Jaké nastaly změny v rozhodování ředitele mateřské školy o prominutí či snížení úplaty za předškolní vzdělávání v souvislosti se zrušením sociálního příplatku? S účinností od 1. ledna 2011 došlo (s výjimkou níže uvedenou) ke zrušení sociálního příplatku jako jedné z dávek státní sociální podpory. Tuto změnu přinesl zákon č. 347/2010 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s úspornými opatřeními v působnosti Ministerstva práce a sociálních věcí.
Zákonný zástupce, který z důvodu zrušení sociálního příplatku již tento od ledna 2011 nepobírá, tak nemůže být osvobozen od úplaty na základě ust. § 6 odst. 5 vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání. Pro zákonné zástupce dětí, kterých se zrušení sociálního příplatku dotýká, pak existuje možnost daná ust. § 123odst. 4 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
(školský zákon), dle něhož ředitel školy rozhoduje o snížení nebo prominutí úplaty.
V kompetenci ředitele mateřské školy je tedy rozhodnout o tom, že úplata za předškolní vzdělávání bude v konkrétním případě (tj. též v případě rodiče, který dle dosavadních právních předpisů plnil podmínky pro pobírání sociálního příplatku) snížena nebo prominuta.Školský zákon uvádí jako
důvod snížení nebo prominutí úplaty „zejména sociální znevýhodnění dítěte“
(ve smyslu ust. § 16odst. 4, 5 školského zákona).
Ředitel školy je však oprávněn úplatu snížit či prominout i v jiných případech. Záleží tedy na jeho uvážení, zda o snížení nebo prominutí úplaty rozhodne.
Na úlevu není právní nárok.
Ředitelé mateřských škol, rozhodující do 31. prosince 2010 podle výše uvedené vyhlášky na základě prokázání skutečnosti o pobírání sociálního příplatku, mohou i dále postupovat tak, aby byly
nastaveny rovné podmínky pro žadatele
o prominutí či snížení úplaty za předškolní vzdělávání.Jak je patrné z výše uvedeného, ředitel má v rozhodování široké kompetence dané školským zákonem.Se znalostí konkrétních podmínek školy může pro své rozhodování stanovit pravidla, např. na základě stanovené hladiny výše příjmů, kterou mu žadatelé o prominutí či snížení úplaty doloží. Možný z mnoha je i postup, který je vázán na pobírání sociálních dávek, jako jsou dávky v hmotné nouzi či přídavek na dítě, kdy zákonný zástupce dítěte prokáže tuto skutečnost řediteli mateřské školy.
Nárok na sociální příplatek, a tedy i nárok na osvobození od úplaty, zůstává zachován v případě rodiče pečujícího alespoň o jedno nezaopatřené dítě, které je dlouhodobě nemocné, dlouhodobě zdravotně postižené nebo dlouhodobě těžce zdravotně postižené, či v případě, kdy je alespoň jeden z rodičů pečujících o nezaopatřené dítě dlouhodobě těžce zdravotně postižený nebo je nezaopatřeným dítětem, které je dlouhodobě zdravotně postižené či dlouhodobě nemocné (všechny uvedené pojmy třeba vykládat ve světle zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře). Tehdy náleží sociální příplatek i po 31. prosinci 2010 podle dosavadní právní úpravy, nejpozději však do 31. prosince 2012. Takový rodič bude nadále pobírat sociální příplatek, přičemž pokud tuto skutečnost doloží řediteli mateřské školy, bude i po 1. lednu 2011 osvobozen od úplaty dle ust. § 6 odst. 5 vyhlášky č. 14/2005 Sb.
Zdroj: MŠMT