Monitoring kurikulární reformy

Vydáno:

Kurikulární reforma probíhá napříč celým školstvím. Dotkla se předškolního, základního a středního vzdělávání, ale i vzdělání speciálního. Rámcové vzdělávací programy pro předškolní, základní a gymnaziální vzdělávání připravoval Výzkumný ústav pedagogický v Praze (dále jen „VÚP“), který je nyní divizí Národního ústavu pro vzdělávání (dále jen „NÚV“). Přípravou a vydáním těchto programů však aktivity ústavu v této oblasti neskončily – VÚP se zaměřil také na monitorování průběhu kurikulární reformy a její metodickou podporu.

Monitoring kurikulární reformy
PaedDr.
Jan
Tupý
Národní ústav pro vzdělávání, divize VÚP
Mgr.
Jitka
Jarníková
Národní ústav pro vzdělávání, divize VÚP
Sledováním kurikulární reformy se VÚP zabývá již od roku 2007. Postupně mapuje pomocí rozhovorů a dotazníků dílčí aspekty reformy na školách. Od dubna do června letošního roku se uskutečnila on-line dotazníková šetření na mateřských a základních školách a na základních školách speciálních.
V
mateřských školách
se zjišťovaly podmínky škol, počty a složení dětí ve třídách, možnosti věnovat se jim individuálně a přizpůsobovat tomu činnosti v MŠ. Další dotazy byly směrovány do oblasti vzdělávání učitelek, spolupráce s rodiči, zjišťování individuálního pokroku dětí i práce s těmito výsledky a k dalším aktivitám.
V
základních školách
odpovídali ředitelé a učitelé 1. a 2. stupně, kteří vyučovali podle školních vzdělávacích programů (dále jen „ŠVP“) český jazyk, matematiku a ICT. U ředitelů byly sledovány dvě oblasti: hospitační činnost a testování. U učitelů se dotazy týkaly jejich podílu na tvorbě učebních osnov v ŠVP, zjišťoval se význam jednotlivých částí učebních osnov a potřeba je po čtyřech letech výuky podle ŠVP měnit. Dalšími oblastmi sledování bylo plánování výuky, hodnocení žáků, testování a práce s výsledky testů. Dotazy na
základní školy speciální
byly určeny koordinátorům tvorby ŠVP. Dotazník zjišťoval především jejich pohled na smysluplnost jednotlivých částí RVP ZŠS a pracnost či problematičnost zapracování těchto částí do ŠVP. Sledovalo se také například to, v čem na základních školách speciálních vidí největší přínos ŠVP nebo jak se na těchto školách sladila výuka podle dobíhajících programů a podle ŠVP.
U všech druhů škol byl volen vzorek 300 náhodně vybraných škol. Výsledky dotazníků budou zveřejněny v průběhu podzimu na webových stránkách NÚV, v části divize VÚP. Významným materiálem, který vznikl v letošním roce, je
Přehled monitoringu
se všemi dotazy pro rozhovory a dotazníky a s odkazy na zjištěné výsledky od roku 2007. Materiál slouží jako informace o průběžném sledování kurikulární reformy a jako podklad pro její další nasměrování. Hlavní garantkou monitoringu ve VÚP je
Mgr. Jitka Jarníková. Dokument najdete na webových stránkách divize VÚP.