Podpůrná opatření
Od ledna 2026 se podpůrné pozice stávají stabilní součástí pedagogických týmů základních škol. Školní psychology, speciální pedagogy a případně i sociální pedagogy bude možné ve školách se 180 a více žáky hradit přímo ze státního rozpočtu. Tyto změny přinášejí větší předvídatelnost, stabilitu a dostupnost podpůrných služeb, které pomáhají dětem zvládat školní i osobní výzvy, posilují duševní zdraví a přispívají k bezpečnému a přátelskému prostředí ve škole.
Nabízíme vám edici katalogů podpůrných opatření, která je nyní v prodeji na našem e-shopu.
Prosím o posouzení správnosti výkladu, protože informace ze srpna 2025 od dr. Hany Polákové byla, že u Doporučení v podobě personální podpory, které bylo vydané před účinností zákona, se personální podpora nebude rušit jako PO. Toto nekoresponduje s opatřením, které bylo doručeno nyní. Budeme zaměstnanci ukončovat pracovní poměr k 31. 12. 2025?
Ředitelka školy: „…níže vám přeposílám informaci k financování ŠP nebo SP (případně sociálního pedagoga) od 1. 1. 2026, kterou nám poskytla paní Mgr. ... regionální metodička Středního článku podpory pro xxkraj. Vyjádření se vztahuje ke škole, která má 450 žáků a zaměstnává 1,0 úvazek školního psychologa z dotace SR a 1,0 úvazek speciálního pedagoga z podpůrných opatření: ‚Pokud je k 30. 9. 2025 vykázán úvazek školního psychologa ve výši 1,00 hrazený ze státního rozpočtu a úvazek speciálního pedagoga ve výši 1,00 financovaný z podpůrných opatření na základě doporučení ŠPP, pak k 31. 12. 2025 úvazek speciálního pedagoga zanikne. Od ledna 2026 bude mít škola podle počtu žáků nárok na celkový úvazek 1,00. O jeho rozdělení mezi psychologa, speciálního pedagoga nebo sociálního rozhodne ředitel školy. Součet všech úvazků však nesmí překročit 1,00 (PPČ 24 hodin při 100% úvazku). Ředitel školy má povinnost zaměstnat školního psychologa nebo speciálního pedagoga až do výše PHPmax, je-li to vzhledem k vzdělávacím potřebám žáka nebo žáků nezbytné. Ředitel školy bude muset zdůvodnit složení pedagogického týmu z PHPmax. Je-li to nezbytné zaměstná z uvedeného úvazku i školního sociálního pedagoga. Pro složení týmu může využít i přechodné období do 1. 1. 2029. V případě potřeby navýšit PHPmax z důvodu zvýšeného (vysokého) počtu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, žáků se sociálním znevýhodněním nebo žáků talentovaných, jedná ředitel školy se spádovou PPP. Také může škola náležet tzv. k ‚indexovaným‘ školám podle pásma znevýhodněnosti (znevýhodněným nebo výrazně znevýhodněným) a mít navýšen PHPmax. Případné změny v rozdělení úvazků či další organizační opatření související s touto změnou jsou plně v kompetenci ředitele školy.‘ “
Může základní umělecká škola zřídit místo asistenta pedagoga pro kolektivní výuku nehudebních oborů? Může tatáž škola zřídit místo asistenta pedagoga (koordinátora) pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami – podpůrná opatření prvního stupně? Je v kompetenci ředitele školy stanovit v obou případech přímou a nepřímou pedagogickou činnost? Na vytvořenou pracovní pozici si škola nebude nárokovat finanční prostředky ze státního rozpočtu nad rámec přidělených finančních prostředků.
Z podpůrných opatření budou od 1. 1. 2026 hradit obce veškeré pomůcky, které napíše SPC, PPP s finanční náročností nebo pouze ty nad 40000 Kč?
Ve škole máme z 349 žáků (z toho 15 učňů) a z toho: 60 žáků s platným vyšetřením v PPP, z toho 16 s PO 3 a zároveň 3 s IVP, 7 žáků s PLPP v PO1. Přepočteno na % v jednotlivých třídách to vypadá takto:
SVP v %
0%
10%
15%
17%
20%
23%
27%
33%
38%
Počet tříd
1
2
1
4
1
1
1
1
1
Žáci s PO3
ne
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
ano
Tento počet žáků s „problémy“ je extrémně zatěžující pro učitele. Dalo by se říci, že v některých třídách je již lidsky nezvládnutelný. Situaci bohužel nepomůže asistent pedagoga. Ten u nás může zastávat spíše roli „osobního asistenta“, nikoliv zastávat práci učitele v odborné rovině. Jsme uměleckoprůmyslová škola, a byl u nás vždy počet žáků s „problémy“ vyšší než na jiných středních školách. Navíc ještě máme 25 žáků s psychickými obtížemi, o kterých víme v souladu s § 22 odst. 3c) zákona č. 561/2004 Sb., a kteří nechtěli projít PPP, ale jsou v péči psychiatrů, psychologů, psychoterapeutů. Ti nejsou zahrnuti ve výše uvedeném.
Na jaká opatření, z pohledu legislativy, má škola s výše popsanou složitou situací nárok?
- Článek
V červenci 2024 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR informovalo ty, kteří se účastnili připomínkového řízení ke dvěma návrhům na změnu školského zákona z října 2022 a března 2024, že oba návrhy spojilo. Současně uvedlo, že tento spojený návrh na změnu školského zákona nebude obsahovat neposkytování podpůrného opatření asistent pedagoga v základních školách a školních družinách a změny v přijímacím řízení na střední školy do maturitních oborů, tj. oborů s jednotnou přijímací zkouškou. V této části byl už návrh překonán rychlým vývojem událostí kvůli situaci při přijímacím řízení na střední školy, ke kterému došlo na jaře 2023.
V čem spočívá rozdíl v profesích asistent pedagoga a asistent pedagoga vykonávající činnost jako podpůrné opatření? Toto vymezení pedagogických asistentů je uvedeno v nař. vlády č. 75/2005 Sb.
- Článek
U této otázky si možná mnozí klepají na čelo. Samozřejmě že ano. Pokud žák asistenta pedagoga potřebuje, pedagogicko-psychologická poradna ho doporučí, škola na jeho plat dostane peníze a musí ho žákovi zajistit. Uvedený princip však platí teprve od roku 2016 od tzv. inkluzivní novely školského zákona. Předtím byla situace jiná, doporučení z pedagogicko-psychologické poradny neznamenalo automaticky, že škola peníze na asistenta pedagoga skutečně dostane. A právě o tom rozhodoval v prosinci 2023 Ústavní soud.1) Že nás toto rozhodnutí nemusí zajímat, když se vztahuje k dřívější právní úpravě? Ba naopak! Právě s aktuálně diskutovanými změnami směřujícími k omezení počtu asistentů pedagoga nabývá nález Ústavního soudu na aktuálnosti.
- Článek
Článek přibližuje téma vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Popisuje právní úpravu, její principy i východiska, nastiňuje problematiku diskriminace i činnost veřejného ochránce práv a představuje jeho zkušenosti s některými typy podpůrných a jiných přiměřených opatření pro děti se zdravotním postižením: financování asistenta pedagoga, tlumočení do českého znakového jazyka, individuální vzdělávací plán a přístup asistenčního psa do výuky.
Příspěvek je zaměřený na aplikaci individuálního vzdělávacího plánu (IVP) u žáků s mentálním deficitem.
- Článek
Ve školní praxi se setkáváme se žáky s odlišným mateřským jazykem, žáky cizinci, těmi žáky, kteří jsou v českém školství již několik roků, ale přesto nejsou dostatečně adaptováni a jejich komunikační úroveň v českém jazyce je pro vzdělávání stále nedostatečná. Všichni mají nárok na bezplatné vzdělávání, individuální přístup a podpůrná opatření.