• Oblíbené
  • Poznámka

Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných

Vydáno:

Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, byla poprvé novelizována, a to vyhláškou č. 270/2017 Sb. Cílem novely je upravit vyhlášku č. 27/2017 Sb. takovým způsobem, aby byly odstraněny problémy, které v praxi vyvstaly při uplatňování podpůrných opatření. Článek je věnován komentáři jednotlivých změn, které novela zavádí.

 

Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
specialistka na školskou problematiku
Změny postupu v souvislosti s poskytováním podpůrných opatření
Novela zakotvuje změny související s poskytováním podpůrných opatření prvního stupně i podpůrných opatření druhého až pátého stupně. Z logiky věci se dotýkají všech "aktérů" zapojených do procesu poskytování podpůrných opatření - škol, školských poradenských zařízení, žáků a jejich zákonných zástupců. V závislosti na svém charakteru se však mohou více dotýkat některé z uvedených skupin osob. V čem se uvedené změny projevují?
I----------------------------------------------------------------------------I 
I Postup školy při poskytování podpůrných opatření prvního stupně I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Plán pedagogické podpory I
I----------------------------------------------------------------------------I
I - Vyhláška č. 27/2016 Sb. se mění tak, aby vznikl soulad pravidel I
I zpracování plánu pedagogické podpory zakotvených v § 10 odst. 1 I
I a v příloze č. 1. I
I I
I - Konkrétně to znamená, že s účinností od 1. 9. 2017 se v § 10 odst. 1 I
I vyhlášky odstraňuje ustanovení, podle kterého se plán pedagogické I
I podpory povinně zpracovává před poskytováním všech podpůrných opatření I
I prvního stupně. Nově od uvedeného data § 10 odst. 1 vyhlášky stanoví: I
I Plán pedagogické podpory zpracuje škola, nepostačuje-li samotné I
I zohlednění individuálních vzdělávacích potřeb žáka při vzdělávání, I
I a to za podmínek stanovených v příloze č. 1 k této vyhlášce. I
I I
I - V příloze č. 1, na kterou odkazuje § 10 odst. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb., I
I se v části Příklady podpůrných opatření v prvním stupni uvádí: 5.1 Přímá I
I podpora. Etapa přímé podpory žáka ve výuce učitelem nebo jiným I
I pedagogickým pracovníkem. Slouží ke zmapování možných forem podpory I
I žáka. Pokud nepostačuje tato forma podpory a žákovi obtíže vyžadují I
I součinnost více pedagogických pracovníků, je vytvářen plán pedagogické I
I podpory (PLPP). I
I----------------------------------------------------------------------------I
I----------------------------------------------------------------------------I 
I Postup před přiznáním podpůrných opatření druhého až pátého stupně I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Vydávání zprávy a doporučení za účelem poskytování podpůrných opatření I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Úpravy postupu, který se má dodržovat při vydávání zprávy a doporučení za I
I účelem poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně, mají I
I snížit nebo odstranit jeho administrativní náročnost. Promítají se zejména I
I do činnosti školských poradenských zařízení (pedagogicko-psychologické I
I poradny, speciálně pedagogická centra). I
I I
I - Od 1. 9. 2017 školská poradenská zařízení nemají povinnost zajistit, aby I
I zletilý žák nebo zákonný zástupce žáka potvrdil svým podpisem, že zpráva I
I včetně doporučení s ním byla projednána, že porozuměl jejímu obsahu a I
I zvoleným podpůrným opatřením (§ 13 odst. 2 vyhlášky č. 27/2016 Sb.). I
I I
I - Od 1. 9. 2017 do 31. 8. 2018 budou školská poradenská zařízení vydávat I
I zprávu a doporučení do 30 dnů ode dne ukončení posuzování speciálních I
I vzdělávacích potřeb žáka, nejpozději však do čtyř měsíců ode dne přijetí I
I žádosti o poskytnutí poradenské pomoci školským poradenským zařízením; I
I od 1. 9. 2018 se však budou znovu řídit právní úpravou, podle které I
I budou zprávu a doporučení vydávat nejpozději do tří měsíců ode dne I
I přijetí žádosti o poskytnutí poradenské pomoci školským poradenským I
I zařízením (§ 13 odst. 3 vyhlášky č. 27/2016 Sb.). I
I I
I - V případě žádosti o poskytnutí poradenské pomoci podané před 1. zářím I
I 2017 se lhůta pro vydání zprávy a doporučení řídí právními předpisy I
I účinnými v době od 1. září 2017 do 31. srpna 2018. Žádosti o poskytnutí I
I poradenské pomoci podané v období od 1. září 2017 do 31. srpna 2018 se I
I řídí právními předpisy účinnými v době od 1. září 2017 do 31. srpna 2018 I
I (čl. II bod 2 přechodných ustanovení vyhlášky č. 270/2017 Sb.). I
I I
I - Od 1. 9. 2017 se školským poradenským zařízením neukládá povinnost I
I vyrozumět zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka o potřebě nového I
I posouzení speciálních vzdělávacích potřeb před skončením doby, po kterou I
I se doporučuje poskytovat určitá podpůrná opatření (tato doba je uvedena I
I v doporučení). Nově od 1. 9. 2017 školské poradenské zařízení uvede I
I termín nového posouzení speciálních vzdělávacích potřeb do zprávy I
I a doporučení (§ 15 odst. 3 vyhlášky č. 27/2016 Sb.). I
I----------------------------------------------------------------------------I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Postup při poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Podmínky poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně I
I----------------------------------------------------------------------------I
I - Od 1. 9. 2017 se v § 16 odst. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. jednoznačně I
I vyjadřuje, že je to škola nebo školské zařízení, kdo od zletilého žáka I
I či studenta nebo zákonného zástupce dítěte či žáka získává písemný I
I informovaný souhlas s poskytováním podpůrných opatření druhého až pátého I
I stupně. I
I----------------------------------------------------------------------------I
Změny v organizaci vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními
V souvislosti s maximálním počtem žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními druhého až pátého stupně (pět žáků) v "běžné" třídě se od 1. 9. 2017 zpřesňuje, že se jedná o žáky
se speciálními vzdělávacími potřebami
s přiznanými podpůrnými opatřeními druhého až pátého stupně (§ 17, § 18 vyhlášky č. 27/2016 Sb.). Z uvedeného zpřesnění má být zřejmé, že daná právní úprava nedopadá na děti, žáky a studenty nadané či mimořádně nadané.
Změny zvláštních ustanovení o vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 školského zákona
Od 1. 9. 2017 se mění § 20 odst. 2 vyhlášky v části platnosti doporučení pro zařazení žáka do školy pro žáky s mentálním postižením. Nově se diferencuje platnost doporučení v případě, že se nejedná o žáka se středně těžkým nebo těžkým mentálním postižením.
I-------------------------------------I--------------------------------------I 
I Do 31. 8. 2017 I Od 1. 9. 2017 I
I-------------------------------------I--------------------------------------I
I Na doporučení podle odstavce 1 a I Na doporučení podle odstavce 1 a I
I postup školského poradenského I postup školského poradenského I
I zařízení při jeho vydání se použije I zařízení při jeho vydání se použije I
I § 11 odst. 3 až 5, § 12, § 13 a § I § 11 odst. 3 až 5, § 12, § 13 a § 15 I
I 15 obdobně. Toto doporučení je I obdobně. Toto doporučení je platné I
I platné po dobu v něm stanovenou, I po dobu v něm stanovenou, zpravidla I
I zpravidla nejvýše po dobu dvou let; I nejvýše po dobu dvou let; v případě I
I v případě doporučení zařazení žáka I doporučení zařazení žáka do školy I
I do školy pro žáky s mentálním I pro žáky s mentálním postižením u I
I postižením nejdéle po dobu jednoho I prvního doporučení nejdéle po dobu I
I roku, nejedná-li se o žáka se I jednoho roku a dále pak po dobu dvou I
I středně těžkým nebo těžkým I let, nejedná-li se o žáka se středně I
I mentálním postižením. I těžkým nebo těžkým mentálním I
I I postižením. I
I-------------------------------------I--------------------------------------I
Dále se v případě, že se nejedná o žáka se středně těžkým nebo těžkým mentálním postižením, v novém § 23 odst. 2 vyhlášky č. 27/2016 Sb. od 1. 9. 2017 zavádí každoroční vyhodnocení stavu žáka, a to formou dynamické diagnostiky (namísto komplexní psychologické a speciálně pedagogické diagnostiky).
§ 23 odst. 2 vyhlášky č. 27/2016 Sb. ve znění účinném od 1. 9. 2017:
V případě, že jde o doporučení k zařazení do třídy, oddělení nebo studijní skupiny zřízené pro žáky s mentálním postižením, se vyhodnocení podle odstavce 1 věty první provádí každoročně za použití principů dynamické diagnostiky, pokud se však nejedná o žáky se středně těžkým, těžkým nebo hlubokým mentálním postižením.
Změny příloh vyhlášky
S účinností
od 1. 12. 2017
se mění příloha č. 1 Přehled podpůrných opatření. Změny jsou velmi rozsáhlé a týkají se všech částí přílohy. Např.
-
nově je jedním z podpůrných opatření pro vzdělávání ve škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona úprava organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských služeb,
-
je vypuštěno podpůrné opatření "Metodická podpora školského poradenského zařízení",
-
mění se velikost skupiny, ve které může být poskytováno podpůrné opatření v podobě pedagogické intervence (navyšuje se ze čtyř žáků na šest).
S účinností
od 1. 9. 2017
se mění
příloha č. 2, Individuální vzdělávací plán
. Ke změnám formuláře individuálního vzdělávacího plánu patří např. následující:
-
mezi osobami zodpovědnými za vzdělávání a odbornou péči o žáka se již neuvádí pracovník školského poradenského zařízení,
-
ve formuláři individuálního vzdělávacího plánu je doplněna část "Závěry vyhodnocení vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu", závěry potvrzuje svým podpisem pracovník školského poradenského zařízení.
S účinností
od 1. 12. 2017
se mění
příloha č. 5, Doporučení pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, Doporučení pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve školském zařízení
. Např.:
-
v Doporučení pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole se v závěru formuláře doplňuje část zaznamenávající žádost o povolení vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu; dále se zpřesňuje text spojený s udělením informovaného souhlasu zákonného zástupce nebo žáka s poskytováním doporučených podpůrných opatření ve škole;
-
v Doporučení pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole se jako "návrh organizační formy vzdělávání" doplňuje "vzdělávání v základní škole speciální podle RVP ZŠS díl 1" a "vzdělávání v základní škole speciální podle RVP ZŠS díl 2";
-
v Doporučení pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve školském zařízení se zpřesňuje text spojený s udělením informovaného souhlasu zákonného zástupce nebo žáka s poskytováním doporučených podpůrných opatření ve školském zařízení.
Přechodná ustanovení
Podle přechodných ustanovení (čl. II bod 1 vyhlášky č. 270/2017 Sb.) platí:
Poskytování podpůrných opatření poskytovaných na základě doporučení vydaného přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky a jejich normovaná finanční náročnost se řídí dosavadními právními předpisy
.
Shrnutí
Většina změn odstraňujících nadbytečnou administrativní náročnost v souvislosti s poskytováním podpůrných opatření a změn podmínek při poskytování podpůrných opatření se týká činnosti školských poradenských zařízení. Zpřesňující změny nebo změny odstraňující ve vyhlášce č. 27/2016 Sb. rozpory či chyby jsou většinou adresovány školám nebo školským zařízením.

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu