Letní (prázdninový) provoz mateřské školy

Takzvaný letní (prázdninový) provoz je vybočením z běžného chodu mateřské školy (dále také „MŠ“), které se opakuje. Přesto si zaslouží náležitou včasnou přípravu. Jedním z důvodů je skutečnost, že je třeba s dostatečným časovým předstihem zabezpečit změny provozu v mnoha oblastech, například v oblasti organizace provozu, přijímání dětí, stanovení úplaty za vzdělávání nebo čerpání dovolené. Následující text se vztahuje na veřejné mateřské školy.

Letní (prázdninový) provoz mateřské školy
Bc. et PhDr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
specialista na školskou problematiku
LETNÍ PROVOZ – OMEZENÍ A PŘERUŠENÍ PROVOZU
Omezení a přerušení provozu mateřské školy
v červenci nebo srpnu upravuje § 3 odst. 1 vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, v platném znění. V praxi se často hovoří o „letním“ nebo „prázdninovém“ provozu mateřské školy, i když se v mateřské škole školní rok nečlení na období školního vyučování a období školních prázdnin.
Mateřská škola omezuje provoz, jestliže dětem neposkytuje předškolní vzdělávání z důvodů časových nebo místních (prostorových). V prvním případě se děti neúčastní předškolního vzdělávání po celou dobu běžného provozu MŠ. Ve druhém případě se děti určitých tříd neúčastní předškolního vzdělávání, protože
činnost MŠ může probíhat na některých pracovištích.
Mateřská škola
přerušuje provoz
jako celek a neposkytuje předškolní vzdělávání po určitou dobu.
V praxi je tzv. letní provoz mateřské školy nejčastěji:
 
přerušením provozu ve všech dnech měsíce července a srpna, nebo
 
kombinací běžného provozu a přerušení provozu v určitých týdnech měsíce července a srpna,
 
omezením provozu, kdy provoz probíhá střídavě v jednotlivých týdnech na určitých pracovištích (v určitých třídách) jedné mateřské školy.
Je samozřejmé, že rodiče dětí se chtějí v první řadě dozvědět, zda a kdy je mateřská škola „zavřena“.
Ředitel mateřské školy však musí vyhodnotit situaci v souladu se školským zákonem a vyhláškou č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, v platném znění. Jedním z důvodů je skutečnost, že dítě může být přijato v červenci nebo srpnu k předškolnímu vzdělávání v jiné mateřské škole nejvýše na dobu přerušení provozu (§ 34 odst. 10 školského zákona). V současné době mnoho mateřských škol poskytuje předškolní vzdělávání v několika místech (ve více budovách). Tato místa (budovy) nejsou samostatnými mateřskými školami.
Jestliže MŠ nebude po určitou dobu v červenci nebo srpnu poskytovat vzdělávání v několika budovách a současně bude poskytovat vzdělávání v jiných budovách, jedná se o její omezení provozu (nikoli však o přerušení provozu).
V dokumentaci školy a v oficiálně sdělovaných informacích by měl ředitel mateřské školy
používat terminologii právních předpisů.
Proto například není vhodné uvádět na webových stránkách nebo ve školním řádu, že
„v době školních prázdnin může být provoz mateřské školy omezen nebo zrušen“
[zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) školský zákon ani vyhláška č. 14/2005 Sb. neznají zrušení provozu ať už v době července a srpna, nebo v jiné době].
OMEZENÍ A PŘERUŠENÍ PROVOZU – PRÁVA A POVINNOSTI ŘEDITELE, ZŘIZOVATELE, RODIČŮ
Provoz mateřské školy přerušuje nebo omezuje ředitel mateřské školy. Přitom podmínkou omezení nebo přerušení provozu není dohoda se zřizovatelem.
Ředitel mateřské školy rozsah omezení nebo přerušení se zřizovatelem pouze projedná.
Omezení nebo přerušení provozu mateřské školy
není podmíněno dohodou nebo projednáním se zákonnými zástupci dětí.
Jestliže je v obci více mateřských škol, je povinností ředitele mateřské školy ve spolupráci se zřizovatelem
projednat s řediteli jiných mateřských škol v obci
možnosti a podmínky předškolního vzdělávání dětí MŠ v jiných mateřských školách po dobu omezení nebo přerušení provozu.
Další povinností ředitele je
zveřejnit:
 
informace o omezení nebo přerušení provozu na přístupném místě ve škole nejméně 2 měsíce předem (§ 3 odst. 1 vyhlášky č. 14/2005 Sb.),
 
výši úplaty v kalendářním měsíci, v němž bude omezen nebo přerušen provoz mateřské školy po dobu delší než 5 vyučovacích dnů na přístupném místě ve škole, a to nejpozději 2 měsíce před přerušením nebo omezením provozu (§ 6 odst. 5 vyhlášky č. 14/2005 Sb.),
 
výsledky projednání s řediteli jiných mateřských škol v obci možnosti a podmínek předškolního vzdělávání dětí mateřské školy v jiných mateřských školách po dobu omezení nebo přerušení provozu, a to na přístupném místě ve škole nejméně 2 měsíce předem (§ 3 odst. 1 vyhlášky č. 14/2005 Sb.),
 
případně také informace o možnostech a podmínkách zajištění péče o děti osobou, která provozuje živnost Mimoškolní výchova a vzdělávání, a to na přístupném místě ve škole nejméně 2 měsíce předem (§ 3 odst. 1 vyhlášky č. 14/2005 Sb.).
Vyhláška č. 14/2005 Sb. předepisuje, aby ředitel
zveřejnil informace o omezení nebo přerušení provozu.
Pokud budeme důslední, nevyhovuje tomuto požadavku například následující text:
Mateřská škola A bude otevřena od 9. 7. do 27. 7. 2013, Mateřská škola B bude otevřena od 30. 7. do 17. 8. 2013.
Uvedené sdělení neobsahuje jednoznačnou informaci o tom, zda a na jak dlouhou dobu je provoz MŠ přerušen, nebo omezen.
Ředitel není povinen zveřejňovat informace o omezení nebo přerušení provozu a výši úplaty v této době na
webových stránkách
mateřské školy nebo na webových stránkách obce (tj. způsobem umožňujícím dálkový přístup). Zveřejnění na webových stránkách však výrazným způsobem zlepšuje komunikaci s rodiči. Proto jsou zde většinou základní informace o omezení nebo přerušení provozu zveřejněny.
PŘIJETÍ DÍTĚTE K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ V JINÉ MŠ V DOBĚ PŘERUŠENÍ PROVOZU
Jestliže se má dítě v době přerušení provozu „kmenové“ mateřské školy vzdělávat v jiné mateřské škole (v praxi se nazývá jako mateřská škola zajišťující „náhradní provoz“), pak musí být
k předškolnímu vzdělávání v jiné mateřské škole přijato.
Přijímání dítěte k předškolnímu vzdělávání na dobu „letního provozu“ je přijetím v průběhu školního roku, které výslovně umožňuje § 34 odst. 7 školského zákona. Rozhodování o tomto přijímání k předškolnímu vzdělávání probíhá ve správním řízení.
Zejména ve velkých městech dochází k situacím, kdy
dítě není přijato
k předškolnímu vzdělávání do jiné mateřské školy v červenci nebo srpnu. Rozhodnutí o nepřijetí určitého dítěte je vždy důsledkem použití určitých kritérií.
Z toho plyne, že i pro přijímání k předškolnímu vzdělávání v červenci a srpnu ředitel stanoví určitá
zákonná a nediskriminační kritéria
1) (mohou být obsahově podobná, nebo stejná jako kritéria při přijímacím řízení k předškolnímu vzdělávání od následujícího školního roku). V zájmu transparentního průběhu přijímacího řízení by měla být tato kritéria zveřejněna (veřejně přístupné místo ve škole, webové stránky).
Kritérium přijímacího řízení, které je dáno přímo školským zákonem,
přednostně přijímá dítě v posledním roce před zahájením povinné školní docházky
(§ 34 odst. 4 školského zákona). Pokud ředitel mateřské školy v termínu pro podání přihlášek k předškolnímu vzdělávání v červenci nebo srpnu v „jiné“ mateřské školy obdrží přihlášku dítěte v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, musí toto dítě přijmout přednostně.
Stejně tak musí ředitel mateřské školy
respektovat podmínky přijetí
stanovené školským zákonem. Konkrétně to znamená:
 
Ředitel mateřské školy může přijmout v červenci a srpnu dítě z jiné mateřské školy nejvýše na dobu, ve které jiná MŠ
přerušila
provoz (§ 34 odst. 10 školského zákon). Nemůže přijmout dítě z jiné MŠ v jiných měsících, než je červenec a srpen. Dále nemůže přijmout dítě z jiné MŠ v červenci nebo srpnu, pokud „kmenová“ mateřská škola dítěte nepřerušila provoz (např. pouze
omezila
provoz).
 
Ředitel mateřské školy může přijmout určitý počet dětí z jiné MŠ a o tento počet dětí dočasně překročit nejvyšší povolený počet dětí zapsaný v rejstříku škol a školských zařízení. Současně je povinen zajistit, aby počet dětí, které se účastní vzdělávání v témže okamžiku, nepřekročil nejvyšší povolený počet dětí (§ 34 odst. 10 školského zákona). V praxi může nastat situace, kdy
hygienické požadavky na prostory a provoz mateřské školy
(viz vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, v platném znění) neumožňují přijmout do MŠ nejvyšší povolený počet dětí zapsaný v rejstříku škol a školských zařízení (např. z důvodu nedostatečného počtu umyvadel). V tomto případě i při přijímání dětí z jiné MŠ v červenci a srpnu je nutné hygienické požadavky respektovat a zajistit, aby počet dětí, které se účastní vzdělávání v témže okamžiku, nepřekročil počet dětí vyplývajících z hygienických požadavků.
 
Ředitel mateřské školy může přijmout pouze dítě, které se podrobilo povinným očkováním, nebo dítě, které je proti nákaze imunní či nemůže být očkováno pro trvalou kontraindikaci (§ 34 odst. 5 školského zákona, § 50 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, v platném znění). V praxi se jako doklad potvrzující povinné očkování akceptuje kopie evidenčního listu z „kmenové “mateřské školy dítěte.
Ředitel školy může přijmout dítě k předškolnímu vzdělávání na dobu „letního provozu“ pouze na základě žádosti (přihlášky). Znamená to, že
zákonní zástupci podají žádost (přihlášku)
o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání na této mateřské škole. Jestliže má dítě v červenci a srpnu navštěvovat více mateřských škol, musí zákonný zástupce podat přihlášku na každou jednotlivou mateřskou školu.
Na rozdíl od žádosti (přihlášky) o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání na „své“ mateřské škole v této přihlášce bude uveden
začátek a konec doby, na kterou má být dítě přijato
(např. od 1. 7. 2013 do 31. 7. 2013). Tato doba může být maximálně dvouměsíční (červenec, srpen) a musí být současně dobou, po kterou je přerušen provoz „kmenové“ mateřské školy.
Forma žádosti (přihlášky) o přijetí k předškolnímu vzdělávání není stanovena a platí to i pro případy žádosti o přijetí na dobu letního provozu v jiné MŠ. Z obsahu žádosti (přihlášky) má ředitel zjistit všechny potřebné informace k vydání rozhodnutí o přijetí nebo nepřijetí k předškolnímu vzdělávání (navazují na podmínky přijetí a na kritéria přijímacího řízení). Přihláška by naopak neměla vyžadovat informace, které nejsou při rozhodování podstatné. I v případě přijímání k předškolnímu vzdělávání na jiné mateřské škole v červenci a srpnu je dítěti (uchazeči) přiděleno
registrační číslo.
Rozhodnutí o přijetí nebo nepřijetí k předškolnímu vzdělávání v době „letního provozu“ v jiné mateřské škole musí obsahovat
náležitosti předepsané správním řádem
(výroková část, povinné odůvodnění v případě nepřijetí, poučení o odvolání). Stejně tak musí odpovídat požadavkům kladeným na
písemné vyhotovení rozhodnutí
(označení, tj. rozhodnutí; označení správního orgánu; číslo jednací; datum vyhotovení; otisk úředního razítka; jméno, příjmení, funkce a podpis oprávněné úřední osoby).
Zvláštností tohoto rozhodnutí je skutečnost, že ve výroku rozhodnutí je uvedeno, že dítě je přijato (resp. není přijato) k předškolnímu vzdělávání na
omezenou dobu
(maximálně dvouměsíční dobu připadající na červenec a srpen). Jedná se o jediný případ rozhodnutí o přijetí (resp. nepřijetí) k předškolnímu vzdělávání, kdy je dítě
přijímáno
(resp. nepřijímáno)
na dobu určitou
(§ 34 odst. 10 školského zákona).
Jestliže je dítě k předškolnímu vzdělávání na jiné mateřské škole přijato, rozhodnutí je oznámeno
zveřejněním seznamu přijatých uchazečů
pod přiděleným registračním číslem s výsledkem řízení u každého uchazeče (§ 183 odst. 2 školského zákona). Jestliže dítě není přijato, rozhodnutí se doručuje zákonnému zástupci dítěte do vlastních rukou. Jinak řečeno, rozhodnutí o nepřijetí se neoznamují zveřejněním seznamu nepřijatých uchazečů pod přiděleným registračním číslem.
STANOVENÍ ÚPLATY NEBO BEZÚPLATNÉ VZDĚLÁVÁNÍ, OSVOBOZENÍ OD ÚPLATY
Důsledkem omezení nebo přerušení provozu MŠ je skutečnost, že dítěti není po určitou dobu poskytováno předškolní vzdělávání. Tomu odpovídá stanovení úplaty za vzdělávání v konkrétním měsíci. Podle § 6 odst. 5 vyhlášky č. 14/2005 Sb. je ředitel mateřské školy povinen stanovit výši úplaty pro kalendářní měsíc, v němž bude omezen nebo přerušen provoz MŠ po dobu delší než 5 vyučovacích dnů. Výše úplaty
nepřesáhne poměrnou část
výše úplaty stanovené pro „běžný“ provoz (podle § 6 odst. 1 až 3 vyhlášky č. 14/2005 Sb., v platném znění) odpovídající rozsahu omezení nebo přerušení provozu MŠ.
PŘÍKLAD
 
Měsíční úplata při „neomezeném“ celodenní provozu MŠ je stanovena na 600 Kč.
 
Mateřská škola přeruší provoz od 15. 7. 2013 do 23. 8. 2013.
 
V červenci i srpnu bude provoz přerušen na dobu delší než 5 vyučovacích dnů.
 
Na červenec 2013 připadne 22 vyučovacích dnů. Mateřská škola bude v provozu 9 vyučovacích dnů. V červenci nesmí úplata přesáhnout tuto částku: (600 Kč : 22) × 9 = 245,45 Kč. Ředitel mateřské školy může stanovit i nižší výši úplaty (např. 200 Kč).
 
Na srpen 2013 připadne také 22 vyučovacích dnů. Mateřská škola bude v provozu 5 vyučovacích dnů. V srpnu nesmí úplata přesáhnout tuto částku: (600 Kč : 22) × 5 = 136,36 Kč. Ředitel mateřské školy může stanovit i nižší výši úplaty (např. 100 Kč).
Jak uvádí § 123odst. 2 školského zákona,
„vzdělávání, které neposkytuje stupeň vzdělávání, lze poskytovat za úplatu“
. Odtud plyne, že ředitel může stanovit, že bude MŠ poskytovat vzdělávání bezúplatně. To se jeví jako důvodné, jestliže by mateřská škola byla v červenci nebo srpnu v provozu jen několik málo dnů.
Stanovení výše úplaty
v době přerušení nebo omezení provozu MŠ se vztahuje na neomezenou skupinu osob. Nejedná se o rozhodování o právech a povinnostech konkrétní osoby. Proto se výše úplaty v době přerušení nebo omezení provozu nestaví rozhodnutím vydaným ve správním řízení.
Pokud jsou v červenci nebo srpnu přijaty k předškolnímu vzdělávání na jinou mateřskou školu děti vzdělávající se v posledním ročníku mateřské školy, vzdělávání se jim poskytuje
bezúplatně
(pro děti bez zdravotního postižení po dobu nejvýše 12 měsíců). V tomto případě ředitel o ničem nerozhoduje, bezúplatné vzdělávání vyplývá přímo ze školského zákona (§ 123 odst. 2 školského zákona).
Nelze vyloučit, že v červenci nebo srpnu budou přijaty k předškolnímu vzdělávání na jinou mateřskou školu děti, jejichž zákonní zástupci jsou
osvobozeni od úplaty
(§ 6 odst. 6 vyhlášky č. 14/2005 Sb.). Tyto zákonné zástupce ředitel „jiné“ MŠ povinně osvobodí od úplaty, jestliže mu prokáží, že se na ně vztahuje některý z důvodů osvobození od úplaty uvedených v § 3 odst. 1 vyhlášky č. 14/2005 Sb. Osvobození od úplaty v současné době není uvedeno v § 165 odst. 2 školského zákona jako případ, ve kterém se rozhoduje o právech a povinnostech v oblasti státní správy, tj. v režimu správního řízení. Na základě rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 7. 2011, sp. zn. As 53/2011-109 však lze dovodit, že i v tomto případě má ředitel mateřské školy vydat rozhodnutí ve správním řízení.
ČERPÁNÍ DOVOLENÉ NEBO SAMOSTUDIA
V době omezení nebo přerušení provozu většinou čerpají zaměstnanci mateřské školy dovolenou nebo mohou pedagogičtí pracovníci
čerpat dny samostudia
(§ 24 odst. 7 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, v platném znění).
Dobu čerpání dovolené je povinen zaměstnavatel
určit podle písemného rozvrhu
čerpání dovolené vydaného s předchozím souhlasem odborové organizace. Určenou dobu čerpání dovolené je zaměstnavatel povinen písemně oznámit zaměstnanci alespoň 14 dnů předem, pokud se nedohodne se zaměstnancem na kratší době (§ 217 odst. 1 zákoníku práce).
Dobu čerpání dnů samostudia
určuje ředitel mateřské školy. Pedagogickým pracovníkům přísluší volno v rozsahu 12 pracovních dnů ve školním roce, nebrání-li tomu vážné provozní důvody nebo účast pedagogického pracovníka na dalším vzdělávání podle § 24 odst. 1 a odst. 2 zákona č. 563/2004 Sb. Jestliže vzniknou vážné provozní důvody nebo se pedagogický pracovník účastní dalšího vzdělávání v některé z forem uvedených v zákoně o pedagogických pracovnících, pak nemá na čerpání samostudia nárok.
Určitou obtíž představuje určení dnů samostudia, jestliže pracovní poměr pedagogického pracovníka netrvá celý školní rok a tento pedagogický pracovník pracuje na „zkrácený úvazek“. Podle § 24 odst. 7 zákona č. 563/2004 Sb. se počet dnů samostudia krátí dvakrát:
 
Za každý měsíc trvání pracovního poměru přísluší pedagogickému pracovníkovi 1/12 volna na samostudium, tj. za každý měsíc trvání pracovního poměru 1 den samostudia.
 
Počet dnů samostudia se sníží úměrně stanovené týdenní pracovní době (tj. úměrně úvazku).
PŘÍKLAD
Jestliže například pracovní poměr pedagogického pracovníka trvá 8 měsíců (od 1. 1. do 31. 8. 2013), pak mu přísluší 8 dnů samostudia. V případě, že tento pedagogický pracovník pracuje na úvazek 0,9, pak je nutné uvedených 8 dnů samostudia „pokrátit“ úměrně úvazku 0,9. Výsledkem je 7,2 dnů samostudia. Protože samostudium lze čerpat pouze v celých dnech, může reálně pedagogický pracovník čerpat 7 dnů samostudia.
ZÁVĚR
„Letní provoz“ mateřské školy vyžaduje včasné projednání omezení nebo přerušení provozu se zřizovatelem, informování zákonných zástupců o omezení nebo přerušení provozu a o stanovení výše úplaty, dále včasné písemné oznámení zaměstnancům doby čerpání dovolené.
Rozhodnutí o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání v jiné MŠ v červenci nebo srpnu je přijetím dítěte k předškolnímu vzdělávání na dobu určitou a je
výsledkem správního řízení. Maximální výše úplaty
za vzdělávání v době omezení nebo přerušení provozu je výší úplaty za vzdělávání snížená úměrně rozsahu omezení nebo přerušení provozu.
Jestliže se dítě v posledním ročníku mateřské školy nevzdělává déle než 12 měsíců, pak i v případě vzdělávání v „jiné“ mateřské škole v červenci nebo srpnu se mu vzdělávání poskytuje bezúplatně. Zákonný zástupce je povinně osvobozen od úplaty za vzdělávání v „jiné“ MŠ v červenci nebo srpnu, jestliže řediteli „jiné“ MŠ prokáže svůj nárok na osvobození od úplaty.
Viz
Doporučení veřejného ochránce práv k naplňování práva na rovné zacházení v přístupu k předškolnímu vzdělávání
[online]. [23. 4. 2013]. Dostupné z: http://www.ochrance.cz/fileadmin/user_upload/DISKRIMINACE/Doporuceni/Doporuceni-skolky2012.pdf

Související dokumenty

Pracovní situace

Informace o zkušebních předmětech profilové části maturitní zkoušky - příklad
Školská rada - základní údaje
Účetní závěrka vybraných (příspěvkových) organizací
Maturita - právní předpisy, pokyny, informace, výklady, zdroje informací
Maturita - přehledy obsahu právních předpisů
BOZP - přehled základní legislativy
Školní psycholog na základní škole
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Novela maturitní vyhlášky
Právní předpisy týkající se žáků-cizinců
Vlastní hodnocení školy - právní úprava
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Říjen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Listopad 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Nákup potravin do školských stravovacích zařízení ve světle připravované
Poskytování školního stravování z pohledu zákazu diskriminace
Souhlas se zpracováním osobních údajů ve školách - nejčastější situace

Poradna

Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD