Pouhá výuka moderních dějin nám nezajistí moderní výuku dějepisu

Vydáno:

Současné změny v RVP ZV, které si vyžádala implementace nové podoby výuky informatiky, se dotkly také výuky dějepisu. Některé výstupy se zúžily, jiné byly vyškrtnuty a oslabila se časová dotace oblasti Člověk a společnost. Ponechme nyní stranou odbornost těchto škrtů. Někdo by přesto mohl jásat: „Konečně se seškrtává přílišný objem učiva, konečně mizí některé části z dějin pravěku…“ Avšak ani jedno nijak nezajistí moderní podobu výuky dějepisu. Její podstata totiž neleží ani v diskuzi, zda ještě více omezit výuku starších dějin ve prospěch nejnovějších období, nebo zda učit chronologicky, či tematicky. Klíčovou otázkou k opravdu modernímu a kvalitnímu dějepisnému vzdělávání je, jakým způsobem dějepis vyučovat, tedy jakou formou, co tato podoba výuky v žácích otevírá a jaké vzdělávací cíle naplňuje.

Žáci osmé třídy začínají hodinu diskuzí. Sdělují své dosavadní představy a názory na základě otázky „
Jaké postavení měla žena ve společnosti 19. století?
”. Žáci ve skupinách vytvářejí další otázky na informace, které by potřebovali znát, aby mohli na základní otázku odpovědět. Vytvářejí také možné hypotézy. Poté od učitele dostávají soubor vhodných pramenů. Jedná se o texty, dobové zápisky, politická prohlášení, nebo také reprodukce kreseb, obrazů či fotografií, jež se k tématu vztahují. Pomocí otázek a instrukcí pracují s tímto souborem, hledají informace, porovnávají je, nebo se snaží přijít na záměr autora takových pramenů. Postupně získávají možné odpovědi na některé své otázky. Díky nim pak konstruují představu o daném fenoménu. Žáci mohou pracovat sami, ve skupinách, nebo společně pod vedením učitele. Učitel může vést žáky k hlubší analýze pramenů, slabším žákům může

Související dokumenty

Pracovní situace

VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Evidence pracovní doby ve školství
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání

Poradna

Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Účastníci zájmového vzdělávání ve školním klubu
Ředitel školy - uzavírání a vyplácení DPP
Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Vyzvedávání dítěte za ŠD opilým zákonným zástupcem
Právo na poskytování informací