Gender
- Článek
Dospívající potřebují bezpečné a přijímající prostředí, aby se mohli úspěšně vzdělávat a rozvíjet. Je proto žádoucí, aby vyučující otevírali témata, která třídu polarizují. Projekt Učímolgbt.cz nabízí nástroje, které pomohou škole naplnit socializační roli a zároveň minimalizují riziko konfliktů.
Přijímací řízení na naši školu úspěšně absolvovala žákyně, která přijímacím řízením prošla jako dívka, ale již nyní nám společně se zákonnými zástupci oznamuje, že od září již bude v dokumentaci figurovat jako chlapec. Hned na začátku září plánujeme adaptační kurz, kterého se chce zúčastnit. Můžete nám, prosím, poradit, jak nejlépe zvolit ubytování? Bude se jednat o dvě přespání.
V české společnosti stále existují rozdíly v postavení žen a mužů, přičemž tradiční rozdělení jejich rolí je stále patrné. Tyto rozdíly se promítají i do školního prostředí, kde se objevují v různých oblastech vzdělávání a fungování škol.
- Článek
Projekt „Teaching Across Intersections“ odhalil, jak české i evropské učebnice přehlížejí rozmanitost a zachovávají stereotypy. Co si z výzkumu mohou odnést učitelé a učitelky a jak mohou začít vytvářet inkluzivnější výuku? Tento článek vám také představí metodickou příručku, která nabízí konkrétní řešení a tipy pro zlepšení výuky.
- Článek
Nakladatelství Jota přineslo v roce 2024 knihu „Transgender: otevřený rozhovor psychologa a matky dítěte“ autorů Aleny Vernerové a Adama Suchého. Kniha slibuje přinést ucelený a nestranný pohled na problematiku transgenderu a je určena jak širší odborné veřejnosti včetně pedagogů a poradenských pracovníků ve školství, tak všem, kterých se tato tematika týká bezprostředněji – trans lidem a jejich blízkým.
- Článek
Učebnice základních škol reprezentují svět, který děti denně vnímají – muži jsou zobrazováni ve veřejných a prestižních rolích, ženy spíše v rolích pečujících a soukromých. Tyto stereotypy se promítají i do vnímání kariérních možností a brání plnému rozvoji potenciálu mladých lidí.
- Článek
Z 34 vybraných učebnic českého jazyka a matematiky pro druhý stupeň základních škol vychází jasný stereotypní obrázek: etnická jinakost je spojována například s chudobou a necivilizovaností, ženy jsou reprezentovány spíše „u plotny“ než ve veřejných funkcích a mnoho dalších skupin lidí je v podstatě neviditelných.
- Článek
Genderové stereotypy „kluci nepláčou, zajímá je technika“ a „holčičky chtějí být kadeřnicemi“ jsou už z velké části překonané. S genderovou expertkou a lektorkou primární prevence Agátou Hrdličkovou si povídáme o tom, jaká genderová témata by se v současnosti měla objevovat ve školách a proč.
- Článek
V předchozích číslech jsme vám představili metodický soubor Respekt, Rozmanitost, Rovnost & Resilience, zkráceně RRRR, který Society for All (SOFA) tento školní rok pilotuje na několika základních a středních školách. Od dalšího školního roku bude poskytnut školám jako inspirace, jak systematicky podpořit socioemoční učení a wellbeing žáků. V tomto článku se zaměříme na sedmou tematickou oblast metodik s názvem Gender a identita.
- Článek
V přechozích číslech jsme podrobněji představily témata sexuality a genderové identity, které mnoho studujících v současnosti řeší. V tomto článku se zaměříme na to, jak tato témata přinášet do výuky. Probereme obecné zásady, kterých bychom se při otevírání LGBT+ témat v hodinách měli držet, uvedeme několik příkladů konkrétních aktivit do hodin a také tipy na organizace, na něž se lze obrátit pro specializované programy.
- Článek
Přinášíme další článek, který se zabývá LGBT+ tématy v kontextu školního vzdělávání. Tentokrát se zaměříme na studující, kteří řeší svoji genderovou identitu a/nebo své genderové projevy, a školy stojící před rozhodnutím, jak reagovat. Trans studující by měli dostat ve školách podporu a měli by se cítit v bezpečí. Zajištění bezpečí a respektu však může někdy být obtížné, jak ukazuje následující příběh.
- Článek
V dospívání se přirozeně objevuje potřeba prozkoumávat vlastní identitu, a to i z hlediska genderu a sexuality. Dospívající prožívají nové pocity, mění se jejich tělo, objevují se sexuální potřeby, jsou vystaveni novým typům pobídek a hodnocení z okolí – to vše vyvolává řadu otázek. Ty jsou někdy prožívány s radostnou zvědavostí, někdy naopak s obavami až úzkostí.
- Článek
Abeceda – nejen manažerská – začíná písmenem A. V první části našeho seriálu jsme zvládli nejen A (analýza), ale také B (brainstorming/brainwriting), C (cíl nebo raději cesta) a D (důvěra). Dnes se zastavíme u dalších čtyř písmen abecedy a popíšeme si další nástroje využitelné v praxi ředitelů základních uměleckých škol.
- Článek
Patříte mezi vyučující, kteří registrují větší výskyt LGBT+ témat ve škole? Máte ve svých třídách studující, kteří se hlásí k ne-heterosexuální sexuální orientaci nebo menšinové genderové identitě? Naše zkušenosti ukazují, že podle mnoha vyučujících těchto studentů a studentek přibývá. Téma se objevuje stále častěji v politických a kulturních debatách, v médiích a ve veřejném diskurzu. Je tedy logické, že se musí řešit také ve školách, a to buď v souvislosti s identitou samotných studujících, nebo jako téma do výuky, o kterém studující chtějí mluvit.
- Článek
Abeceda – nejen manažerská, začíná písmenem A. V první části našeho seriálu jsme zvládli nejen A (analýza), ale také B (brainstorming/brainwriting), C (cíl nebo raději cesta) a D (důvěra). Dnes se zastavíme u dalších čtyř písmen abecedy a popíšeme si další nástroje využitelné v praxi ředitelky mateřské školy.
- Článek
Jsem emancipovaný muž, což dnes rozhodně nemůže znamenat, že neumím nic uvařit, nejsem schopen vyprat v automatické pračce, že si nedokážu přišít knoflík, že nezvládnu nakrmit či přebalit mimino (byť nepříliš rád) a že budu v domácnosti jen čekat na gauči s pivem v ruce, až se žena o všechno postará.