U nás je snadné kritizovat ministerstvo školství, protože v řadě případů postupuje velmi neprofesionálně, leckdy nenaplňuje své poslání a nehájí dostatečně vzdělávací zájmy dětí, učitelů ani této společnosti. A ještě tyto své postupy obhajuje i v situaci, kdy je zřejmé, že nefungují dobře, že jejich faktické dopady jsou převážně negativní. Nevzpomínám si, že bych kdy zaslechl z úst představitelů ministerstva přiznání vlastní chyby. Nanejvýš když se už něco napraví, můžeme zaslechnout, že se v minulosti vyskytl dílčí problém. Tento postup má samozřejmě logiku, protože ve vzduchu je legitimní otázka, proč když je něco špatně a vy to víte, nic s tím neuděláte. Jedině když se vymění politická garnitura, tak se kritiky můžeme dočkat. Dokonce se někdy přes noc i z původně rozumných, jen nedotažených opatření mohou přes noc stát opatření kritizovaná a jednoznačně špatná. Často je zdrojem kritiky veřejnosti skutečnost, že ministerstvo (jde o pouhý občany placený úřad, ne o nezávislou odbornou instituci!) nekomunikuje vůbec. Nebo že se tváří, že komunikuje, ale ve skutečnosti si bez ohledu na hlasy veřejnosti včetně té odborné udělá, co chce.
Přijetí každého předpisu by měla předcházet otevřená diskuse a přesvědčovací kampaň
Vydáno:
Přijetí každého předpisu by měla předcházet otevřená diskuse a přesvědčovací kampaň
PhDr.
Václav
Mertin
dětský psycholog, katedra psychologie FF UK
Když už ministerští úředníci něco vymyslí a dovedou do stadia realizace, jsou přesvědčeni, že tento jejich předložený koncept odborná i laická veřejnost pochopí a bezprostředně začne správně (a s plným zaujetím) naplňovat. Nechme stranou verzi, že je vlastně nic moc mimo úřad a papíry nezajímá. Takže pak stačí vytvořit předpis, dovést ho k příslušnému schválení a úkol je splněn. Dobrá věc se podařila a je jen na učitelích a dalších odbornících ve školství, aby ho začali naplňovat. Jenže tak psychika učitelů (podobně rodičů), zejména však zkušených praktiků rozhodně nefunguje.
Vzhledem k tomu, že mají leckdy i velmi dlouhou zkušenost s určitými postupy, zvykli si na ně, naučili se v nich pohy