V minulém díle jsme se zaměřili na to, jak ve škole otevírat smysluplné profesní rozhovory o změně. Ujasnili jsme si, že sdílení zkušeností a prvních kroků v týmech předmětových komisí nebo metodických sdružení může být silným motorem pro pozitivní posun, a nyní nás čekají konkrétní první kroky.
Sdílení změny s kolegy v týmu
Seriál o revizi ŠVP, 4. část
Mgr.
Zuzana
Svobodová
Ph.D., DBA
katedra andragogiky a managementu vzdelavani PedF UK
Ve chvíli, kdy máme za sebou první reflexe a otevřené debaty s kolegy, přichází čas na další krok – naplánovat konkrétní podobu změny. Ne však celou naráz, aby nás zahltila a paralyzovala, ale jako sérii malých, promyšlených a sdílených kroků, které vedou ke zvolenému cíli. Tento princip malých kroků a postupného zlepšování, známý pod názvem kaizen, se osvědčil nejen ve firemním prostředí, ale i ve vzdělávání. Ukazuje, že i velká změna se dá zvládnout, pokud ji rozložíme na drobné a dosažitelné úpravy každodenní praxe. O tom, jak takový přístup může vypadat právě při úpravách ŠVP, bude tento díl seriálu.