DYS-centrum Praha o.s.

Vydáno:

Dovolte mi představit neziskovou organizaci DYS-centrum® Praha o.s. (dále jen „DYS-centrum“), která již sedmnáct let působí nejen v Praze, ale svými aktivitami dosahuje i do mnoha dalších koutů České republiky.

DYS-centrum® Praha o.s.
PhDr.
Lenka
Krejčová
Ph. D.
psycholožka, katedra psychologie FF UK, DYS-centrum Praha, o. s.
DYS-centrum bylo založeno v roce 1995 z popudu pana profesora Z. Matějčka, který je pokládán za jednoho z nestorů práce s jedinci s dyslexií. Podílel se jak na tvorbě diagnostických nástrojů, tak na vyhledávání vhodných intervenčních postupů. A mimo to realizoval množství ucelených výzkumů v této oblasti. Již v době vzniku DYScentra si uvědomoval to, co dnes víme zcela bezpečně – p
ouze dlouhodobou a systematickou prací s dětmi i dospívajícími s dyslexií je možné jejich obtíže minimalizovat
a pomoci jim osvojit si takové způsoby práce, aby jim dyslexie nekomplikovala život.
Současně si však byl vědom skutečnosti, že pedagogicko-psychologické poradny, které mají oficiálně žáky s dyslexií v péči, bohužel nemají dostatečné kapacity pro zajištění dlouhodobé spolupráce. Mnohdy realizují diagnostické vyšetření, stanoví závěry a doporučení, ale nemají možnost sledovat klienty dlouhodobě, nemohou s nimi řešit každodenní školní i mimoškolní trable. A právě s tímto záměrem v 90. letech DYS-centrumr Praha o.s. vzniklo.
Jak již bystrý čtenář zajisté pochopil, cílovou skupinou DYS-centra jsou jedinci s dyslexií, resp. s poruchami učení(dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie),
a také se specifickými poruchami chování
(syndrom ADHD či ADD). Záměrně se vyhýbám spojení žáci nebo děti s dyslexií, protože mezi klientelou se stále častěji objevují také dospělí s dyslexií, kteří si po všelijakých peripetiích doplňují vzdělání (není neobvyklé, že přicházejí dospělí s dyslexií, kteří kdysi vystudovali učiliště a nyní vcelku úspěšně zvládají vysokou školu, jen potřebují drobné rady a úpravy studijních podmínek), hledají pomoc a podporu při výkonu profese a v neposlední řadě chtějí vědět, zda skutečně mají dyslexii (žádají tedy o své první vyšetření v životě). Jednou z významných aktivit DYS-centra je tedy průběžná práce s dětmi, dospívajícími i dospělými. V současné době nabízíme jak komplexní diagnostiku, tak dlouhodobé vedení klientů.
Kromě tradičních reedukací, které jsou nejčastěji určeny žákům základních škol, absolvují naši klienti také ucelené rozvíjející programy.Většina z nich se cíleně zaměřuje na podporu verbálního vyjadřování, soustředění, sluchové a zrakové percepce, logického myšlení, paměti, prostorové orientace, ale také grafomotoriky, práce s textem, systematického plnění úkolů či hledání účinných strategií zvládání školních povinností.Mezi nejčastěji využívané patří
programy HYPO a MAXÍK
pro předškoláky, kteří potřebují především podporu před zahájením školní docházky,
KUPOZ, Percepční a motorická oslabení ve školní praxi
(obojí pro žáky základních škol),
Feuersteinovo instrumentální obohacování
(pro jakoukoli věkovou skupinu) či autorský program DYS-centra Já na to mám! (pro středoškoláky).
POZNÁMKA REDAKCE
Program „Já na to mám“ byl podrobně představen v Řízení školy č. 6/2011 včetně ukázek pracovních listů. Článek najdete také na
www.rizeniskoly.cz
v archivu článků po zadání názvu článku („Já na to mám“ program rozvoje učebních strategií pro středoškoláky s dyslexií) nebo jména autorek (Lenka Krejčová, Zuzana Pospíšilová).
Naší snahou je, aby klienti, kteří absolvují vyšetření, měli vždy možnost navázat další spolupráci s DYS-centrem a získali průběžnou podporu. Např. v roce 2011 využilo služeb DYS-centra 259 klientů a většina z nich docházela opakovaně. Rekordmany byli dva klienti, kteří navštívili DYS-centrum za uplynulý rok 36krát – když odečteme prázdninové týdny, byli v DYS-centru téměř každý týden.
Při práci s dětmi
ovšem pokládáme za nesmírně důležitý předpoklad úspěchu
spolupráci s jejich rodiči.
Vždy se snažíme, aby
rodiče byli při terapiích s dětmi přítomni, a ukazujeme jim, co je pro děti užitečné, nač se mají zaměřit doma, čeho se naopak vyvarovat.
Ačkoli některé děti docházejí do DYS-centra takřka každý týden, je nutné, aby všechny aktivity zde realizované měly přesah do práce ve škole i školních příprav doma. Někdy je mimo to třeba, aby se rozvoji určitých dovedností věnovala pozornost při každodenních činnostech, v běžném ruchu rodinného života. Nesmírně si také vážíme těch učitelů, kteří se sami zajímají, jak mohou být nápomocni, co v DYS-centru s klienty (tedy jejich žáky) děláme a jak oni na to mohou navázat ve škole.
Ani osobní konzultace s učiteli nejsou neobvyklé, ač bychom si někdy přáli, aby jich bylo ještě více.
Kromě práce s klienty představuje další významnou aktivitu DYS-centra
organizace vzdělávacích kurzů pro učitele mateřských, základních i středních škol i poradenské pracovníky.
DYS-centrum je akreditované pracoviště Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) a také
všechny nabízené kurzy mají akreditaci v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
V letošním školním roce nabízíme 56 kurzů zaměřených především na problematiku poruch učení a chování, příp. na podporu předškoláků pro dobrý start ve škole. Nutno říci, že
největší zájem přichází z mateřských škol a od učitelů 1. stupně základních škol.
Přesto věříme, že také učitelé 2. stupně i středních škol si brzy všimnou, že poruchy učení nejsou pouze záležitostí 1. stupně, naopak na vyšších stupních studia mnohdy komplikují žákům život ještě více, zejména když nemají v učitelích oporu.
Se vzděláváním souvisí ještě jedna aktivita, které se s radostí věnujeme, a to
konference a výstava pomůcek DYSKORUNKA, která se obvykle koná v podzimních měsících. Také konference je akreditována MŠMT a musíme konstatovat, že zájem o obě akce, které se pod názvem DYSKORUNKA skrývají, stále roste.
Třetí nejvýznamnější aktivitou DYS-centra je
distribuce pomůcek, publikací a didaktických materiálů
, které jsou užitečné pro žáky s dyslexií i dalšími poruchami učení. Zájem o ně projevují jak rodiče, tak školy i poradenská zařízení. Snažíme se mít v nabídce většinu pomůcek zaměřených na problematiku poruch učení, které v naší republice existují a prokázaly svoji účinnost.
Za uplynulých sedmnáct let
DYS-centrum výrazně rozšířilo nabídku svých aktivit. Přesto se stále
snažíme mít na mysli hlavní ideu, s níž vznikalo, a věříme, že kdyby naši práci profesor Matějček dnes mohl vidět, byl by s námi spokojený.
Více informací na
www.dyscentrum.org
Kontakt:
dyscentrum@dyscentrum.org