• Oblíbené
  • Poznámka

Umělá inteligence v ZUŠ - první tipy a příklady

Vydáno: 20 minut čtení

Na konci roku 2024 se spojili učitelé dvou ZUŠek, aby zahájili vzájemné „ochytřování“ ve využívání umělé inteligence v ZUŠ. Postupně se přidali další a v duchu, že spolupráce je lepší než konkurence, si začali předávat zkušenosti.

Umělá inteligence v ZUŠ – první tipy a příklady
Bc.
Jiří
Stárek
Ředitel ZUŠ Hostivař
MgA.
Robert
Mimra
Portedo,
Přesto, že tento „předprojekt“ vznikl teprve nedávno, v oblasti vývoje umělé inteligence mezitím došlo k tolika novinkám, že je obtížné se změnami v AI držet krok. Základní umělecké školy by ale neměly v této věci zůstat stranou. Je spousta nabídek školení a seminářů, ale my chtěli, aby naši učitelé vzali umělou inteligenci v potaz a nebyli přitom zatěžováni časově dlouhými kurzy. Přišlo nám efektivnější
propojit je přímo mezi sebou
a přispět tak k „infekci“ vzájemného obohacování, která se šíří podobně rychle, jako AI.
Ke spolupráci jsme přizvali společnost Portedo, o. p. s., protože počítáme s tím, že aktivity spojené s využíváním umělé inteligence se stanou součástí projektů z nové výzvy Šablony II z OP JAK. Jde nám o to, abychom odstartovali spolupráci, do které se budou moci zapojit učitelé ZUŠ všech oborů, vzájemně se inspirovat ve využívání AI, získat základní gramotnosti v jejím využívání, a mohli tak pomocí umělé inteligence společně s žáky objevovat nové způsoby umělecké tvorby a obohacovat výuku o moderní technologie. Ostatně
digitální
kompetence
je jedna z těch kompetencí, která nemůže v novém RVP ZUV chybět a zmiňuje ji i Strategie 2030+:
„Vytvoříme podmínky pro rozvoj digitálního vzdělávání všech žáků a učitelů s cílem zvýšit úroveň jejich kompetencí v oblastech užívání digitálních technologií, informatického myšlení a digitální gramotnosti.“
Umělá inteligence je dimenze, která školy nemine a lídry v jejím kreativním využívání by mohly být právě základní umělecké školy. aspigetpic?section=7&pictype=2&EagriUserAddr=0.0.0.0&Id=24394.jpg
„Umělá inteligence tu s námi bude, stejně jako internet či chytré telefony, a není důvod se tomu bránit. Šetří čas, poskytuje neuvěřitelné množství informací a přináší inspiraci. Čím dříve se s ní naučíme pracovat, tím lépe pak můžeme ovlivnit, jak s ní budou zacházet děti
.“
Jana Mazánková, ředitelka ZUŠ Šimáčkova, Praha 7
Na začátku dubna 2025 se poprvé sešli všichni učitelé zapojených škol, aby si předali prvn

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu