Všeobecně vzdělávací potenciál výtvarných činností v mateřské škole

Vydáno: 18 minut čtení

Jaký je rozdíl mezi pojetím výtvarné výchovy ve smyslu rukodělných činností a pojetím tvořivé výtvarné výchovy? Tvořivá výtvarná výchova podporuje možnost sebevyjádření dítěte a jeho fantazii, a je tím pádem příležitostí v rámci soudobého pojetí výtvarné výchovy umožnit mateřské škole integrovat ostatní obory, a přispívat tak ke všeobecnému vzdělání.

Všeobecně vzdělávací potenciál výtvarných činností v mateřské škole
PhDr.
Věra
Uhl Skřivanová
Ph.D.
vedoucí katedry výtvarné výchovy a kultury Fakulty pedagogické ZČU v Plzni
Mgr.
Monika
Plíhalová
odborná asistentka na katedře výtvarné výchovy a kultury Fakulty pedagogické ZČU v Plzni
Výtvarné činnosti v mateřské škole jsou často zaměňovány za činnosti pracovní s cílem vytvořit výrobek s předem zadanými parametry. Vystřihnout konkrétní tvar, vybarvit ho zadanou barvou, přilepit předem připravené detaily. Místo podpory osobnosti dítěte, jeho kreativity, fantazie a možnosti sebevyjádření se stává cílem výtvarné výchovy především podpora rukodělných dovedností, poslušnosti, preciznosti a čistoty provedení. Soudobá výtvarná výchova přitom umožňuje dětem v souladu s cíli Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV, 2018) poznávat sebe sama, nabízí dětem možnost sebevyjádření, podporuje jejich fantazii a kreativitu, podporuje komunikaci dětí ve skupině.
Výtvarné činnosti v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání
Vzdělávací činnosti dle RVP PV (2018) jsou v mateřské škole založeny na prožitkovém a kooperativním učení hrou a přímých zážitcích dítěte, „které podporují dětskou zvídavost a potřebu objevovat, podněcují radost dítěte z učení, jeho zájem poznávat nové, získávat zkušenosti a ovládat další dovednosti. Ve vzdělávání je třeba využívat přirozený tok dětských myšlenek a spontánních nápadů a poskytovat dítěti dostatek prostoru pro spontánní aktivity a jeho vlastní plány. Učební aktivity probíhají především formou nezávazné dětské hry, kterou se dítě zabývá na základě svého zájmu a vlastní volby (s. 8)“.
Vzdělávací obsah je v RVP PV (2018) pojímán jako kompaktní, vnitřně propojený celek. Rozčleněn je do pěti vzdělávacích oblastí – biologické, psychologické, interpersonální, sociálně kulturní a environmentální: Dítě a jeho tělo; Dítě a jeho psychika; Dítě a ten druhý; Dítě a společnost; Dítě a svět.
Kde však nalezneme vzdělávací obsah výtvarné výchovy? Cíle jmenovaných úzce provázaných vzdělávacích oblastí nevedou ke zdokonalování izolovaných znalostí a dovedností, ale přispívají k celkovému rozvoji osobnosti dítěte. Vydělit z takto pojatého programu výtvarné činnosti (stejně jako činnosti pohybové, hudební, předmatematické aj.) by bylo vůči integrativnímu přístupu k předškolnímu vzdělávání protichůdné. Jednotlivé oblasti je třeba vnímat v interdisciplinárních vztazích. Proto je přiro

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Mediální vzdělávání
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Nastavení strategie výuky na dálku
Individuální konzultace na půdě školy
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon

Články

Všeobecně vzdělávací potenciál výtvarných činností v mateřské škole, 2. část