Cirkusová pedagogika ve školním tělocviku

Vydáno: 12 minut čtení

Děti a dospívající ve věku 6–18 let by měli mít minimálně 60 minut pohybové aktivity denně, upozorňují odborníci z oblasti zdravotnictví. Mnozí ji ale nemají. A čím více se hovoří o tom, že se děti málo hýbou, a apeluje se na školy, aby se v hodinách tělesné výchovy snažily podchytit žáky, kteří nejsou ve svých rodinách motivovaní k fyzické aktivitě, tím víc přibývá těch s omluvenkami či lékařským doporučením k osvobození od tělocviku…

Cirkusová pedagogika ve školním tělocviku
PhDr.
Daniela
Kramulová
publicistka ve vzdělávání
Školnímu tělocviku se velmi často vyhýbají žáci s nadváhou a ti, jejichž „výkon“ nedosáhne na vyšší příčky výkonnostních tabulek, což pak zásadním způsobem ovlivňuje výslednou známku z předmětu. U mladších žáků bývají za omlouváním mnohdy různé obavy rodičů, s rostoucím věkem začíná u samotných školáků přibývat vědomá nechuť ke srovnávání podle univerzálního vzoru výkonnostních tabulek, kdy ti méně zdatní opakovaně zažívají neúspěch. Zejména u dívek na druhém stupni ZŠ se přidávají pocity studu, protože špatný výkon (navíc před hodnotícím publikem) se propisuje i do postojů k vlastnímu tělu a vnímání sebe sama – a to je v tomto období pro jejich psychiku „tenký led“.
Učitelé, a tělocvikáři zejména, si dobře uvědomují, proč je pohyb tak důležitý. S cíleným rozvojem pohybové gramotnosti jako základní protiváhou současného sedavého způsobu života počítá i nový Rámcový vzdělávací program pro ZV – žáci by měli rozvíjet své pohybové dov