Svou knihu vnímám jako příručku pro kritické myšlení

Vydáno: 10 minut čtení

Když se vám do rukou dostane publikace s červeno-černou obálkou a názvem Toto není jenom kniha, zpozorněte. Opravdu to totiž není „jenom“ kniha. Dle slov autorky – pedagožky, lektorky a zakladatelky platformy Designéři dětem Kateřiny Přidalové – je to hlavně „populárně naučná kniha pro čtenáře od 15 let, jejímž hlavním posláním je rozvíjení vizuální gramotnosti, stěžejní kompetence pro kritické myšlení. Zároveň je i cenným nástrojem k posilování mediální a informační gramotnosti, kreativního myšlení a k prohlubování citlivosti vůči funkční a estetické rovině vizuálního jazyka“. V jakých předmětech lze knihu využívat i co vše v ní čtenáři najdou, jsme probraly v následujícím rozhovoru.

Svou knihu vnímám jako příručku pro kritické myšlení
Michaela
Váchová
odborná editorka Učitelského měsíčníku.
Hned v úvodu se nabízí otázka vztahující se k názvu publikace. Když to není jenom kniha, co dalšího tedy představuje?
Název je hra se čtenářem. Je to takový „call to action“. Aby obálka vzbudila zájem jak názvem, tak obrázkem, který také není jednoznačný – vidíme ohryzek, nebo dvě tváře? Název také odkazuje k dnes již ikonickému dílu malíře Reného Magritta
Zrada obrazů
z roku 1929, na kterém je vyobrazena dýmka a pod ní francouzský nápis „Toto není dýmka“. Magritte tak vznesl otázku o schopnostech obrazu a jazyka zastoupit svet jako takový a upozornil, že rozeznat pravdu od lži nemusí být prostrednictvím obrazu a textů vůbec snadné. Vlastně to platí dodnes s tím rozdílem, že obrazových zpráv je kolem nás daleko víc. Je po

Související dokumenty

Pracovní situace

Absolutorium - konzervatoř
Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
2022/2023: Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku
Maturita - právní předpisy, pokyny, informace, výklady, zdroje informací
Maturita - přehledy obsahu právních předpisů
Přihlašování k maturitní zkoušce
Maturitní komisař
Hodnotitel
Zkušební maturitní komise
Maturita - pracovní listy
Docházka do školy po ukončení posledního ročníku
Hodnocení maturitní zkoušky
Opravné a náhradní maturitní zkoušky
Přezkoumání průběhu a výsledků maturitní zkoušky
Zkoušky společné a profilové části
Příklady nabídky zkušebních předmětů pro povinné a nepovinné zkoušky profilové části maturity
Informace o zkušebních předmětech profilové části maturitní zkoušky - příklad
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole
Organizace odborné praxe - směrnice

Poradna

Pomůcky
Vyživovací povinnost
Kvalifikace
Dvě různé písemné maturitní zkoušky v jedné místnosti
Absolutorium
Pedagogický dohled na akcích mimo školu
Uznání částečného dosaženého vzdělání
Vedení souvislé praxe na střední průmyslové škole
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Nárok školy na podpůrná opatření při vyšším počtu žáků, kteří na ně mají nárok
Platnost zkoušky
Studium pedagogiky pro učitele odborných předmětů SŠ
Stanovení počtu skupin na odborném výcviku za účelem určení počtu zástupců ředitelů/VUOV
Přestup žáka 1. ročníku střední školy
Noční služby v domovech mládeže při SŠ