• Oblíbené
  • Poznámka

Učebnice, které zobrazují všechny: Reflektujeme rozmanitost ve vzdělávání

Vydáno: 8 minut čtení

Projekt „Teaching Across Intersections“ odhalil, jak české i evropské učebnice přehlížejí rozmanitost a zachovávají stereotypy. Co si z výzkumu mohou odnést učitelé a učitelky a jak mohou začít vytvářet inkluzivnější výuku? Tento článek vám také představí metodickou příručku, která nabízí konkrétní řešení a tipy pro zlepšení výuky.

Učebnice, které zobrazují všechny: Reflektujeme rozmanitost ve vzdělávání
Tatiana
Petríkovič
MSc.
genderová expertka v organizaci Genderové informační centrum
Jak reflektujeme svět v učebnicích?
Výuka by měla odrážet různorodost a komplexnost světa, ve kterém žijeme. Přesto analýza 34 učebnic českého jazyka a matematiky ukázala alarmující obraz: ženy jsou v průměru zastoupeny z pouhých 26 % a Romové, LGBTQ+ osoby či lidé s postižením se v textech objevují jen v desetinách procent nebo se o nich nehovoří vůbec.
Tento problém není omezen pouze na Česko. Projekt Erasmus+ „Teaching Across Intersections“, do kterého se zapojily týmy z Česka, Bulharska, Itálie a Rumunska, odhalil podobné trendy i v dalších zemích. Cílem proj

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu