„Škola je dílna lidskosti, kdež lidé mladí a suroví bývají ku přijetí plných pravých obrysů vzdělávaní, aby nezůstali pařezy, nýbrž stali se živými obrazy Boha, tvory Tvůrci nejpodobnějšími.“ Jan Amos Komenský Když jsem v tom věku byl, kdy rozum jsem jakžtakž pobral a dobré od zlého rozpoznávat se zhruba naučil, začal jsem ve své práci hledat větší zalíbení. Hodně jsem přemýšlel o tom, proč dělám práci, kterou dělám, proč tak, jak ji dělám, a jaký vlastně jsem. Ale na nic jsem nepřicházel. Vyšel jsem si tedy ven na vzduch, aby mě něco napadlo.
Škola dílna lidskosti
Mgr.
Aleš
Benda
školní speciální pedagog, učitel hudební výchovy, ZŠ Vratislavice nad Nisou,
Procházím se ve stínu vzrostlých jizerských buků. Vnímám překrásnou barvu podzimního listí a napětí slavnostního tlení. Vtom jako bych slyšel hlasy, které ke mně začaly promlouvat. A pak jsem zahlédl i postavy, které se zhmotňovaly tím více, čím více slov znělo, až zahltily celý prostor, že na slunce vidět nebylo. Jedna hovořila o disciplíně, druhá o metodice, třetí o technologiích, čtvrtá se považovala za osvíceného didaktika, pátá vyzdvihovala profesionalitu nad přátelství, šestá intelektualismus nad lidské vztahy, sedmá uznávala pouze liberalismus a osmá metodu cukru a biče. Další přesvědčovala ostatní, že nejdůležitější jsou jazyky a zvyky, jiná se bila v prsa a prosazovala memorování a ta vys