Až jako mantru někteří pedagogové donekonečna opakují, že mnohé děti nemají na zvládnutí požadavků příslušného náročnějšího studia dostatečné schopnosti. Tento jejich pohled působí velmi věrohodně, značná část vlastností je v populaci skutečně rozložena normálně, tedy s nejvyššími četnostmi kolem průměru a malým výskytem extrémních hodnot. A striktně vzato polovina výsledků je statisticky podprůměrných, tedy pod přesným průměrem. Nás pochopitelně hodně zajímají právě tyto výkony, které jsou nízké a které, podle nás, odrážejí slabší úroveň zejména kognitivních schopností.
Z jakého teoretického konceptu vychází české školství?
PhDr.
Václav
Mertin
Dětský psycholog
Rozhodně se nelze přít o odlišnostech ve
výkonnosti
, protože mnohé děti skutečně nemají potřebné
znalosti a dovednosti.
Ty jsme totiž s to docela dobře zjistit. Na rozdíl od
schopností
(talentu, nadání,