Třída budoucnosti aneb Jak vypadají vaše učebny?

Vydáno:

Typický obrázek učebny na základní škole tvoří tabule, stůl pro učitele a tři řady za sebou srovnaných žákovských lavic. Tedy ideální uspořádání pro frontální výuku nebo práci ve dvojicích. Možná však limitující pro ty, kteří preferují během hodiny využívat různé metody a formy výuky (přeskládání lavic pro práci ve skupinách zabere poměrně dost času apod.). Pojďme si proto představit koncept Future Classroom Lab, tedy třídu budoucnosti.

Třída budoucnosti aneb Jak vypadají vaše učebny?
Ing. Mgr.
Vladimíra
Kyselková
Dům zahraniční spolupráce, European Schoolnet
Future Classroom Lab je modelová třída, která byla vybudována v Bruselu v prostorách sdružení European Schoolnet (síť ministerstev školství a pověřených národních agentur, která se zaměřuje na spolupráci škol v Evropě a inovace ve vzdělávání, www.eun.org). Tato vzorová třída má za cíl ukázat možnosti výuky a učení v celé šíři, včetně uspořádání a vybavení, které je mohou usnadnit.
Future Classroom Lab je rozčleněna do šesti zón podporujících různé pedagogické přístupy a formy učení. Zóny na sebe plynule navazují a tvoří jeden velký flexibilní a rozmanitý prostor. Součástí vybavení je mobilní nábytek, který lze snadno přeskládat dle aktuálních potřeb (vytvoření různě početných skupin, přesun mezi zónami apod.), a také digitální technologie.
Zóny ve Future Classroom Lab, jejich zaměření a příklady vybavení:
*
Zkoumej! (Investigate) – prostor pro badatelsky orientovanou výuku, projektové učení (tablety s různými senzory, online laboratoře, roboti apod.)
*
Vytvářej! (Create) – prostor, v němž se žáci stávají tvůrci vzdělávacího obsahu (audiovizuální technika, software pro tvorbu prezentací, videa atd.)
*
Spolupracuj! (Exchange) – uspořádání podporuje týmovou práci žáků (interaktivní tabule, software pro myšlenkové mapy apod.)
*
Prezentuj! (Present) – místo, kde se žáci učí představit svou práci ostatním (interaktivní tabule, online nástroje pro prezentaci vzdělávacího obsahu)
*
Zapoj se! (Interact) – klasické uspořádání třídy, vybavení podporuje aktivní zapojení všech žáků do výuky (hlasovací zařízení, software pro správu výuky atd.)
*
Rozvíjej se! (Develop) – prostor pro neformální učení a (sebe)hodnocení, vhodný také pro personalizované učení (polštáře, zástěny, software pro personalizované učení apod.)
Bruselská Future Classroom Lab je inspirací pro vznik nových učeben napříč Evropou. Cílem není vytvořit identické kopie, ale využít některé prvky a nápady a vybudovat takovou třídu, která odpovídá lokálním podmínkám. Dobrým příkladem je Základní škola Dr. Edvarda Beneše v Praze-Čakovicích, které se podařilo vytvořit svou verzi třídy budoucnosti. Z běžného rozpočtu školy byla zrenovována jedna z větších tříd. Vybavena byla nábytkem, který je lehký a flexibilní (židle se dají stohovat, stoly různě přestavovat nebo dát stranou). Prostor třídy se tak může velmi snadno měnit podle potřeb učitele a žáků, nejčastěji ale žáci sedí ve skupinách. Přímo ve třídě jsou uskladněny digitální technologie, které se využívají pro výuku (tablety, zelené plátno pro klíčování, senzory, pomůcky pro výuku robotiky). Samotné uspořádání třídy vybízí učitele k tomu, aby častěji volil aktivity zaměřené na skupinovou práci nebo činnosti, v nichž žáci musí být aktivnější (zkoumání, vytváření, projektové učení). Zkušenosti s učením v této třídě jsou pozitivní – s oblibou ji využívají nejen učitelé přírodovědných předmětů, ale také učitelé jazyků nebo prvního stupně.
Podrobnější informace se můžete dočíst v publikaci Třída budoucnosti, kterou připravil Dům zahraniční spolupráce. Kromě zkušeností s alternativním uspořádáním prostoru obsahuje rovněž sadu námětů na aktivity do přírodovědných předmětů. Zdarma si ji můžete stáhnout na webových stránkách www.dzs.cz/eun, kde najdete také užitečné odkazy, aktuality a další informace.
Obrázek 1 Future Classroom Lab v Bruselu je složena z několika barevně rozlišených zón.
Obrázek 2 Třída budoucnosti v Praze-Čakovicích je vybavena flexibilním nábytkem a digitálními technologiemi.

Související dokumenty

Pracovní situace

Nastavení strategie výuky na dálku
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání

Poradna

Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Přestup žáka cizince
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026