Pouhá výuka moderních dějin nám nezajistí moderní výuku dějepisu

Vydáno:

Současné změny v RVP ZV, které si vyžádala implementace nové podoby výuky informatiky, se dotkly také výuky dějepisu. Některé výstupy se zúžily, jiné byly vyškrtnuty a oslabila se časová dotace oblasti Člověk a společnost. Ponechme nyní stranou odbornost těchto škrtů. Někdo by přesto mohl jásat: „Konečně se seškrtává přílišný objem učiva, konečně mizí některé části z dějin pravěku…“ Avšak ani jedno nijak nezajistí moderní podobu výuky dějepisu. Její podstata totiž neleží ani v diskuzi, zda ještě více omezit výuku starších dějin ve prospěch nejnovějších období, nebo zda učit chronologicky, či tematicky. Klíčovou otázkou k opravdu modernímu a kvalitnímu dějepisnému vzdělávání je, jakým způsobem dějepis vyučovat, tedy jakou formou, co tato podoba výuky v žácích otevírá a jaké vzdělávací cíle naplňuje.

Žáci osmé třídy začínají hodinu diskuzí. Sdělují své dosavadní představy a názory na základě otázky „
Jaké postavení měla žena ve společnosti 19. století?
”. Žáci ve skupinách vytvářejí další otázky na informace, které by potřebovali znát, aby mohli na základní otázku odpovědět. Vytvářejí také možné hypotézy. Poté od učitele dostávají soubor vhodných pramenů. Jedná se o texty, dobové zápisky, politická prohlášení, nebo také reprodukce kreseb, obrazů či fotografií, jež se k tématu vztahují. Pomocí otázek a instrukcí pracují s tímto souborem, hledají informace, porovnávají je, nebo se snaží přijít na záměr autora takových pramenů. Postupně získávají možné odpovědi na některé své otázky. Díky nim pak konstruují představu o daném fenoménu. Žáci mohou pracovat sami, ve skupinách, nebo společně pod vedením učitele. Učitel může vést žáky k hlubší analýze pramenů, slabším žákům může

Související dokumenty

Pracovní situace

Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Vzdělávání koordinátorů EV

Poradna

Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Účastníci zájmového vzdělávání ve školním klubu
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Ředitel školy - uzavírání a vyplácení DPP
Výuka Aj
Financování obědů
Příspěvek na penzijní připojištění z FKSP
Podávání léků
Cestovní příkazy: proplácení
Houpačky zavěšené na větvích stromů na školní zahradě
Přímá pedagogická činnost zástupce ředitele
Zápočet pedagogické praxe učitel střední školy
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Vyzvedávání dítěte za ŠD opilým zákonným zástupcem