Z 34 vybraných učebnic českého jazyka a matematiky pro druhý stupeň základních škol vychází jasný stereotypní obrázek: etnická jinakost je spojována například s chudobou a necivilizovaností, ženy jsou reprezentovány spíše „u plotny“ než ve veřejných funkcích a mnoho dalších skupin lidí je v podstatě neviditelných.
34 učebnic pod drobnohledem: Stereotypy a reprezentace optikou intersekcionality
Tomáš
Paul
Ph.D.
antropolog, výzkumný pracovník na Katedře sociologie Masarykovy univerzity
Jakou realitu předkládají učebnice základních škol studentkám a studentům? Které stereotypní představy o ženách, mužích, různých etnických skupinách a materiálních podmínkách lidí se v učebnicích nejčastěji opakují? A měli bychom se zajímat o to, že ženy v učebnicích jsou častěji pasivními aktérkami, spojovanými s domácími pracemi, a muži hlavními, aktivními hrdiny? Těmto a dalším otázká