Inspirace pro výuku bezpečného internetu

Vydáno:

Nedílnou součástí dnešní společnosti jsou digitální technologie a internet. Vstupují do našich každodenních životů a nemá valný význam se to snažit popírat. Život rozšířený do online prostředí s sebou nese řadu příležitostí, ale také hrozeb. Velkou výzvou pro školy je tak připravovat žáky do dynamického světa, kde je kladen důraz na různé kompetence, které jim umožní v tomto světě uspět. To je akcentováno i v různých strategických či koncepčních dokumentech. Jenže jak s tím mají školy pracovat ve své výukové praxi? Úkol to není snadný. Proto se snažíme ukazovat možné cesty, jak vyučovat témata spojená s bezpečným internetem, a poskytovat výukové nástroje. Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost má ze zákona, který ho zřizuje, povinnost šířit osvětu. V rámci tohoto textu představíme, jaké vzdělávací aktivity, otevřené kurzy a zdroje jsme připravili pro základní školy a jsou k dispozici bezplatně.

Inspirace pro výuku bezpečného internetu
Mgr.
David
Kudrna
designér vzdělávacích procesů a garant pro osvětu 2. stupně ZŠ, oddělení vzdělávání, Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost, d.kudrna@nukib.cz
Ještě předtím, než jsme začali vytvářet vlastní vzdělávací aktivity a výukové nástroje, bavili jsme se s učiteli, co potřebují a co by jim jejich práci zjednodušilo. Opakovaně jsme slýchali, že existuje řada dobrých a kvalitních webů a zdrojů, které se věnují tématům bezpečného internetu. Ale že jsou až příliš roztříštěné a rozmanité. Že by pro pedagogickou praxi bylo dobré, kdyby existovalo jedno místo, kde budou tyto zdroje komentované a centralizované. Na základě tohoto podnětu vznikl rozcestník, který sdružuje kvalitní zdroje, dává je do kontextu a přináší i tipy do výuky, jak s nimi pracovat. Vytvořili jsme tedy Rozcestník inspirace a vzdělávacích zdrojů pro základní školu.1)
Následně jsme začali připravovat nové, vlastní materiály. Věnujeme se dětem už od prvního ročníku základní školy. Nebojte, není naším cílem vychovávat z dětí informatiky a programátory. Jsme ale přesvědčeni o tom, že je třeba budovat návyky bezpečného chování na internetu už zde. Ještě dříve, než si děti začnou fixovat zlozvyky a potenciálně nebezpečné vzorce. Chceme, aby v momentě, kdy začnou poznávat online svět, disponovaly sadou kompetencí, kterou budou moci aplikovat. K tomuto vzdělávání dokonce žádné technologie nepotřebujeme.
Klíčovou vzdělávací aktivitou do prvního či druhého ročníku je otevřená interaktivní publikace Vanda a Eda v Onl@jn světě.2) Publikace pomáhá dětem na základě vyprávění příběhů zvládnout jejich vstup do digitálního světa. Do světa her, aplikací, výzev a chatů. Hrdiny těchto příběhů jsou Vanda a Eda, dva sourozenci, kteří se popichují, ale přece jen se mají rádi. Děti si při pročítání mohou vybírat, jak se jejich příhody vyvíjejí a jaký budou mít závěr. Každý příběh je zakončen ponaučením. Cílem tohoto čtení je diskutovat s dětmi o hodnotách v online světě a ukázat si s nimi, že i tento svět má pravidla, která bychom měli dodržovat.
Připravili jsme i materiály pro další ročníky prvního stupně základní školy. Patří mezi ně interaktivní a diskusní vzdělávací hry, které můžete ve své výuce využít. Ke všemu náleží i metodiky, které jejich aplikaci usnadní. Na našem webu naleznete například hry, jako je Neználek Maxim nebo Kyberškatulata.3)Na stejném místě naleznete i diskusní aktivitu Semafor: Bezpečně na YouTube4), který je určený primárně pro 4.–5. třídu. Pomáhá dětem proniknout do světa youtuberů a dozvědí se například to, jak youtubeři vydělávají peníze, o čemž mívají děti často velmi zkreslené představy.
Klíčovou vzdělávací aktivitou pro druhý stupeň základní školy (5.–6. ročník) je Digitální stopa. Jedná se o interaktivní komiksový příběh, kde se žáci vžívají do života své vrstevnice, která se stala obětí kyberšikany. Žáci se v tomto příběhu seznamují s tím, že existují digitální stopy, digitální identita a digitální soukromí. Postupně se učí, jaké pro ně může mít nezodpovědné chování na internetu důsledky. Za tuto aktivitu jsme získali ocenění v soutěži o inovace ve vzdělávání v České republice. Aktivitu včetně všech potřebných metodických rad naleznete na adrese 5).
Věnujeme se i školním metodikům prevence. Pro školní metodiky prevence by tedy mohly být zajímavé a užitečné následující řádky. Pracujeme na tom, aby se pracovníci v oblasti prevence rizikového chování měli o koho opřít a s kým se spojit při vykonávání své role. Proto jsme připravili řadu podkladů, které mohou pro svou činnost využít.
*
Rozcestník školního metodika prevence6) je opora pro efektivní vzdělávání a šíření osvěty na půdě školy. Pomáhá také při řešení různých situací, které mohou ve škole nastat, a umožňuje prvořadě prohloubit tzv. multidisciplinární spolupráci.
*
Tento rozcestník dále rozšiřuje e-learning pro preventisty, který zasvěcuje do problematiky rizikových jevů a rizikového chování na internetu, jako je kyberšikana, kyberstalking a další. Učí, jak tyto jevy v kolektivu vytipovat a jak s nimi dále nakládat. Tento online kurz je od září 2020 dostupný na adrese .7)
*
To vše je doplněno o mapu prevence a intervence,8) která odkazuje na odborná a erudovaná místa v České republice, na která se může školní metodik prevence obrátit při koordinaci osvěty.
*
Nápomocný může být i diagram preventistů,9) který ukazuje, jaké pracovníky prevence v České republice máme, kdo je řídí a jaké jsou mezi nimi vztahy. To může být užitečné například pro konzultace a další odborné poradenství.
Věnujeme se i dalším činnostem, které by mohly být v pedagogické praxi nápomocné, publikujeme například blog na EDUin.10) Píšeme o trendech v digitální sféře, digitálním rodičovství a hledáme řešení komplikovaných situací, do kterých se mohou učitelé i rodiče poměrně snadno dostat. Poukazujeme na inspirativní příklady dobré praxe atp. Přispíváme každý měsíc, budeme rádi, pokud nás budete číst, a nebojte se komentovat či vyjadřovat v diskusích.
Závěrem tohoto souhrnného článku bychom rádi také upozornili na náš Festival bezpečného internetu. Jedná se o sérii osvětových konferencí, vzdělávacích akcí a workshopů napříč Českou republikou, která se koná na podzim 2020. Máme zde i konference přímo pro pedagogickou obec, kde chceme ukazovat trendy pro výuku bezpečného internetu, nové nástroje a materiály. Informace k festivalu naleznete na webové stránce , jste srdečně zváni. Konference je bezplatná.
Pevně věříme, že tento souhrn bude pro čtenáře užitečnou studnicí nápadů a inspirace. Pokud budete mít dotazy k našim vzdělávacím aktivitám, pozitivní zpětnou vazbu nebo náměty pro jejich zlepšení, neváhejte nás kontaktovat.
1) https://www.nukib.cz/download/vzdelavani/rozcestniky/rozcestnik_ucitele_zakladni_skoly_AKT.pdf
2) https://vzdelavani.nukib.cz/course/view.php?id=12#section-0
3) https://www.nukib.cz/cs/vzdelavani/skoly/zakladni-skoly/
4) https://www.nukib.cz/cs/vzdelavani/skoly/zakladni-skoly/
5) www.digistopa.cz
6) https://www.nukib.cz/cs/vzdelavani/skoly/preventiste/
7) www.metodici.nukib.cz
8) https://www.nukib.cz/cs/vzdelavani/skoly/preventiste/
9) https://www.nukib.cz/download/vzdelavani/rozcestniky/schema_final.pdf
10) https://kudrna-blog.eduin.cz/

Související dokumenty

Pracovní situace

Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Virtuální hospitace: cesta k lepší škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nahrávání pedagogů ve vyučování
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Moderní on-line způsoby profesního rozvoje učitelů
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Kdo je ICT správce
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Nastavení strategie výuky na dálku
Je vaše škola v bezpečí i v kyberprostoru?
Komunikace školy s veřejností na internetu a uživatelské testování www stránek
Facebook je do výuky sice pohodlný nástroj, ale jeho používáním žáky v on-line prostředí pracovat nenaučíme
Windows 10 pro učitele
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte

Poradna

Výuka Aj
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Žák v zahraničí
Cestovní náhrady
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Online výuka
Počet žáků ve třídě
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Prodloužení zkušební doby