhorší postavení dětí, jimž rodiče nechtějí nebo nedokážou pomoci v nerovném souboji s překážkami, které před ně staví české školství a chybující úřední moloch. Cermat jako státní instituce přesto opět selhal. Problém, který způsobil, objevilo a odstranilo až vedení Gymnázia Milady Horákové. Plyne z toho jasné poučení: zůstávat ve střehu a důsledně kontrolovat všechno, co Cermat vytvoří.
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, upravuje v § 38 nahlížení do spisu. Protože přijímací řízení je řízením správním, toto ustanovení se na ně vztahuje. Jakkoli to může představovat pro školy další zátěž, mají účastníci řízení a jejich zástupci právo nahlížet do spisu, právo činit si výpisy a právo na to, aby jim škola pořídila kopie spisu nebo jeho části. Nahlížet do spisu lze kdykoli v pracovní době a Cermat samozřejmě nesmí toto právo omezovat, například nějakým pokynem ředitelům škol.
V principu je tedy možné, aby zákonní zástupci žáka získali kopii jeho záznamových archů ještě předtím, než Cermat rozešle školám výpisy s výsledky jednotlivců a zpracované záznamové archy. Měli by si je podrobně prostudovat. Pokud by škola přesto chtěla nahlížení do spisu odepřít, vydá o tom usnesení, které musí obsahovat důvod odepření. Pokud je usnesení vyhlášeno při ústní žádosti, musí být bezodkladně vypracováno písemně a poté žadateli doručeno. Proti usnesení lze podat odvolání, které nemá odkladný účinek.

 

 

 

Související dokumenty

Pracovní situace

První kolo přijímacího řízení v oborech vzdělání bez talentové zkoušky ve školním roce 2021/2022
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Základní informace o talentové zkoušce, jednotné přijímací zkoušce a školní přijímací zkoušce
Příprava přijímání ke vzdělávání ve střední škole nebo konzervatoři
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole
Průběh správního řízení o přijetí ke vzdělávání ve střední škole do vydání rozhodnutí
Rozhodnutí o přijetí ke vzdělávání ve střední škole a doručení rozhodnutí
Rozhodnutí o nepřijetí k vzdělávání ve střední škole
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole - zveřejnění výsledků
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole - zápisový lístek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole - doložení vysvědčení nebo jiných dokladů
Přihlášky k přijímacímu řízení na střední školy nově
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole 2024
Informace pro přijímání na střední školy a konzervatoře ve školním roce 2022/2023
2022/2023: Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - základní souvislosti
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole - autoremedura
Přijetí žáka ke vzdělávání ve střední škole a ke vzdělávání v konzervatoři

Poradna

Přijímací řízení do osmiletého gymnázia u nadaného žáka
Přijetí dítěte do 1. ročníku SŠ mimo přijímací řízení
Přijímací řízení - předčasné podávání žádostí
Přijetí dítěte zaměstnance do MŠ
Pomůcky
Vyživovací povinnost
Kvalifikace
Dvě různé písemné maturitní zkoušky v jedné místnosti
Přijetí dítěte do MŠ po odvolání a registrační číslo
Povinnost přijetí nespádového dítěte na 1. nebo 2. stupeň ZŠ
Absolutorium
Pedagogický dohled na akcích mimo školu
Přijetí žáka na maturitní střední školu bez přijímacího řízení
Uznání částečného dosaženého vzdělání
Přijímací řízení na střední školy podle správního řádu
Vedení souvislé praxe na střední průmyslové škole
Přijímací řízení na VOŠ a opakování 1. ročníku
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Nárok školy na podpůrná opatření při vyšším počtu žáků, kteří na ně mají nárok
Platnost zkoušky