Starší učitelé (konečně) v centru pozornosti

Vydáno:

Bohumíra Lazarová je docentkou na Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity a již fiadu let se zabývá školním poradenstvím a také tématy spojenými s učitelskou profesí. V nedávné době vyšla publikace „Pozdní sběr. O práci zkušených učitelů“, ve které tato autorka shrnuje výsledky výzkumu zaměřeného na problematiku učitelů ve věku nad 50 let. Stárnutí v profesi, resp. stárnutí v učitelství se stalo hlavním tématem i našeho rozhovoru.

Starší učitelé (konečně) v centru pozornosti
doc. PhDr.
Bohumíra
Lazarová
Ph. D.
Ústav pedagogických věd, FF MU Brno
Co Vás přivedlo k nápadu věnovat se problematice zkušených učitelů?
Snaha věnovat se tématu zkušených učitelů, v našem pojetí tedy těm, kteří přesáhli padesátku a strávili již za katedrami celou řadu let, je logickým vyústěním celospolečenských trendů. I v jiných profesních oblastech se dnes starším a starým lidem věnuje podstatně větší pozornost než ještě nedávno, byť zatím jde spíše o témata typu „stárnoucí společnost“ či „stárnoucí pracovní síla“.
Fenomén stárnutí pracovní síly se přirozeně týká i školství. I když ministerstvo nedávno (deklarativně) podpořilo vstup mladých učitelů do škol, je zřejmé, že k významnému omlazení ve školách dojít v dohledné době nemůže. Naopak, s efekty stárnoucí společnosti i důchodové reformy je třeba počítat a zaměřit pozornost nejen na motivaci mladých učitelů, ale i těch, kteří budou i v relativně vysokém věku ještě stále stát před svými žáky ve třídě.
Našim výzkumem jsme chtěli poznat a popsat některá specifika starších učitelů, jejich postavení ve škole, názory, postoje, problémy a potřeby. Všichni učitelé jsou v posledních zhruba deseti letech vystaveni velkým změnám ve školství, na které musí reagovat. A právě starší učitelé jsou snad logicky, ale mnohdy neprávem posuzováni jako ti, kteří jen s obtížemi s novinkami doby dokážou držet krok. K pracovnímu chování zkušených učitelů se obecně váže celá řada stereotypů.
Pokud tedy pomineme rizika spojená s věkem či stárnutím, je možné říci, jaké jsou přednosti starších učitelů?
Naštěstí lze obecně dnes již vysledovat tendenci nahlížet na starší lidi, starší pracovníky a stáří jako takové v jiném, řekněme více pozitivním světle. Těch kladů nebo snad
výhod spojených s vyšším věkem, i pokud jde o učitele, lze najít celou řadu.
Podle mínění dotazovaných starších učitelů a zástupců vedení škol
je možné identifikovat jisté změny, ke kterým u učitelů v průběhu let strávených v učitelství dochází.
Zaměřili jsme se především na změny v sebepojetí učitele a vztahově-postojové. Starší učitelé jsou považováni především za stabilnější, loajální a ve vztazích spíše nekonfliktní, což souvisí se snižujícími se ambicemi a tendencí ke klidu. Výsledky naznačují s věkem se zvyšující odpovědnost spojenou především s obavami o zdraví žáků.Výhoda zkušenosti je pak vykládána jako větší nadhled, odstup, schopnost individuálního přístupu, dovednost řešit efektivně a nekonfliktně problémové situace s žáky i rodiči, schopnost dobře vybírat(z výukových materiálů, z nabídek dalšího vzdělávání) či
schopnost improvizace.
Je však zřejmé, že vše je třeba nahlížet skrze osobnost učitele a ne všechny poznatky je možné zobecňovat. Jde spíše o určité trendy ve vývoji. Další výsledky jsou shrnuty jednak v již zmíněné publikaci a také v některých dílčích textech. Naše výsledky jsme publikovali také v časopise Studia paedagogica, který vydává Ústav pedagogických věd FF MU v Brně - mimochodem, tento časopis pravidelně nabízí řadu zajímavých studií z pedagogické teorie i praxe (viz ).
Napověděl výzkum něco o mezigeneračních vztazích ve školách?
Něco snad ano.
Od výzkumů nemůžeme očekávat, že odhalí hluboce skryté motivační zdroje, individuální více či méně reflektované pocity
- někteří dotazovaní nejsou ochotni je z pochopitelných důvodů vyjadřovat, jiní nejsou schopni a asi ani ochotni zamýšlet se nad svými skutečnými pocity, postoji a relevantním způsobem je vyjádřit. Převážná část dotazovaných učitelů a ředitelů zmiňovala spolupráci napříč školou a dobré vztahy - dobrý kolektiv je uváděn jako jeden ze základních motivačních faktorů, resp. faktorů pracovní spokojenosti učitelů.
Z pohledu některých starších učitelů jsou zdrojem případných mezigeneračních nedorozumění odlišné představy o normách, kázni, požadavcích či komunikaci se žáky.
Možná hůře než mladí pak snášejí uvolněné chování žáků a liberálnost rodičů. Starší učitelé mají s čím srovnávat a právě srovnávání s minulostí obvykle vede ke skeptickému stesku „staré dobré časy“.
Mladší učitelé jsou navíc v mnohém aktivnější a rychlejší, dokážou si říct o to, co potřebují.
Ti starší mají tendenci věci více promýšlet, než se do nich pustí, mnohé z navrhovaných novinek a nápadů u nich evokují pocit „déja vu“ a ve srovnání s mladými nadšenci pak působí pasivněji nebo snad i neochotněji.
Starší učitelé také sdělují, že rádi nabídnou mladším kolegům své zkušenosti, někteří však pozorují z jejich strany spíše nezájem, dokonce i
hovoří o vysokém sebevědomí nastupující generace učitelů. Zde však jistě sehrává roli i forma předávání zkušenosti a poznatků, ne každý dobrý učitel dokáže přijatelným způsobem předávat své zkušenosti mladším kolegům.
Co to může znamenat pro vedení školy?
Asi nejdůležitější výzvou je
naučit se vnímat potřeby starších učitelů, chápat jisté změny v jejich chování. Ředitelé většinou nechtějí rozlišovat mezi staršími a mladými pracovníky
a dobře vědí, že jim patrně nemohou dopřát nějakých zásadních úlev, které by mohly narušit klima a vztahy. Přesto někteří ředitelé uvádějí, že jsou ochotni reflektovat specifika a potřeby starších učitelů a snaží se rozlišovat mezi každodenními úkoly a funkcemi ve škole, kterými mohou být učitelé pověřováni i s ohledem na věk. Napadají mě v této souvislosti mnohdy zatěžující dozory na chodbách, školní výlety, pro starší již nevhodné ubytování na aktivitách dalšího vzdělávání či jiných výjezdech apod. Vždy je však třeba brát v úvahu,
zda starší učitel o nějaká „privilegia“ či změnu v běžné zátěži vůbec stojí a zda naopak nechápe rozdílný přístup jako diskriminační.
Zdá se také, že je důležité reflektovat školní demografii, tedy věkové rozložení učitelů ve škole. I velmi mladý tým, na první pohled soudržný, aktivní a schopný, skrývá jistá rizika. Nejde jen o stabilitu týmu a udržení jisté „zkušenostní banky“ či „paměti školy“, ale je třeba vnímat i to, že jak mladí, tak i ti starší přirozeně inklinují k věkovým vrstevníkům. Ukazuje se, že starší učitelé obvykle preferují konzultace se staršími kolegy, před kterými snáze přiznají pochybnosti a kteří jim dokážou poskytnout bezpečí pro otevřenost a sdílení i osobních strastí.
Vyváženost týmu z hlediska věku tedy bezesporu stojí za pozornost.
A zvláštní pozornost zasluhují i vztahy mladé vedení - starší učitelé, které v sobě mohou také skrývat celou řadu rizik zejména tehdy, dochází-li ve škole k rychlým změnám a boření starého, které se však doposud jevilo jako funkční.
Kdybyste měla na základě vašich zjištění doporučit něco legislativní školské sféře, co by to bylo?
To je trochu nevděčný úkol, protože téměř každé doporučení se v dnešním společensko-ekonomickém nastavení bude jevit jako utopie. Přesto se leckdy od výzkumu očekává, že nějaká doporučení přinese. Určitě bych podpořila
zrychlení snah o přepracování kariérního řádu učitelů.
Právě ten může podpořit postavení těch starších učitelů, kteří neustrnou ve vývoji a jsou celý pracovní život angažovaní. Dnes celá řada starších angažovaných učitelů, kteří drží krok s dobou a dobře slouží škole, nevystoupá v kariérním žebříčku o mnoho výše než začínající učitel. Ani pokud jde o status či pozici ve škole, ani pokud jde o finanční ohodnocení.
Dále se nabízejí již možná více diskusí vzbuzující úvahy o jistém posunu v roli učitelů v průběhu kariéry. A myslím tím směrem k metodické práci, psaní projektů, péči o sbírky, organizační práci, uvádění začínajících učitelů apod., na úkor přímé práce s žáky, která je přece jen pro učitele kolem šedesátky již unavující. Právě na únavu a věčný boj s časem si starší učitelé stěžují nejvíce. Laická představa veřejnosti o tom, že učitel „odučí a jde domů“ a že má jednou pro vždy hotové přípravy do výuky, již dávno neplatí.
Navrhovaná progrese důchodového věku může právě u takových profesí jako je učitelství přinést celou řadu společenských a ekonomických problémů i individuálních tragédií.
Na druhé straně by stát měl dát učitelůmdůchodcům příležitost účastnit se školního života ve své bývalé škole, ale třeba i v jiných školách. Zjistili jsme, že celá řada starších učitelů má zájem pracovat i v důchodua chce jen pomalu rozvolňovat své pracovní povinnosti, poněkud menší zájem o pracující důchodce-učitele je pak ze strany ředitelů. Školy však mohou být podporovány v tom, aby mohly zaměstnávat aktivní učiteledůchodce jako „záskok“ za chybějící učitele, nabídnout jim organizační či metodickou práci, zapojit je do péče o začínající učitele apod.
Je třeba se připravit na to, že se ve
školách budeme setkávat stále s učiteli v relativně vysokém věku.
Mnohé je samozřejmě na nich samých - najít si strategie zvládání handicapů, zůstat aktivní, učit se, ale hlavně se nebát. V mnohém jim však může napomoci právě školská legislativa, ale především chápající a moudré vedení školy.
Rozhovor vedla Naďa Eretová

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Vzdělávání koordinátorů EV
Výpověď daná zaměstnavatelem pedagogickému pracovníkovi, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace
Čerpání dovolené a volno k samostudiu
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Cestovní náhrady
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?

Poradna

Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Prodloužení zkušební doby
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období