V posledních letech se v české i zahraniční pedagogice stále častěji mluví o tom, že participace neboli aktivní zapojení žáků do života školy může být klíčem nejen k lepší atmosféře ve třídě, ale i k vyšší angažovanosti a lepším vzdělávacím výsledkům. Co však tato slibně znějící slova znamenají v praxi? A co si o tom myslí samotní učitelé?
Lepší výsledky a nižší absence. Proč nestačí jen dát žákům slovo, ale musíme reagovat na to, co říkají
Kateřina
Lánská
Organizace SOFA
Participace není jen příležitost jednou za čas hlasovat na schůzkách žákovského parlamentu. V moderním pedagogickém pojetí jde o možnost žáků reálně ovlivňovat život školy od pravidel a organizace výuky přes projektové aktivity až po spolupráci na školních dokumentech. Zahraniční odborníci používají termín
student voice
(hlas žáků), který označuje systematické praktiky, kdy školy aktivně vyhledávají názory, podněty a potřeby svých žáků a reagují na ně.Klíčové přitom je, aby dosp