Legislativa

  • Článek
Rozvržení pracovní doby pedagogických pracovníků je složitá alchymie – vzhledem k tomu, že pracovní doba pedagogů je tvořena přímou pedagogickou činností a hodinami činnosti nepřímé a každá složka má jiný režim, ovlivněný zákonem o pedagogických pracovnících. Také proto se k některým otázkám vyjádřil Nejvyšší soud.
  • Článek
V předminulém školním roce jsme zahájily naše rozhovory mezi tenkrát ještě ředitelkou a advokátkou o pracovněprávních záležitostech. Vloni jsme si vybraly jako téma školní akce a některá jejich specifika. I v tomto školním roce chceme v našich rozhovorech pokračovat. A tentokrát to bude skutečně „vyšší dívčí“. Povídat si totiž budeme o rozhodnutích soudů, která se týkají školství nebo jsou nějakým způsobem pro školy a jejich vedení důležitá. První rozhovor z této série byl o úrazech a odpovědnosti školy za ně, dnes se podíváme na pracovní právo a postavení ředitele školy.
  • Článek
Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení Změny za období listopad 2025 PhDr. Mgr. Monika Puškinová Ph.D. specialista na školskou legislativu;www.monikapuskinova.cz Sbírka zákonů Zdroj: https://mv.gov.cz...
  • Článek
Zákoník práce (zákon č. 262/2006 Sb.) upravuje případy, kdy je zaměstnavatel povinen omluvit nepřítomnost zaměstnance v práci, případy, při kterých vzniká z vymezených důvodů zaměstnanci nárok na pracovní volno. Častou otázkou bývá, zda je možné v době pracovní neschopnosti pracovat. Odpověď zní, že za určitých podmínek ano, ale není to povinnost zaměstnance.
  • Článek
Jedním z nejčastějších dotazů zaměstnavatelů bez ohledu na oblast a obor je, jaké jsou jejich povinnosti při návratu zaměstnance z mateřské a rodičovské dovolené. Tyto povinnosti se liší podle toho, v jakém věku dítěte zaměstnanec ohlásil návrat. Změny přinesla i poslední novela zákoníku práce (zákon č. 262/2006 Sb.), která stanovila zaměstnavateli další povinnosti a motivuje rodiče malých dětí k dřívějšímu návratu do pracovního procesu.
  • Článek
Přinášíme rozhovor se Zuzanou Libánskou, výchovnou poradkyní a členkou pracovní skupiny Wellbeing Partnerství pro vzdělávání 2030+.
  • Článek
Snad každý ředitel, učitel i rodič už někdy narazil na otázku, zda je nutné doložit nepřítomnost žáka potvrzením od lékaře. Metodický pokyn MŠMT přitom naznačuje poměrně širokou možnost škol takové potvrzení vyžadovat, skutečný právní rámec je však odlišný: lékaři povinnost vydávat potvrzení pro školu nemají, odpovědnost za omluvení absence nese výhradně zákonný zástupce či zletilý žák a školní řád může určit jen formu, jakou se omluva dokládá. Tento článek přináší nezávislou analýzu toho, kde se metodické výklady rozcházejí se zákonem, a ukazuje také přiléhavý postup školy při řešení problémů s absencí žáků. U zaměstnanců je situace zcela odlišná, neboť povinnost dokládat pracovní neschopnost či jiné překážky v práci je u nich jasně a závazně stanovena zákoníkem práce.
  • Článek
Změny za období říjen 2025 PhDr. Mgr. Monika Puškinová Ph.D. specialista na školskou legislativu;www.monikapuskinova.cz Sbírka zákonů Zdroj: https://mv.gov.cz Sdělení č. 356/2025 Sb., o vyhlášení minimální mzdy, nejnižších úrovní zaručeného platu...
  • Článek
Je možné nepřijmout žáka do školní družiny na základě jeho opakovaného porušování školního řádu při vyučování? Nebo jsme povinni jej přijmout a následně na základě porušování vnitřního řádu školní družiny je možno jej vyloučit?
  • Článek
Náročnost práce školského logopeda ve škole vychází zejména z povahy a rozsahu narušení komunikační schopnosti, která se u dětí a žáků vyskytují. Přitom je důležité rozlišovat, zda se u dítěte či žáka jedná o řečové obtíže, nebo o hlubší jazykové narušení.
  • Článek
Řešení problematiky záškoláctví není pro školu jednoduché. Na rozdíl od jiných rizikových chování má ale v tomto případě škola v ruce nástroje, které je možné použít jak vůči žákovi (studentovi), tak vůči zákonným zástupcům. Je však třeba důsledně rozlišovat, v jaké situaci je možné je využít.
Třetí ročník úspěšné konference Škola jako místo setkávání, pořádané redakcí Řízení školy (Wolters Kluwer ČR), se uskutečnil ve čtvrtek 9. října 2025. Stejně jako v předchozích letech nabídl prostor pro sdílení zkušeností, inspirace a společné přemýšlení o tom, jak může vypadat kvalitní škola. Letos jsme se potkali v nových prostorách Kongresového centra hotelu Olšanka.
  • Článek
Pořizování nahrávek pedagogů ze strany žáků a jeho limity jsou častým tématem diskusí. Zástupci školy mají obvykle pocit, že jsou dáni žákům všanc a nemohou se bránit. Situace ale takto černobílá není. I žáci, byť nezletilí, musí respektovat hranice dané právními předpisy a pedagogové mají práva, jen se musí umět kvalifikovaně bránit.
  • Článek
Je relativně běžné, že základní umělecké školy na začátku školního roku „půjčují“ svým, především nově nastoupivším, žákům hudební nástroje. Smyslem toho je jednak umožnit jim vyzkoušet si různé nástroje, aniž by si je museli hned pořizovat, když často ani nevědí, zda právě u tohoto nástroje vydrží, případně poskytnout jim příležitost učit se hře na hudební nástroje, jejichž pořizovací cena je vysoká. Právní ukotvení takového půjčování je však relativně komplikované.
  • Článek
Činnost základní umělecké školy v prvním pololetí školního roku 2025/2026 je ovlivněna zejména novelou školského zákona účinnou od 1. 9. 2026 nebo od 1. 1. 2026.
  • Článek
Činnost mateřské školy v 1. pololetí školního roku 2025/2026 ovlivní nová právní úprava, a to od 1. září 2025, 1. října 2025 a 1. ledna 2026.
  • Článek
S účinností od 1. 9. 2025 nabývají obecné účinnosti dvě zásadní novely školského zákona (zákon č. 561/2004 Sb.). Obě novely předpokládaly také změny prováděcích právních předpisů. Dne 25. 8. 2025 proto byla publikována další novela, která mění některé vyhlášky v oblasti školství, a to s účinností od 1. 9. 2025. Novela této vyhlášky upřesňuje nové povinnosti, které vznikají především mateřským, ale návazně i základním školám v důsledku změn, které se týkají odkladů.
  • Článek
V květnu 2025 se v Poslanecké sněmovně PČR uskutečnil seminář o konkurzech na ředitele škol, pořádaný pod záštitou poslance Jana Berkiho. Cílem bylo sdílet zkušenosti s dosavadním průběhem těchto výběrových řízení a debatovat o jejich možném dalším vývoji. Na žádost redakce nabízím shrnutí svého vystoupení, poznatků z práce se zřizovateli škol a také několik doporučení k případné novelizaci konkurzní vyhlášky.
  • Článek
V předminulém školním roce jsme zahájily naše rozhovory mezi tenkrát ještě ředitelkou a advokátkou o pracovněprávních záležitostech. Vloni jsme si vybraly jako téma školní akce a některá jejich specifika. I v tomto školním roce chceme v našich rozhovorech pokračovat. A tentokrát to bude skutečně „vyšší dívčí“. Povídat si totiž budeme o rozhodnutích soudů, která se týkají školství nebo jsou nějakým způsobem pro školy a jejich vedení důležitá.
  • Článek
V Řízení školy online najdete rozsáhlé zmapování aktuálního stavu právní úpravy poskytování pracovnělékařských služeb pedagogickým pracovníkům škol a školských zařízení. V tomto shrnutí přinášíme přehled základních změn právní úpravy, k nimž došlo nejen v návaznosti na tzv. „flexinovelu“ zákoníku práce č. 120/2025 Sb., jíž byl s účinností od 1. 6. 2025 novelizován i zákon č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách (dále jen „zákon“), ale i v návaznosti na dřívější novely vyhlášky č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách (vyhlášky o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče, dále jen „vyhláška“), č. 422/2022 Sb., která nabyla účinnosti dne 1. 1. 2023, a č. 11/2024 Sb., která nabyla účinnosti dne 31. 1. 2024.